Volvo XC70 - poprvé se šestiválcem 3.2
Když v roce 2001 vyjelo první Volvo XC70 neslo ještě označení Cross Country, stejně jako o čtyři roky později druhá generace. Teprve vloni, s příchodem nástupce, toto označení z vozu zmizelo a naopak se v nabídce objevil poprvé zážehový šestiválec.
Model XC70, který vyplňuje mezeru mezi velkým XC90 (viz Testy) a žhavou novinkou XC60 (viz Novinky) nelze v žádném případě považovat za offroad, byť by stálý pohon všech kol s elektronickou mezinápravovou spojkou Haldex a slušná světlá výška tomu nasvědčovaly. Ovšem nejedná se ani o klasické SUV, ale spíš o crossover nebo ještě lépe o terénní kombi. Můžete se s ním vydat klidně do divadla pro jeho elegantní vzhled, ala také na polní cesty.
Tmavé plasty na spodní části karosérie kombinují lakované plochy v barvě vozu, atraktivně vypadají plastové doplňky jako rámečky kolem mlhovek nebo ochranné kryty vpředu a vzadu. Hlavní světlomety a ozdobná mřížka chladiče se zvětšily a při pozorném pohledu lze vypozorovat určitou příbuznost s novým XC60.
Pod zadní elektricky výklopnou stěnou se nachází zavazadlový prostor, jenž je sice poměrně mělký ale jinak dobře tvarovaný. Jeho objem 555 litrů lze zvětšit na 1580 litrů a délku ložné plochy tak prodloužit na 1,88 metru. V případě potřeby lze kovovou přepážku sklopit (nejde o N1). Přepravní kapacitu můžeme zvýšit uložením nákladu o takřka stokilogramové nosnosti na střešní ližiny, které jsou součástí sériové výbavy.
Všechna kola pohání zážehový šestiválec o objemu 3,2 litru s variabilním časováním sacích ventilů a proměnnou délkou sání VIS. Je dodáván výhradně se šestistupňovou samočinnou převodovkou Geartronic. Výkon 238 k i síla 320 Nm by se mohly zdát dostačující, ale takřka s dvoutunovým automobilem mají občas plno práce. Průměrná spotřeba se pohybovala mezi 13 až 14 litry na sto kilometrů, ale to jsme se museli hodně krotit. Kdo bude chtít využít nabízený potenciál anebo hodně jezdit v terénu musí počítat se spotřebou až 20 litrů. Z toho důvodu bude asi vhodnější kombinace se vznětovým pětiválcem 2.5, u něhož udává výrobce spotřebu 7,3 l (man.přev.), resp. 8,3 l (automat).
S vozem jsme se nejlépe cítili při plynulé jízdě po silnicích bez ostřejších zatáček. Při sjíždění prudkých svahů přijde vhod systém HDC, převzatý z vozů Land Rover. Aktivuje se tlačítkem a řidič se může věnovat pouze řízení, auto si přibrzďuje samo a nepřekročí rychlost 10 km/h. Pro vyřazení z činnosti stačí sešlápnout pedál plynu nebo přeřadit. Součástí výbavy je také dynamický systém jízdní stability a trakce DSTC, který v případě potřeby aktivuje brzdy a upravuje točivý moment. Za příplatek (48 000 Kč) je nabízen aktivní elektronicky řízený podvozek FOUR-C s třemi režimy Comfort, Sport a Advanved.
Z interiéru už na pohled vyřazuje skandinávský styl a kvalita použitých materiálů, což platí také o luxusním středovém panelu se všemi důležitými ovladači včetně zónové klikatice.
Už základní verze Kinetic je velice dobře vybavená, jak by ne, když přijde na 1 389 000 Kč (s D5 – 1 299 000 Kč). Obsahuje mj. šest airbagů, systém WHIPS (ochrana páteře na předních sedadlech při nárazu zezadu), systémy ABS, EBA (brzdový asistent), EBL (rozsvícení výstražných světel při nouzovém brzdění), DSCT, vyhřívané trysky čelního skla, automatickou dvouzónovou klimatizaci, elektrickou parkovací brzdu, atd. Další výbava Momentum (1 465 000 Kč) je bohatší např. o kožené čalouněné, vyhřívaná přední sedadla, elektrické otevírání zadních dveří, výbava Summum (1 567 000 Kč) pak ještě o elektricky nastavitelné sedadlo s pamětí, parkovací senzor vzadu, bi-xenoné světlomety atd.
Volvo XC 70 nás nadchlo jízdním komfortem a luxusním interiérem. Jde o vhodnou alternativu k luxusním SUV a pro každého, kdo potřebuje výkonný automobil pro nezpevněné cesty. Velká robustní karosérie a vyšší posaz zvyšují pocit bezpečí. Zřejmě by asi byla vhodnější verze se vznětovým pětiválcem.
Základní technické údaje
Motor: zážehový řadový šestiválec
Objem: 3196 cm³
Výkon: 175 (238 k) při 6200/min
Toč.moment: 320 Nm při 3200/min
Rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.: 16,4/8,5/11,4 l/100 km
Rozměry: 4838 x 1861 x 1604 mm
Rozvor kol: 2815 mm
Světlá výška: 210 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 19º/24º
Přechodový úhel: 19,8º
Cena: 1 389 000 Kč (Kinetic)
Jindřich Lasík, 4.4.2008
Tmavé plasty na spodní části karosérie kombinují lakované plochy v barvě vozu, atraktivně vypadají plastové doplňky jako rámečky kolem mlhovek nebo ochranné kryty vpředu a vzadu. Hlavní světlomety a ozdobná mřížka chladiče se zvětšily a při pozorném pohledu lze vypozorovat určitou příbuznost s novým XC60.
Pod zadní elektricky výklopnou stěnou se nachází zavazadlový prostor, jenž je sice poměrně mělký ale jinak dobře tvarovaný. Jeho objem 555 litrů lze zvětšit na 1580 litrů a délku ložné plochy tak prodloužit na 1,88 metru. V případě potřeby lze kovovou přepážku sklopit (nejde o N1). Přepravní kapacitu můžeme zvýšit uložením nákladu o takřka stokilogramové nosnosti na střešní ližiny, které jsou součástí sériové výbavy.
Všechna kola pohání zážehový šestiválec o objemu 3,2 litru s variabilním časováním sacích ventilů a proměnnou délkou sání VIS. Je dodáván výhradně se šestistupňovou samočinnou převodovkou Geartronic. Výkon 238 k i síla 320 Nm by se mohly zdát dostačující, ale takřka s dvoutunovým automobilem mají občas plno práce. Průměrná spotřeba se pohybovala mezi 13 až 14 litry na sto kilometrů, ale to jsme se museli hodně krotit. Kdo bude chtít využít nabízený potenciál anebo hodně jezdit v terénu musí počítat se spotřebou až 20 litrů. Z toho důvodu bude asi vhodnější kombinace se vznětovým pětiválcem 2.5, u něhož udává výrobce spotřebu 7,3 l (man.přev.), resp. 8,3 l (automat).
S vozem jsme se nejlépe cítili při plynulé jízdě po silnicích bez ostřejších zatáček. Při sjíždění prudkých svahů přijde vhod systém HDC, převzatý z vozů Land Rover. Aktivuje se tlačítkem a řidič se může věnovat pouze řízení, auto si přibrzďuje samo a nepřekročí rychlost 10 km/h. Pro vyřazení z činnosti stačí sešlápnout pedál plynu nebo přeřadit. Součástí výbavy je také dynamický systém jízdní stability a trakce DSTC, který v případě potřeby aktivuje brzdy a upravuje točivý moment. Za příplatek (48 000 Kč) je nabízen aktivní elektronicky řízený podvozek FOUR-C s třemi režimy Comfort, Sport a Advanved.
Z interiéru už na pohled vyřazuje skandinávský styl a kvalita použitých materiálů, což platí také o luxusním středovém panelu se všemi důležitými ovladači včetně zónové klikatice.
Už základní verze Kinetic je velice dobře vybavená, jak by ne, když přijde na 1 389 000 Kč (s D5 – 1 299 000 Kč). Obsahuje mj. šest airbagů, systém WHIPS (ochrana páteře na předních sedadlech při nárazu zezadu), systémy ABS, EBA (brzdový asistent), EBL (rozsvícení výstražných světel při nouzovém brzdění), DSCT, vyhřívané trysky čelního skla, automatickou dvouzónovou klimatizaci, elektrickou parkovací brzdu, atd. Další výbava Momentum (1 465 000 Kč) je bohatší např. o kožené čalouněné, vyhřívaná přední sedadla, elektrické otevírání zadních dveří, výbava Summum (1 567 000 Kč) pak ještě o elektricky nastavitelné sedadlo s pamětí, parkovací senzor vzadu, bi-xenoné světlomety atd.
Volvo XC 70 nás nadchlo jízdním komfortem a luxusním interiérem. Jde o vhodnou alternativu k luxusním SUV a pro každého, kdo potřebuje výkonný automobil pro nezpevněné cesty. Velká robustní karosérie a vyšší posaz zvyšují pocit bezpečí. Zřejmě by asi byla vhodnější verze se vznětovým pětiválcem.
Základní technické údaje
Motor: zážehový řadový šestiválec
Objem: 3196 cm³
Výkon: 175 (238 k) při 6200/min
Toč.moment: 320 Nm při 3200/min
Rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.: 16,4/8,5/11,4 l/100 km
Rozměry: 4838 x 1861 x 1604 mm
Rozvor kol: 2815 mm
Světlá výška: 210 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 19º/24º
Přechodový úhel: 19,8º
Cena: 1 389 000 Kč (Kinetic)
Jindřich Lasík, 4.4.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout