Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

DS3 Crossback
 

Volkswagen Beetle 1.4 TSi DSG - moderní retro

Prvním opravdu lidovým automobilem, který motorizoval Německo, byl Volkswagen Käfer, známý u nás jako Brouk. Po celém světe se jich prodalo přes 21,5 milionu a výroba skončila v roce 2003 v Mexiku. Jeho úlohu lidového vozu převzal mezitím Golf, přestože v roce 1998 přišla na svět druhá generace, označovaná jako New Beetle.

Už ale nešlo o lidovku, ale spíš o kultovní záležitost. Volkswagenu prakticky nic nepřinesl a rozhodně si jeho úspěch představoval jinak. Proto v roce 2019 skončil, aby uvolnil místo třetí generaci, z jehož označení už zmizelo New a zůstal pouze Beetle. Jeho ambice prosadit se na trhu byly rozhodně vyšší, ačkoliv jde spíš o „imidžovou“ záležitost, zaměřenou na movitější klientelu.

Díky klasickým tvarům, které legendu nezapřou, se lidé otáčejí za Broukem všude, kde jsme se objevili. Přeci jen upravený přední nárazník, který je plošší, přidal vozu na dynamičnosti, stejně jako zadní spoiler. A s třemi dveřmi se hatchback blíží kupé.
Elegantní a líbivý design je nadčasový, jak se stalo ostatně u VW pravidlem, ale nádech jeho retro designu v sobě nezapře.

Na výšku má sice jen necelých 1,5 metru, tak se v něm sice usadí čtyři dospělé osoby, ovšem zadní sedala jsou spíš nouzová. Vpředu je naopak prostoru jako v Golfu.
Sedadla jsou pohodlná, výborně tvarovaná, sedáky delší. V dolní části zploštělý volant padne do ruky jako ulitý, všechny ovladače (některé z jiných modelů VW) jsou tam, kde mají mít a kde byste je hledali. Ačkoliv nejsme právě dvakrát příznivci panoramatických střešních oken, tak v tomto případě se k Beetlu určitě hodí. Ale musíte si nějakou korunu přihodit.

Zajímavá jsou bezrámová okna dveří, jako u sportovně střižených automobilů. Pod zadní výklopnou stěnou, která je poměrně těžká a mohla by se vyklápět o trochu výš, je zavazadlový prostor o velikosti 310 litrů. Přestože se zdá malý, tak se do něj vejde opravdu hodně, a komu to nestačí, tak si může sklopit zadní opěradla a zvětšit na 910 litrů.

Pro Beetle zvolil Volkswagen dva zážehové – 1.2 TSI/105 k, 1.4 TSI/150 k a jeden vznětový motor 2.0 TDI/110 k. V našem případě přední kola poháněl zážehový přeplňovaný čtyřválec TSI (stejný je např. ve Škodě Octavia RS) kombinovaný se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. S výkonem 150 k jsme si říkali, že si asi o nějaké přijatelné spotřebě můžeme jen nechat zdát, ale mýlili jsme. V kombinaci, dálnice, hlavní a vedlejší silnice jsme jezdili v průměru do 8 litrů benzinu, a rozhodně jsme se neloudali. Když ale přejdete z normálnímu režimu na sportovní (a řadíte pádly pod volantem), potom bez problémů překročíte spotřebu deseti litrů. Rozjíždění je sice pomalejší, do 1500 otáček za minut žádnou velkou silnou neoplývá, ale pak v něm „chytnou saze“, v okamžiku dosahuje největšího točivého momentu 250 Nm, jenž vydrží až 3500/min, za sportovního zvuku. Řazení jednotlivých stupňů probíhá bez prodlevy a bleskově.
Aby byl požitek z jízdy s Beetlem dokonalý, tak je vzadu použita víceprvková náprava, umožňují přeci jen sportovnější jízdu, stejně jako naladění podvozku. Na asfaltových zatáčkách drží stopu příkladně a nechá si i hodně líbit. K jízdním vlastnostem není co dodat.

Jak jsme se už zmínili, základní verze Basic 1.2 TSi se prodává za 424 900 Kč a ve výbavě najdeme mj. čtyři airbagy, ESP, ABS, EDS, asistent rozjezdu do kopce, elektronickou uzávěru diferenciálu, manuální klimatizaci, tempomat, multifunkční ukazatel, dojezdovou rezervu atd. Verze 1.4 TSi s manuální převodovkou je k dispozici až od druhé výbavy Design za 502 900 Kč. Za automat DSG si musíte připravit o 60 000 Kč víc.

Volkswagen Beetle s přeplňovanou „jedna-čtyřkou“ nás nadchl a těžko jsme se s ním loučili. V ničem nás nezklamal a můžeme říct, že víc než jen povedeným automobilem, uchovávající si jako jeden z mála osobitý a nezaměnitelný retro styl.


Přehled výbav najdete“
https://www.volkswagen.cz/novy-beetle/novy-beetle/informacni-material


Základní
technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1395 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 5000-6000/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-3500/min
Rychlost: 203 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,5/4,8/5,4 l/100 km
Rozměry: 4288 x 1825 x 1488 mm
Rozvor kol: 2524 mm
Zav. prostor: 310/905 l
Cena: 562 900 Kč (1.4 TSI DSG Design)




J:Lasík 26.7.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar