Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Volvo XC70 - kombi pro volný čas

Už přívlastek Cross Country nejlépe vystihuje, kam můžeme s kombi modelové řady XC vyrazit. Jednoznačně na polní a lesní cesty, kde byste s běžným osobním vozem jen těžko projížděli. Ale pozor – do terénu se s ním rozhodně nevydávejte.

Volvo XC70 představuje v podstatě kombi střední třídy V70 se zvýšenou světlou výškou, upravené pro jízdu na nezpevněných cestách. Proto je podvozek vpředu i vzadu chráněn velkými plastovými kryty a z boku nelakovanými plastovými lištami. Přehlédnout nelze ani robustní nárazníky a rozšíření blatníků. To jsou hlavní rysy modelu modifikovaného před dvěma roky. Přední světlomety s čirou optikou nepoužívají sklo, nýbrž plast. Je nejen lehčí a v terénu hlavně odolnější před poškozením. Vyznačují se i větší svítivostí, jak při použití halogenové tak i bi-xenonové techniky.

Světlá výška 200 mm je sice pro vůz této kategorie celkem solidní, ale na offroadové ježdění nic moc. Díky elektronicky řízenému pohonu všech kol s hydraulickou spojkou Haldex a technologií Instant Traction se s ním můžete bez obav pustit sice mimo asfaltové silnice. Ale pozor nezapomeňte, že průchodnost terénem limitují větší přední a zadní převisy. Stálý hydraulický tlak zajišťuje, že výkon je rychle rozdělen mezi kola s největší přilnavostí k vozovce. Prokluz kol je minimalizován tak, aby byla zajištěna okamžitá akcelerace a stabilita i na mokru. V běžném provozu je 95 procent síly přenášeno na přední kola, při zrychlení nebo v rychlých zatáčkách se bleskově přenese 50 porcent na zadní nápravu.

Při jízdě oceníte přednosti aktivního podvozku, založeného na kombinaci technologie FOUR-C a regulaci dynamiky DSTC, který automaticky vyrovnává smyk v jeho počátku, ještě dřív než jej řidič zaregistruje. V závislosti na rychlosti a podle aktuální situace může ve zlomku sekundy dojít k automatickému přestavění tlumičů. Čím rychleji jedete, tím je tlumení tvrdší a auto ovladatelnější. Zároveň se snižuje naklánění karoserie, jak při brzdění, náhlém zrychlení nebo vyhýbacím manévru. To není u vozu s větší světlostí rozhodně zanedbatelné.

Modely s aktivním podvozkem jsou vybaveny dvěma režimy nastavení. Tlačítkem si lze přizpůsobit chování vozu svým požadavkům. V případě Sport je pérování tvrdší a řízení citlivější, takže získáte lepší kontrolu nad vozem. Comfort je vhodný pro řidiče preferující klidnou a pohodlnou jízdu.

Celohliníkový řadový zážehový přeplňovaný pětiválec o objemu 2,5 litru se vyznačuje nízkotlakovým přeplňováním, což vozu poskytuje vyvážené dynamické jízdní vlastnosti. Teprve při jejich protočení se přenese polovina točivého momentu na zadní kola. Už v 1500 otáčkách za minutu dosahuje největšího točivého momentu 320 N.m, zajišťující pružnost za všech situací. Malá hmotnost motoru přispívá k příznivé spotřebě, která se pohybuje mezi 11 až 12 litry benzinu. Pětistupňový automat řadí měkce a v pravou chvíli. V terénu dokáže částečně nahradit redukční převodovku.

Vzhledem k tomu, že XC70 používá karoserii kombi, tak nad hlavami máme stejně místa jako v klasickém voze. Interiér se nese ve skandinávském duchu. Kombinace béžové kůže, pravého ořechového dřeva a hliníku dotvářejí pocit luxusu.

Praktickou sklopnou přepážkou zavazadlového prostoru lze oddělit znečištěné nebo křehké předměty od ostatních. Přepážka se instaluje společně s bezpečnostní mřížkou. Ovšem pozor, nezaměňovat s homologací N1.

Na závěr si položme otázku, proč se vlastně vyrábějí napůl osobní, napůl terénní automobily? Odpověď je jednoduchá. Američané milují jakoukoliv formu vozů s pohonem všech kol a výrobci se snaží všemožně proniknout do zámoří. A nejinak tomu bylo i v případě XC70, netradičního SUV, které za mořem založilo nový segment s výstižným názvem cross-country.

Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný pětiválec

Objem: 2521 cm³

Výkon: 210 k (154 kW) při 5000/min

Točivý moment: 320 N.m při 1500- 4500/min

Rychlost: 210 km/h

Zrychlené 0-100 km/h: 8,5 s

Spotřeba (kombin): 11,1 l/100 km

Objem zav.prostoru: 485/745 l

Rozměry: 4760 x 1860 x 1562 mm

Rozvor: 2760 mm

Cena: 1 390 000 Kč (Kinetic)

Na modely V70 a XC70 zakoupené do konce června 2006 si můžete zdarma vybrat libovolnou výbavu v hodnotě 80 000 Kč včetně DPH.

Jindřich Lasík, 20.4.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar