VW Scirocco 1.4 TSI - krásná hračka za rozumné peníze
Už při podzimní prezentaci Volkswagenu Scirocco jsme se těšili až si kupé budeme moci pořádně vyzkoušet, protože krátká testovací jízda Kokořínskem nás nadchla. Do „široka“ jsme se totiž zamilovali na první pohled, jakmile jsme jej spatřili. Němcům se opravdu povedlo.
Není to tak dlouho, co jsme psali, že ze současné nabídky VW se dva modely zcela vymykají ze „zaběhnutého“ designu. Jde o Passat CC a Scirocco. Na sportovní kupé Scirocco museli zájemci čekat sedmnáct let, na kupé se značkou VW pak dvanáct.
První generace se vyráběla v letech 1974 až 81 a její design vytvořil Giorgetto Giugiaro. Další potěšila příznivce tohoto modelu v letech 1981 až 1992, ale v roce 1988 se objevilo ještě Corrado, které se vyrábělo čtyři roky souběžně s druhou generací a jeho produkce skončila v roce 1996. Svítat na lepší časy se začalo v roce 2006, kdy byla představena studie IROC, postavené již na platformě Golfu V, jako předzvěst Scirocca. Když to sečteme, nová generace navazuje na 800 000 prodaných vozů předchozích generací. A dovolíme se tvrdit, že Scirocco (viz Novinky) bezpochyby na prodejní úspěchy naváže, o tom jsme přesvědčeni hned z několika důvodů.
Prvním je atraktivní design, druhým nabídka pohonných jednotek, třetím jízdní vlastnosti a čtvrtým příznivá cena. Ruku na srdce, kolik sportovních kupé dostanete od 549 900 Kč.
Oproti dosud jedinému sportovně laděnému modelu Golfu GTi je Scirocco o 40 mm delší, o 51 mm širší a 65 mm nižší. Rozvor kol zůstal zachován, rozchod kol se však zvětšil o 35 mm, resp. o 59 mm vzadu. Výsledkem jsou kompaktní rozměry 4,2 x 1,8 x 1,4 m.
Z každého pohledu je Scirocco něčím zajímavé. Vpředu zaujme dramatická příď s úzkou černou maskou chladiče (nový designerský prvek příštích VW) a šikmé světlomety. Z profilu vynikne klenutá střecha, dlouhé dveře a stoupající linie oken. Zezadu šířku umocňují rozšířené blatníky a vysoký nárazník. Na silnici vypadá určitě atraktivnější než na obrázku, o tom není pochyb.
Bezrámové dveře lze otevírat takřka do úhlu 90 stupňů, přičemž zároveň o 20 mm sjede okno, které se po zavření vrátí do původní polohy. Velkým otvorem se celkem dobře nastupuje na dvě zadní sedala. Přední sedadlo stačí sklopit a jednoduše posunout dopředu. Díky paměti se pak vrátí do původní polohy. Zajímavým designerským prvkem jsou trojúhelníková madla dveří, kterými je ukončena loketní opěrka.
Nízko položená přední sedala zaslouží absolutorium. Jejich skvělé boční tvarování nám poskytuje perfektní oporu v zatáčkách, jako by byly šité přímo na míru. To samé můžeme prohlásit o dvou samostatných zadních sedadlech, v nichž mohou pohodlně cestovat osoby průměrného vzrůstu, mají dost místa i nad hlavou, ale vejdou se sem i osoby do „metr devadesáti“.
Přístrojová deska si zachovává charakterů ostatních modelů VW, hodně je podobná Eosu. Výhodou je přehlednost a jednoduchá obsluha. Tříramenný volant ve spodní části zploštělý se výborně drží, řadicí páka je hned po ruce. Na užší čelní a zadní okno si zvyknete, výhled někdy omezují široké čelní sloupky.
Scirocco můžete mít se zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI o výkonu 122 k nebo 160 k, případně s dvoulitrem (200 k) nebo turbodieselem 2.0 TDi/140 k. Z této nabídky si každý určitě vybere, ale myslíme si, že největší zájem by mohl být o 1.4 TSI/160 k. Řeknete si, do sportovního kupé maloobjemový motor? To je nějaké divné, tam patří minimálně dvoulitr nebo šestiválec. Po ujetí zhruba tisícovky kilometrů jsme přesvědčeni, že zmíněný motor je dobrou volbou. Mezi ním a dvoulitrem zas tak velký rozdíl není.
Na stovku zrychlí s dobře odstupňovanou mechanickou převodovkou za 8 sekund, můžete jej rozjet na 218 km/h a k tomu poměrně příznivá spotřeba, která se pochopitelně hodně odvíjí od toho, jak budete šlapat na plyn. Můžete jezdit v pohodě do osmi litrů, ale i za deset.
Díky moderní technice, kterou v tomto případě představuje kombinace přeplňování mechanickým kompresorem a turbodmychadlem se největší točivý moment 240 Nm dostaví už při 1500 otáčkách za minutu, a můžete pokračovat až do 4500/min. Ale k této hodně se asi nikdy nepřiblížíte. V žádném případě to však neznamená, že by plochá křivka ovlivňovala sportovního ducha. Maloobjemový motor umožní jak klidnou a úspornou jízdu (na „6“ při 130 km/h se spotřebou ca 7 l/100 km), tak sportovní plnou zážitků. Motor 1.4 TSI dokáže s autem pěkně zacvičit, za doprovodu pěkně jadrného zvuku. Svou sílu dává hned najevo.
Ke stabilní jízdě přispívá široký rozchod kol, nízko položené těžiště a tvrdší (nikoliv však extrémně tvrdé) nastavení podvozku. Scirocco jede prostě tam, kam chcete, kotoučové brzdy mají rychlý nástup a jsou účinné. Řízení je tuhé, řazení rychlé a přesné. Za příplatek můžete mít ještě adaptivní regulaci podvozku DCC (21 000 Kč).
Scirocco se dodává pouze v jedné výbavě, v níž najdete mj. čelní, boční a hlavové airbagy, systémy ESP, ABS, EDS, ASR, klimatizaci Climatic, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce. Bohatou příplatkovou výbavu najdete na www.volkswagen.cz
Scirocco je krásnou hračkou pro velké kluky, ale můžete jej využívat i v každodenním provozu. Základní verzi s motorem 1.4 TSI/122 k se šestistupňovou mechanickou převodovkou lze koupit již za 549 900 Kč, což je pro atraktivní sportovní kupé více než zajímavá cena. Na opačném straně stojí pak 2.0 TSi s převodovkou DSG za 717 000 Kč.
Základní technické údaje
Jindřich Lasík, 2.2.2009
První generace se vyráběla v letech 1974 až 81 a její design vytvořil Giorgetto Giugiaro. Další potěšila příznivce tohoto modelu v letech 1981 až 1992, ale v roce 1988 se objevilo ještě Corrado, které se vyrábělo čtyři roky souběžně s druhou generací a jeho produkce skončila v roce 1996. Svítat na lepší časy se začalo v roce 2006, kdy byla představena studie IROC, postavené již na platformě Golfu V, jako předzvěst Scirocca. Když to sečteme, nová generace navazuje na 800 000 prodaných vozů předchozích generací. A dovolíme se tvrdit, že Scirocco (viz Novinky) bezpochyby na prodejní úspěchy naváže, o tom jsme přesvědčeni hned z několika důvodů.
Prvním je atraktivní design, druhým nabídka pohonných jednotek, třetím jízdní vlastnosti a čtvrtým příznivá cena. Ruku na srdce, kolik sportovních kupé dostanete od 549 900 Kč.
Oproti dosud jedinému sportovně laděnému modelu Golfu GTi je Scirocco o 40 mm delší, o 51 mm širší a 65 mm nižší. Rozvor kol zůstal zachován, rozchod kol se však zvětšil o 35 mm, resp. o 59 mm vzadu. Výsledkem jsou kompaktní rozměry 4,2 x 1,8 x 1,4 m.
Z každého pohledu je Scirocco něčím zajímavé. Vpředu zaujme dramatická příď s úzkou černou maskou chladiče (nový designerský prvek příštích VW) a šikmé světlomety. Z profilu vynikne klenutá střecha, dlouhé dveře a stoupající linie oken. Zezadu šířku umocňují rozšířené blatníky a vysoký nárazník. Na silnici vypadá určitě atraktivnější než na obrázku, o tom není pochyb.
Bezrámové dveře lze otevírat takřka do úhlu 90 stupňů, přičemž zároveň o 20 mm sjede okno, které se po zavření vrátí do původní polohy. Velkým otvorem se celkem dobře nastupuje na dvě zadní sedala. Přední sedadlo stačí sklopit a jednoduše posunout dopředu. Díky paměti se pak vrátí do původní polohy. Zajímavým designerským prvkem jsou trojúhelníková madla dveří, kterými je ukončena loketní opěrka.
Nízko položená přední sedala zaslouží absolutorium. Jejich skvělé boční tvarování nám poskytuje perfektní oporu v zatáčkách, jako by byly šité přímo na míru. To samé můžeme prohlásit o dvou samostatných zadních sedadlech, v nichž mohou pohodlně cestovat osoby průměrného vzrůstu, mají dost místa i nad hlavou, ale vejdou se sem i osoby do „metr devadesáti“.
Přístrojová deska si zachovává charakterů ostatních modelů VW, hodně je podobná Eosu. Výhodou je přehlednost a jednoduchá obsluha. Tříramenný volant ve spodní části zploštělý se výborně drží, řadicí páka je hned po ruce. Na užší čelní a zadní okno si zvyknete, výhled někdy omezují široké čelní sloupky.
Scirocco můžete mít se zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI o výkonu 122 k nebo 160 k, případně s dvoulitrem (200 k) nebo turbodieselem 2.0 TDi/140 k. Z této nabídky si každý určitě vybere, ale myslíme si, že největší zájem by mohl být o 1.4 TSI/160 k. Řeknete si, do sportovního kupé maloobjemový motor? To je nějaké divné, tam patří minimálně dvoulitr nebo šestiválec. Po ujetí zhruba tisícovky kilometrů jsme přesvědčeni, že zmíněný motor je dobrou volbou. Mezi ním a dvoulitrem zas tak velký rozdíl není.
Na stovku zrychlí s dobře odstupňovanou mechanickou převodovkou za 8 sekund, můžete jej rozjet na 218 km/h a k tomu poměrně příznivá spotřeba, která se pochopitelně hodně odvíjí od toho, jak budete šlapat na plyn. Můžete jezdit v pohodě do osmi litrů, ale i za deset.
Díky moderní technice, kterou v tomto případě představuje kombinace přeplňování mechanickým kompresorem a turbodmychadlem se největší točivý moment 240 Nm dostaví už při 1500 otáčkách za minutu, a můžete pokračovat až do 4500/min. Ale k této hodně se asi nikdy nepřiblížíte. V žádném případě to však neznamená, že by plochá křivka ovlivňovala sportovního ducha. Maloobjemový motor umožní jak klidnou a úspornou jízdu (na „6“ při 130 km/h se spotřebou ca 7 l/100 km), tak sportovní plnou zážitků. Motor 1.4 TSI dokáže s autem pěkně zacvičit, za doprovodu pěkně jadrného zvuku. Svou sílu dává hned najevo.
Ke stabilní jízdě přispívá široký rozchod kol, nízko položené těžiště a tvrdší (nikoliv však extrémně tvrdé) nastavení podvozku. Scirocco jede prostě tam, kam chcete, kotoučové brzdy mají rychlý nástup a jsou účinné. Řízení je tuhé, řazení rychlé a přesné. Za příplatek můžete mít ještě adaptivní regulaci podvozku DCC (21 000 Kč).
Scirocco se dodává pouze v jedné výbavě, v níž najdete mj. čelní, boční a hlavové airbagy, systémy ESP, ABS, EDS, ASR, klimatizaci Climatic, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce. Bohatou příplatkovou výbavu najdete na www.volkswagen.cz
Scirocco je krásnou hračkou pro velké kluky, ale můžete jej využívat i v každodenním provozu. Základní verzi s motorem 1.4 TSI/122 k se šestistupňovou mechanickou převodovkou lze koupit již za 549 900 Kč, což je pro atraktivní sportovní kupé více než zajímavá cena. Na opačném straně stojí pak 2.0 TSi s převodovkou DSG za 717 000 Kč.
Základní technické údaje
| Motor | Zážehový přeplňovaný čtyřválec |
| Objem | 1390 cm³ |
| Výkon | 118 kW(160 k)při 5800/min |
| Točivý moment | 240 N.m při 4500/min |
| Rychlost | 218 km/h |
| Zrychlení 0-100 km/h | 8,0 s |
| Spotřeba(město/mimo město/kombin.) | 8,7/5,4/6,6 l/100 km |
| Zav. prostor | 312/1006 l |
| Rozměry | 4256 x 1810 x 1404 mm |
| Rozvor kol | 2578 mm |
| Cena | 599 900 Kč (1.4 TSI/160 k) |
Jindřich Lasík, 2.2.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















