UAZ Patriot o krok vpřed
Ruské terénní Uazy jsou každému z nás dobře známy, většinou z dob, kdy je používala armáda. Časy se však mění, a proto i automobilka v Uljanovsku nabírá druhý dech, aby prorazila na zahraniční trhy.
Ovšem co je dobré pro Rusko, nemusí vyhovovat jinde, hlavně kvůli emisím a spotřebě. Vozy je třeba trochu přestavět. To platí také v případě modelu Patriot, na němž zapracovala firma Auto Max Czech z Radíkovic u Hradce Králové.
Nové zaoblené tvary s velkými světlomety a integrovanými mlhovkami vozu jen prospěly. Zvláště moderní příď a rozšíření blatníků posouvají UAZ zase o kousek dopředu. Dveře jsou široké a stupačky ulehčují vystupování z vysokého vozu. Tím se ryze pracovní offroad posouvá do oblasti automobilů pro každodenní využití. Už není pouze do drsného terénu, ale můžeme s ním na nákupy nebo na výlet.
Také pověstná strohost interiéru je minulostí. Alespoň v případě modernější přístrojové desky z měkčeného plastu. Volant s tlustým věncem je výškově stavitelný a dobře se drží. Nové jsou i páčky směrovek a stíračů. K jejich ovládání musíme vynaložit více síly, než bývá obvyklé a občas se nevracejí. V přepracovaném středovém panelu najdeme nové ovladače topné soustavy. A kromě tlačítek vyhřívání předního okna je tady ještě ovládání doplňkového topení pro cestující vzadu. Za nepraktické považujeme elektrické ovládání předních oken na středovém boxu. Dost těžko se hledá. Spínačem zjistíme stav paliva v každé z obou nádrží, které se přepínají pákou pod sedadlem řidiče.
Vůz je v podstatě pětimístný, ale v případě potřeby mohou ještě další čtyři cestovat na nouzových sklopných sedačkách.
Ale dost povídání a vzhůru do terénu. Páky, ať řadicí či pro zařazení pohonu 4x4 nebo redukce by si zasloužily modernizaci. Aspoň nějaká vzpomínka na staré dobré Uazy. Řazení je odlišné, než jsme zvyklí, zpátečka dopředu vyžaduje najít tu správnou polohu, což zpočátku může činit menší problémy. Jednička je dozadu, dvojka dopředu.
Auto Max vybavuje Uazy turbodiesely Andoria 2.5 vyráběné v Polsku v britské licenci Leyland. Mají výkon 100 k a točivý moment 230 N.m. Pětistupňová převodovka je původem americká Eaton montovaná v Polsku, přídavná redukce pak Praga. V běžném provozu si vystačíme s pohonem zadních kol, teprve v terénu nebo na mokru přiřadíme pohon předních kol, případně redukci. Podvozek je klasické koncepce, žebřinový rám, tuhé nápravy, vpředu vinuté pružiny, vzadu podélná půleliptická listová pera. Díky této koncepci a světlé výšce 210 milimetrů si dobře poradí i s náročným terénem.
Už po prvních kilometrech jsme poznali, že oproti předchozímu modelu se na silnici chová lépe a dobře brzdí. Vůz je vybaven dvěma palivovými nádržemi po 45 litrech. Na sto kilometrů by měl spotřebovat v průměru 12 litrů, podle našich zkušeností počítejte spíš o litr vyšší.
Protože však ruský výrobce není schopen sám zajistit kvalitní zpracování, začal spolupracovat se zahraničními firmami. Britský Prodrive provedl kompletní technický audit firmy a navrhl mnohé úpravy pro zvýšení kvality a optimalizaci výroby. Zavedením nové lakovací robotizované linky se zvýšila záruka na prorezivění na sedm let. Ze zahraničí pocházejí také světlomety, startér, alternátor, posilovače či měkčené plasty.
Oproti předchozímu modelu se nový Patriot hodně zlepšil, i když některé dílčí nedostatky stále přetrvávají. Důležité je však, že není vybaven žádnými drahými elektronickými systémy, ale výhradně mechanickými. Patriot je proto ideální offroad pro každého, kdo nechce utrácet za drahý vůz, ale rád si vyjede do tvrdého terénu.
Stručné technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2417 cm³
Výkon: 100 k (75 kW) při 2500/min
Točivý moment: 230 N.m při 2500/min
Rychlost: 130 km/h
Kombin.spotřeba: 12 l/100 km
Rozměry: 4647 x 1928 x 2000 mm
Rozvor: 2760 mm
Cena: 629 000 Kč bez DPH
Aleš Hodouš
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout