Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

 

VW Fox - jako liška mazaná

V Evropě začal Volkswagen nabízet model Fox teprve vloni, přičemž se už od roku 2003 vyrábí v Brazílii, v jednom z největších zámořských závodů. VW Fox má znamenat návrat k lidovému vozu, neboť takový chyběl u VW už pěkně dlouho. Čtyřmístný třídveřový automobil je ideální pro mladou klientelu.

Poté co si vzal koncern VW pod svá křídla ještě značky Bentley a Bugatti, tak trochu ztratil kontakt s lidmi, kteří počítají každou korunu.

Proto je tady auto, které potěší. S jednou karosérií, třemi dveřmi, spartánskou výbavou, čtyřmi místy a třemi motory. Mělo by částečně nahradit Lupo, nikoliv však ve sportovní verzi GTI ani jako turbodiesel se spotřebou tří litrů.

Ačkoliv na pohled se zdá hodně malý, uvnitř nabízí místa nadprůměrně. S délkou 3,80 metru je sice o 9 centimetrů kratší než Polo, ale o 7 centimetrů vyšší (1,60 m). V šířce i rozvoru jsou s Polem nastejno (2,46 m).

Jeho líbivý design vznikl ve spolupráci Brazilců s odborníky ve Wolfsburgu. Fox má sice jen dvoje boční dveře (v jížní Americe se dodává také jako pětidveřový), ale ty se otevírají pod velkým úhlem a zasahují až do linie střechy. Tím umožní pohodlné nastupování, prakticky na úrovni malého MPV. Zadní lavice je schválně pouze dvoumístná, aby se oba cestující nemuseli tísnit. Mezi sedačkami mají ještě konzoli na nápoje.

Právě interiér je největším překvapením Foxe a nezadá si ani s Polem. Jeho prostornost nás mile překvapila. Ani zadní cestující netrpí nedostatkem místa pro nohy či hlavu. Sedadlo řidiče lze výškově nastavit a dobře se v něm sedí.

Jednoduché přístrojové desce vévodí rychloměr, po jehož stranách jsou stejně velký otáčkoměr a palivoměr. Trochu nezvyklé řešení, ale za chvíli si zvyknete. Uvnitř převládají tvrdé a tmavé plasty. Nejsou sice drahé, ale čistě zpracované. To je daň za snížení ceny na minimum, portože VW se u Foxe snažil snížit cenu na minimum. Proto jsou také třeba okna „na kličku", přední sedadla nemají paměť.

Základní a jediná výbava zahrnuje prakticky pouze dva čelní airbagy a ABS. Ale to úplně stačí. Pokud chcete víc, tak si musíte připlatit mimo jiné za elektrické ovládání oken a zrcátek, centrální zamykání, boční airbagy, výškově stavitelný volant, posilovač řízení, klimatizaci nebo výklopná boční okénka vzadu. Ani posuvná zadní lavice není zadarmo. Podle toho jestli chcete větší pohodlí pro nohy anebo potřebujete převézt více zavazadel, můžete zadní sedadla posouvat o 15 cm. Jejich sklopením se objem zvětší z 260 až na 1016 litrů.

Třetí dveře jdou díky velké výšce vozu otevírat hodně nahoru, čímž umožní dobrou manipulaci se zavazadly. Jeho objem 260 litrů není sice velký, ale po sklopení zadních sedadel se dostaneme na 1016 litrů. Přístup však trochu omezuje vyšší úložná hrana včetně mohutného zadního nárazníku. Jeho tuhost však oceníte v okamžiku, když se o vás někdo zastaví.

Ze tří pohonných jednotek se k nám dováží pouze benzinový tříválec o objemu 1,2 litru. Největšího „skromného" výkonu 55 k dosahuje při 4750/min, ale už v 1750 má k dispozici 106 N.m točivého momentu. Nelze od něj čekat zázraky, ale s tunovým vozidlem si poradí nad očekávání dobře. Dobře utlumený motor s decentním projevem spotřebuje na sto kilometrů zhruba šest litrů. Problém mu nedělá ani pružná akcelerace ve vyšších rychlostech a v pohodě zvládne i stotřicítku. Podvozek dobře drží stopu, jen v zatáčkách nás může překvapit větší náklon karoserie. Dává o sobě vědět jen při přejezdu větších nerovností.

Pro jiné trhy je v nabídce ještě benzinový čtyřválec 1.4 (75 k, 124 N.m při 2750/min, prům. spotřeba 6,7 l/100 km) nebo vznětový přeplňovaný tříválec TDi 1.4 (70 k, 155 N.m při 1600 - 2800/min, prům. spotřeba 4,9 l/100 km). O těchto variantách se však zatím pro český trh neuvažuje.

Fox není jen do města, ale také na delší cesty. V zásadě nepatří mezi nejmenší automobily a taky nemá. Cíl je vyšší - poskytnout plněhodnotné auto za co možná nejnižší cenu. A to se mu daří.

Kolínským trojčatům (Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo) vyrostl více než zdatný konkurent, a to nejen cenově, ale také kvalitním dílenským zpracováním a už zmíněným prostorem uvnitř. Určitě v nás zanechal výborný dojem.

Základní technické údaje:

Motor. zážehový tříválec OHC

Objem: 1198 cm³

Výkon: 55 k (44 kW) při 4750/min

Toč.moment: 108 N.m při 3000/min

Rychlost: 148 km/h

Spotřeba

(město/mimo město/kombinovaná): 7,8/8,7/6,1 l/100 km

Rozměry: 3828 x 1660 x 1544 mm

Rozvor: 2465 mm

Cena: 244 900 Kč

Jindřich Lasík, 17.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar