Volvo V60 R-Design - sportovní kombi nemá chybu
Dnes už pouze jediná švédská automobilka, byť v rukou čínských vlastníků, se může stále honosit tím, že vyrábí jedny z nejbezpečnějších osobních automobilů, jak ostatně dokazují i poslední modely – sedan S60 a kombi V60. A nejen to, ale díky paketu R-Design se také jejich elegance posunula o kousek dál.
Třeba u kombi V60, které jsme si mohli vyzkoušet, vsadil výrobce možná víc na styl než užitné vlastnosti. Ale udělal rozhodně dobře, stejně jako třeba Honda v případě Accordu Tourer. Přesto se musíte spokojit s objemem zavazadlového prostoru 430 litrů, který je i tak podle nás dostačující. Vždyť kolikrát potřebujete převážet velké věci, jen málokdy.
Paket R-Design si dnes můžete pořídit prakticky ke každému modelu Volvo a bezpochyby mu přidá sportovnější nádech, ale i patřičnou míru elegance. Za kombi V60 v atraktivní červené barvě se otočil kde kdo. Součástí jsou například nový přední a zadní nárazník (s difuzorem), přepracovaná maska chladiče, chromované lišty kolem oken, nová zpětná zrcátka, decentní spoilery, dvojitá koncovka výfuku nebo originální 18“ kola. Další detaily najdeme uvnitř – jako třeba dvoubarevný kožený tříramenný volant, modré podsvícení přístrojů, chromované pedály potažené pryží nebo velice zdařilé sedačky v kůži. Jízda v nich je opravdovým požitkem a ani se vám z nich nechce vystupovat.
Do paketu můžeme zahrnout také o 15 milimetrů snížený podvozek nebo tužší nastavení vybízející ke sportovní jízdě.
Na druhou stranu ale nečekejte žádné převratné hodnoty. Vznětový dvoulitrový pětiválec D3 disponuje výkonem 120 kW. Představuje jakousi střední cestu mezi hospodárnou verzí Drive s výkonem 115 k a naopak silným přeplňovaným pětiválcem D5 s výkonem 215 k. O jeho slušné dynamice nejlépe vypovídá zrychlení z nuly na sto za 9,4 sekundy ve spojení se šestistupňovou samočinnou převodovkou. S ní je také spotřeba vyšší než u mechanické převodovky, kterou bychom asi raději přeci jen upřednostnili. V průměru jsme jezdili do sedmi litrů na sto kilometrů, ale při klidné jízdě a po normálních silnicích je poměrně reálné dosáhnout šesti litrů.
Pětiválec nás překvapil pružným zátahem už z nízkých otáček. Jak by ne, když největšího točivého momentu 158 Nm dosahuje v rozmezí už od 1400 do 2850 otáček za minutu. Pokud tedy chcete jezdit svižně, pak držte otáčky mezi dvěma až třemi tisíci. Motor nás mile překvapil svým odhlučněním právě v nižších a středních otáčkách. Automat volí stupně rychle a hladce, bez výrazného škubání.
Vůz byl vybaven mnoha bezpečnostními systémy a prvky. Vedle už obvyklých systémů ABS a ESP a šesti airbagů také aktivními opěrkami hlavy nebo ochranou krční páteře při nárazu zezadu, což nebývá právě obvyklé. K dalším patří systém hlídání mrtvého úhlu Blis, adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů nebo bdělosti řidiče. Vůz byl rovněž opatřen systémem City Safety, který dokáže zabránit kolizím s automobily jedoucími před vámi v rychlostech do 30 km/h. Za tento systém Volvo na podzim získalo ocenění Euro NCAP Advance. Na přání přibyl ještě revoluční prvek – technologie Pedestrian Detection, jež na základě senzorů a kamer umístěných v čelních partiích vozu dokáže předvídat chování chodců a v případě potřeby začne sám brzdit. Do 35 km/h dokáže riziko nehody eliminovat, v případě vyšší rychlosti jej redukuje. Například při snížení rychlosti z 50 na 25 km/h se pravděpodobnost usmrcení chodce zmenší o 20 %, v některých situacích pak dokonce až o 80 procent.
Zdálo se nám, že některé systémy reagují možná až příliš brzy, ale naštěstí je lze vypnout nebo si jejich činnost nastavit podle sebe.
Nejnovější modely řady 60 se těší také zájmu fleetových manažerů českých společností. Volva byla vždy pověstná svojí bezpečností, tentokrát jsou ale ještě o krok vpřed. Modely S60 a V60 jsou v podstatě několika automobily v jednom, díky čemuž se jejich koupě vyplatí každému. To ocení nejen podnikatelé a manažeři, kteří firemní flotilu obohatí o vskutku povedený designový kousek plný bezpečnostních technologií.
Základní provedení kombi V60 R-Design stojí necelý jeden milion, přesně 949 000 Kč, ale s výbavou, která ve voze byla přijde na 1 143 200 Kč. V této ceně je například kamera parkovacího systému, elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí, Driver Support Paket (BLIS, Driver Alert System - systém kontroly pozornosti řidiče a varování při vybočení z pruhu, Adaptivní tempomat ACC vč. systému upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brždění a detekcí chodců), dále Winter paket (vyhřívaná přední sedadla, vysokotlaké ostřikovače světlometů, aktivní dual-xenonové světlomety) a také Convenience + Business pro paket (elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový sensor, navigační systém RTI).
Touto výbavou výrobce jen dokládá, co všechno můžete ve voze mít, pak už záleží jen na výši vašeho konta. V každém případě je Volvo V60 R-Design elegantní sportovně střižené kombi, které se líbí.
Základní technické údaje
Motor: vznětový pětiválec
Objem: 1984 cm³
Výkon: 120 kW (163 k) při 2900/min
Točivý moment: 158 Nm při 1400-2850/min
Rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,1/4,8/6,0 l/100 km
Rozměry: 4628 x 1865 x 1484 mm
Rozvor kol: 2776 mm
Cena: 949 000 Kč (D3 R-Design)
J.Lasík, 25.1.2012
Paket R-Design si dnes můžete pořídit prakticky ke každému modelu Volvo a bezpochyby mu přidá sportovnější nádech, ale i patřičnou míru elegance. Za kombi V60 v atraktivní červené barvě se otočil kde kdo. Součástí jsou například nový přední a zadní nárazník (s difuzorem), přepracovaná maska chladiče, chromované lišty kolem oken, nová zpětná zrcátka, decentní spoilery, dvojitá koncovka výfuku nebo originální 18“ kola. Další detaily najdeme uvnitř – jako třeba dvoubarevný kožený tříramenný volant, modré podsvícení přístrojů, chromované pedály potažené pryží nebo velice zdařilé sedačky v kůži. Jízda v nich je opravdovým požitkem a ani se vám z nich nechce vystupovat.
Do paketu můžeme zahrnout také o 15 milimetrů snížený podvozek nebo tužší nastavení vybízející ke sportovní jízdě.
Na druhou stranu ale nečekejte žádné převratné hodnoty. Vznětový dvoulitrový pětiválec D3 disponuje výkonem 120 kW. Představuje jakousi střední cestu mezi hospodárnou verzí Drive s výkonem 115 k a naopak silným přeplňovaným pětiválcem D5 s výkonem 215 k. O jeho slušné dynamice nejlépe vypovídá zrychlení z nuly na sto za 9,4 sekundy ve spojení se šestistupňovou samočinnou převodovkou. S ní je také spotřeba vyšší než u mechanické převodovky, kterou bychom asi raději přeci jen upřednostnili. V průměru jsme jezdili do sedmi litrů na sto kilometrů, ale při klidné jízdě a po normálních silnicích je poměrně reálné dosáhnout šesti litrů.
Pětiválec nás překvapil pružným zátahem už z nízkých otáček. Jak by ne, když největšího točivého momentu 158 Nm dosahuje v rozmezí už od 1400 do 2850 otáček za minutu. Pokud tedy chcete jezdit svižně, pak držte otáčky mezi dvěma až třemi tisíci. Motor nás mile překvapil svým odhlučněním právě v nižších a středních otáčkách. Automat volí stupně rychle a hladce, bez výrazného škubání.
Vůz byl vybaven mnoha bezpečnostními systémy a prvky. Vedle už obvyklých systémů ABS a ESP a šesti airbagů také aktivními opěrkami hlavy nebo ochranou krční páteře při nárazu zezadu, což nebývá právě obvyklé. K dalším patří systém hlídání mrtvého úhlu Blis, adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů nebo bdělosti řidiče. Vůz byl rovněž opatřen systémem City Safety, který dokáže zabránit kolizím s automobily jedoucími před vámi v rychlostech do 30 km/h. Za tento systém Volvo na podzim získalo ocenění Euro NCAP Advance. Na přání přibyl ještě revoluční prvek – technologie Pedestrian Detection, jež na základě senzorů a kamer umístěných v čelních partiích vozu dokáže předvídat chování chodců a v případě potřeby začne sám brzdit. Do 35 km/h dokáže riziko nehody eliminovat, v případě vyšší rychlosti jej redukuje. Například při snížení rychlosti z 50 na 25 km/h se pravděpodobnost usmrcení chodce zmenší o 20 %, v některých situacích pak dokonce až o 80 procent.
Zdálo se nám, že některé systémy reagují možná až příliš brzy, ale naštěstí je lze vypnout nebo si jejich činnost nastavit podle sebe.
Nejnovější modely řady 60 se těší také zájmu fleetových manažerů českých společností. Volva byla vždy pověstná svojí bezpečností, tentokrát jsou ale ještě o krok vpřed. Modely S60 a V60 jsou v podstatě několika automobily v jednom, díky čemuž se jejich koupě vyplatí každému. To ocení nejen podnikatelé a manažeři, kteří firemní flotilu obohatí o vskutku povedený designový kousek plný bezpečnostních technologií.
Základní provedení kombi V60 R-Design stojí necelý jeden milion, přesně 949 000 Kč, ale s výbavou, která ve voze byla přijde na 1 143 200 Kč. V této ceně je například kamera parkovacího systému, elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí, Driver Support Paket (BLIS, Driver Alert System - systém kontroly pozornosti řidiče a varování při vybočení z pruhu, Adaptivní tempomat ACC vč. systému upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brždění a detekcí chodců), dále Winter paket (vyhřívaná přední sedadla, vysokotlaké ostřikovače světlometů, aktivní dual-xenonové světlomety) a také Convenience + Business pro paket (elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový sensor, navigační systém RTI).
Touto výbavou výrobce jen dokládá, co všechno můžete ve voze mít, pak už záleží jen na výši vašeho konta. V každém případě je Volvo V60 R-Design elegantní sportovně střižené kombi, které se líbí.
Základní technické údaje
Motor: vznětový pětiválec
Objem: 1984 cm³
Výkon: 120 kW (163 k) při 2900/min
Točivý moment: 158 Nm při 1400-2850/min
Rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,1/4,8/6,0 l/100 km
Rozměry: 4628 x 1865 x 1484 mm
Rozvor kol: 2776 mm
Cena: 949 000 Kč (D3 R-Design)
J.Lasík, 25.1.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout