VW Touran 1.4 TSI s technikou „twincharger“
Volkswagen se dnes může pochlubit velmi bohatou nabídkou rodinných vozů, jako snad žádný jiný výrobce. Hned pět modelů – Caddy Life, Sharan, Golf Plus, Touran a Passat Variant - nabízejí velký vnitřní a mnohdy i variabilní prostor, i když každý pochopitelně po svém.
VW Touran se vyrábí v pěti nebo také v sedmimístném provedení, u nás je k dispozici ještě jako pětimístný s pevnou přepážkou N1 a odpočtem DPH ve výši 19 procent. V případě sedmi míst lze třetí řadu sedadel zasunout do podlahy a zvětšit zavazadlový prostor. Druhá řada sedadel je podélně posuvná o 160 mm, což v případě N1 pozbývá na významu. Pro větší pohodlí dvou cestujících na zadních sedadlech můžeme prostřední vyjmout a obě krajní přemístit blíže ke středu. Protože sedadla druhé řady jsou samostatná, můžeme je překlápět, případně i vyjímat, což nečiní žádné větší problémy, neboť jedno váží pouze 16 kilogramů. Všechna tři zadní sedadla jsou pohodlná a nabízejí dostatek místa i pro nohy. Přední sedadla odděluje praktická loketní opěrka s úložnou schránkou na drobnosti.
Ještě dodejme, že u verze bez přepážky lze objem zavazadlového prostoru zvětšit ze 695 na 1989 litrů úložného prostoru.
Přístrojová deska je přehledně uspořádána, volant seřiditelný v obou směrech, ovládací prvky klimatizace a radia na středovém panelu. V přední části stropu jsou hned tři výklopné schránky.
VW Touran je na trhu sice už delší dobu, ale až do letošního léta byl nabízen s třemi benzinovými motory a dvěma turbodiesely. Už tak bohatou nabídku rozšířil ještě benzinový čtyřválec 1.4 TSI, pro Touran s výkonem 140 k. Jak už označení naznačuje jde o kombinaci mechanického kompresoru Roots a turbodmychadla. O této unikátní technologii se více dočtete v rubrice novinky.
Díky této kombinaci už po několika kilometrech pocítíte, jak se zlepšil průběh výkonu a hlavně točivého momentu především v nízkých otáčkách, kdy malé množství výfukových plynů nedokáže roztočit turbodmychadlo. Jde o tzv. turboefekt, dobře známý u přeplňovaných pohonných jednotek.
Proto v nízkých otáčkách vstupuje „do hry" kompresor a díky tomu můžeme už při 1250 otáčkách využívat zhruba 200 N.m točivého momentu. Pracuje až do úplného náběhu turbodmychadla, tedy do nějakých 2400/min. Poté jej elektromagnetická spojka vyřadí z provozu. Největšího točivého momentu 220 N.m dosahuje v rozmezí od 1750 do 4000/min, což je na rodinný automobil velice slušné. Ještě víc překvapí zrychlení na 100 km/h pod deset sekund, čímž o 0,6 s překonává motor 2.0 FSI/150 k. V kombinaci se šestistupňovou mechanickou převodovkou se největší rychlost může vyšplhat až k dvou set kilometrové hranici. Těmito hodnotami si „twincharger" nezadá s atmosferickou dvoulitrovou konkurencí. Pokud budeme jezdit „při zdi", můžeme se dostat na průměrnou spotřebu mezi 7,5 až 8 litry, ale při svižnější jízdě, k čemuž motor vybízí, klidně se dostaneme nad devět litrů benzinu.
Touran je poprvé vybaven elektrickým posilovačem řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti. Bezpečné jízdní vlastnosti podporují ABS, brzdový asistent, ASR a ESP. Přestože má vůz vyšší těžiště, tak je v zatáčkách stabilní, ani se moc nenaklání a chová se nedotáčivě. Dokonce takřka nereaguje na boční vítr, což svědčí o dobrém aerodynamickém provedení.
VW Touran s motorem 1.4 TSI je dodáván ve třech stupních výbavy, nutno dodat, že už v základu je poměrně dobře vybaven - čelní, boční a hlavové airbagy, aktivní opěrky, systémy ESP, ABS, EBD, ASR, elektricky vyhřívaná zrcátka, palubní počítač, tempomat. Jen nás trochu zarazilo ruční ovládání zadních oken. Pokud toužíme po větším komfortu, potom nás jistě uspokojí vyšší výbavy anebo příplatkové doplňky.
Touran je ideálním automobilem pro čtyř až pětičlennou rodinu, která upřednostňuje variabilitu interiéru a také vysokou užitečnou hmotnost (663 kg). Po verzi s motorem 1.4 TSI sáhnou asi sportovně založení řidiči, za což však také náležitě zaplatí. Jinak lze VW Touran pořídit již od 608 000 Kč....
Základní technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1390 cm³
Výkon: 140 k při 5600/min
Toč.moment: 220 N.m při 1750-4000/min
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Rychlost: 200 km/h
Spotřeba
(město/mimo město/kombin.): 9,7/6,1/7,4 l/100 km
Rozměry: 4391 x 1794 x 1635 mm
Rozvor: 2677 mm
Základní cena 1.4 TSI Conceptline: 692 300 Kč
Cena 1.4 Highline: 785 600 Kč
Jindřich Lasík, 13.9.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout