Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen Jetta 1.6 TDi DSG - sázka na jistotu

Když se řekne Volkswagen, tak si každý hned vybaví Golf, Polo nebo Passat, ale v nabídce jsou i jiné modely, jako třeba Jetta. Možná trochu opomíjená, ale určitě neprávem Menší prodejní čísla předchozí generace jdou bezpochyby na vrub koncepce, neboť jak známo – na sedany zatím český zákazník moc neslyší.

Letos na jaře přišla na trh šestá generace čtyřdveřového sedanu, pro někoho možná čtvrtá. Záleží jestli berete v úvahu jen označení Jetta nebo i další dva sedany odvozené z Golfu – Vento (1991-98) a Bora (98-05). Dodejme, že první Jetta se objevila na silnicích už v roce 1979 a předchozí se prodávala od roku 2005.
Jetta byla původně určena pro americký trh, jak je ostatně patrné i z rozměrů, a Volkswagen o ní tvrdí, že jde o osobitý samostatný vůz, tedy žádný Golf.
Asi budete souhlasit, že v nižší střední třídě bychom nenašli pohlednější sedan, než je právě Jetta. Technicky je příbuzná s Golfem, ale na druhou stranu se designově i rozměrově blíží Passatu. Eleganci jí rozhodně nelze upřít. Oproti předchozí generaci je o 114 mm delší, zatímco rozvor se prodloužil o 73 mm na 2651 mm, z čehož vytěží hlavně cestující na zadních sedadlech. Mají teď mnohem více místa pro nohy. Tolik prostoru nenajdeme často ani ve vozech střední třídy. Jen osoby nad 1,85 metru mohou přijít do kontaktu se střechou, což je daň za lehce se svažující střešní linii. Designerům se také skvěle podařilo začlenit zadní část do jednolitého karosářského celku.
Zavazadlový prostor, byť je o 20 litrů menší (498 l) považujeme za dostatečně velký. Jen menším vstupním se trochu hůř nakládají rozměrnější zavazadla a vzhledem k délce jednoho metru jsme jen těžko dosahovali na věci, které sklouzly až na jeho konec. Zadní opěradla můžeme jednoduše sklopit zatažením páčky a dílka se nám prodlouží až na 1,8 metru.
Přístrojová deska je až na malé odchylky hodně podobná s Golfem, o příkladné ergonomii se ani nemusíme zmiňovat. Ta je u značky Volkswagen víc než jasná. Sedadla jsou vcelku pohodlná, ve vyšší výbavě Highline dokonce sportovně tvarovaná.
Zákazník si může vybrat mezi zážehovými motory 1.2 TSI/77 kW, 1.4 TSI/118 kW a 2.0 TSI/147 kW nebo vznětovými 1.6 TDI/77 kW a 2.0 TDi/103 kW. V testovaném voze byl osvědčený vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.6 TDi, ale kombinovaný nikoliv s mechanickou převodovkou, ale sedmistupňovou dvouspojkovou DSG. S vozem jsme najezdili po nejrůznějších silnicích včetně dálnic zhruba osm set kilometrů a musíme jen konstatovat, že jde o velice vydařené spojení, byť je o 55 tisíc korun dražší než s klasickou převodovkou.
Pokud jde o rychlost a zrychlení, tak výrobce dokonce udává stejné hodnoty – 190 km/h a z 0 na 100 km/h za 11,7 s. U kombinované spotřeby činí rozdíl 0,2 litru na sto kilometrů ve prospěch manuální převodovky (4,5 l/100 km). My jsme se dostali na výborných 5,5 litru nafty, a při svižnější jízdě jsme nepřekročili šest litrů. Turbodiesel 1.6 nás spokojil jak zrychlením, tak vyrovnaným chodem.
Další silnou stránkou Volkswagenu Jetta jsou kromě designu a hospodárného motoru jízdní vlastnosti. Jednak díky nezávislému zavěšení kol, vzadu ś víceprvkovou nápravou (americké verze mají vlečená ramena s torzní tyčí) a také nastavením podvozku, který hned tak něco „nerozhází“, ani větší díry ve vozovce. Delší rozvor se podepsal na lepší stabilitě, ani v rychlejších zatáčkách nenaklání.
Ke dvěma výbavám Trendline a Highline si lze přiobjednat i cenově výhodné pakety, ale už v základu je Jetta velice dobře vybavena – čelní, boční a hlavové airbagy, ABS, ESP, asistent pro rozjezd do kopce, klimatizace Climatic, radio, palubní počítač, kotoučové brzy vpředu i vzadu, osvětlení zavazadlového prostoru atd.
Troufli bychom si říct, pokud vynecháme sportovní Scirocco, že Jetta je zřejmě nejhezčí Volkswagen ze současné nabídky. K tomu musíme připočítat špičkové dílenské zpracování, bohatou výbavu, kvalitní pohonné jednotky včetně převodovky DSG. A tak si myslíme, že i cena za nejlevnější model 1.2 TSI, která je 399 900 Kč odpovídá. Testované provedení 1.6 TDI s převodovkou DSG přijde na 522 100 Kč.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 4400/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-2500/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,7 s
Rozměry: 4664 x 1778 x 1482 mm
Rozvor kol: 2651 mm
Zav.prostor: 498 l
Cena: 522 100 Kč (Trendline)


J.Las9k, 29.4.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar