Volvo XC60 2.4D DRIVe - co si přát víc
Už dvakrát jsme měli možnost vyzkoušet si Volvo označené jako DRIVe. V prvním případě šlo o kombi V50 1.6 D, v druhém o C30 1.6 D, a teď se nám do třetice dostalo do rukou XC60 DRIVe s přeplňovaným vznětovým pětiválcem 2.4.
Na pohled vypadá crossover úplně stejně jako verze s pohonem všech kol, a tak si asi v duchu řeknete, jak může patřit mezi hospodárné automobily. Navíc, když oba zmiňované modely měly objem jen 1.6 litru, a teď je pod kapotou objem 2.4. a také byly, hlavně na V50, patrné drobné aerodynamické rozdíly.
V případě XC60 DRIVe se podařilo Volvu dosáhnout přijatelné spotřeby třemi úpravami. Použitím pouze pohonu předních kol se snížila hmotnost asi o sto kilogramů, šestistupňová přímá řazená převodovka dostala přednost před samočinnou. Pětiválec pracuje s nižší kompresí, vyššími tlaky a piezovstřikovači. Tím se podařilo vylepšit zátah z nízkých otáček a optimalizovat převody pro hospodárnou jízdu. Nechybí ani systém Start stop, jenž má údajně ušetřit až osm procent paliva.
Podle údajů výrobce má kombinovaná spotřeba dosahovat spotřeby 5,8 l/100 km, my jsme jezdili maximálně do 7,5 litru nafty při svižné jízdě. Když jsme zkusili jet mimo město opravdu úsporně, a motor jsme vytáčeli maximálně do nějakých dvou tisíc, potom jsme se v pohodě dostali na 6 litrů. To jsou hodnoty pro 1,7 tuny těžký automobil a pětiválec 2.4 o výkonu 160 k více než vynikající, které určitě zaujmou. Motor nás potěšil svým mohutným zátahem a pružností zhruba už od 1500 otáček za minutu. Není divu, protože v tu chvíli dosahuje největšího točivého momentu 420 Nm, který vydrží takřka do 2800/min. Díky tomu dokáže zrychlit na stovku pod deset sekund.
Pětiválec si výborně rozumí se šestistupňovou mechanickou převodovkou. Řazení jde hodně zlehka a po přesných drahách, prostě tak, jak jsme u Volva zvyklí.
Podvozek slušně tlumil nerovnosti, větší rázy od kol se nepřenášely a celkové naladění bylo měkčí, to znamená ideální pro komfortní jízdu. Přestože nemáte pohon všech, tak se díky světlé výšce 230 mm můžete vydat i do lehčího terénu, aniž by karosérie utrpěla „újmy na zdraví“. Ani hodnoty nájezdových úhlů nejsou špatné. A to je jen důkaz, že na verzi DRIVe se od 4WD (viz testy) opravdu nic nezměnilo.
V interiéru žádné úpravy rovněž nenajdeme, líbilo se nám dvoubarevné provedení. Ale. Na jedné straně sice vnitřní prostor prosvětluje, na druhou je ale hodně náchylný k zašpinění. Přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou příjemně tvarovaná pro dlouhou jízdu, na zadních je dost místa pro tři dospělé. Do vnějších sedadel jsou integrované dětské sedačky. Na středové konzole je displej navigaci (zobrazuje také pohled z parkovací kamery) a ovladače klimatizace.
Vůz ve výbavě Momentum disponoval mj,. šesti airbagy, duální klimatizací, systémem ESP (možná zasahuje příliš brzy), adaptivním tempomatem, kvalitní audiosoustavou, stabilzací proti převrácení RSC atd.
Model XC60 DRIVe stojí ve výbavě Kinetic 939 000 Kč. V lepší výbavě Momentum pak 1 001 000 Kč. Ani třetí zkušenost s modelem z řady DRIVe (zahrnuje dnes už sedm verzí s kombinovanou spotřebou mezi 3,9 až 6,0 l/100 km) nás nezklamala. Ověřili jsme si, že i velký crossover dokáže jezdit nejen rychle, ale hlavně úsporně. O kvalitách vozů značky Volvo ani nemluvě.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2400 cm³
Výkon: 120 kW (160 k) při 4000/min
Točivý moment: 420 Nm při 1400-2750/min
Rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Spotřeba (město/mimo město): 5,0/7,8/5,8 l/100 km
Rozměry: 4627 x 1888 x 1713 mm
Rozvor: 2774 mm
Zav.prostor: 490/1455 l
Cena: 939 000 Kč (Kinetic)
J.Lasík, 16.8.2010
V případě XC60 DRIVe se podařilo Volvu dosáhnout přijatelné spotřeby třemi úpravami. Použitím pouze pohonu předních kol se snížila hmotnost asi o sto kilogramů, šestistupňová přímá řazená převodovka dostala přednost před samočinnou. Pětiválec pracuje s nižší kompresí, vyššími tlaky a piezovstřikovači. Tím se podařilo vylepšit zátah z nízkých otáček a optimalizovat převody pro hospodárnou jízdu. Nechybí ani systém Start stop, jenž má údajně ušetřit až osm procent paliva.
Podle údajů výrobce má kombinovaná spotřeba dosahovat spotřeby 5,8 l/100 km, my jsme jezdili maximálně do 7,5 litru nafty při svižné jízdě. Když jsme zkusili jet mimo město opravdu úsporně, a motor jsme vytáčeli maximálně do nějakých dvou tisíc, potom jsme se v pohodě dostali na 6 litrů. To jsou hodnoty pro 1,7 tuny těžký automobil a pětiválec 2.4 o výkonu 160 k více než vynikající, které určitě zaujmou. Motor nás potěšil svým mohutným zátahem a pružností zhruba už od 1500 otáček za minutu. Není divu, protože v tu chvíli dosahuje největšího točivého momentu 420 Nm, který vydrží takřka do 2800/min. Díky tomu dokáže zrychlit na stovku pod deset sekund.
Pětiválec si výborně rozumí se šestistupňovou mechanickou převodovkou. Řazení jde hodně zlehka a po přesných drahách, prostě tak, jak jsme u Volva zvyklí.
Podvozek slušně tlumil nerovnosti, větší rázy od kol se nepřenášely a celkové naladění bylo měkčí, to znamená ideální pro komfortní jízdu. Přestože nemáte pohon všech, tak se díky světlé výšce 230 mm můžete vydat i do lehčího terénu, aniž by karosérie utrpěla „újmy na zdraví“. Ani hodnoty nájezdových úhlů nejsou špatné. A to je jen důkaz, že na verzi DRIVe se od 4WD (viz testy) opravdu nic nezměnilo.
V interiéru žádné úpravy rovněž nenajdeme, líbilo se nám dvoubarevné provedení. Ale. Na jedné straně sice vnitřní prostor prosvětluje, na druhou je ale hodně náchylný k zašpinění. Přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou příjemně tvarovaná pro dlouhou jízdu, na zadních je dost místa pro tři dospělé. Do vnějších sedadel jsou integrované dětské sedačky. Na středové konzole je displej navigaci (zobrazuje také pohled z parkovací kamery) a ovladače klimatizace.
Vůz ve výbavě Momentum disponoval mj,. šesti airbagy, duální klimatizací, systémem ESP (možná zasahuje příliš brzy), adaptivním tempomatem, kvalitní audiosoustavou, stabilzací proti převrácení RSC atd.
Model XC60 DRIVe stojí ve výbavě Kinetic 939 000 Kč. V lepší výbavě Momentum pak 1 001 000 Kč. Ani třetí zkušenost s modelem z řady DRIVe (zahrnuje dnes už sedm verzí s kombinovanou spotřebou mezi 3,9 až 6,0 l/100 km) nás nezklamala. Ověřili jsme si, že i velký crossover dokáže jezdit nejen rychle, ale hlavně úsporně. O kvalitách vozů značky Volvo ani nemluvě.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2400 cm³
Výkon: 120 kW (160 k) při 4000/min
Točivý moment: 420 Nm při 1400-2750/min
Rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Spotřeba (město/mimo město): 5,0/7,8/5,8 l/100 km
Rozměry: 4627 x 1888 x 1713 mm
Rozvor: 2774 mm
Zav.prostor: 490/1455 l
Cena: 939 000 Kč (Kinetic)
J.Lasík, 16.8.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout