Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Yaris - hybrid nebo klasika ? (II)

Dnes pokračujeme ve srovnávacím testu Toyoty Yaris Hybrid a klasické zážehové verze 1.33 Dual VVT-i s výbavou Trend. V každém případě jde o nejdostupnější hybrid na našem trhu.

Nový Yaris Hybrid používá osvědčenou technologii Hybrid Synergy Drive (HSD), která představuje průlom v prostorovém uspořádání. Nová konstrukce hnací jednotky byla přizpůsobena tak, aby se vešla do kompaktní karosérie. Všechny klíčové součásti pohonu se zmenšily a odlehčily, přičemž nádrž i akumulátory jsou pod zadními sedadly. Hybridní soustava spojuje zážehový motor 1,5 litru s lehčím a menším elektromotorem, nápravou typu transaxle, invertorem a modulem s akumulátory. Soustava váží 201 kg.
Hybridní systém používá menší akumulátor 144V typu NiMH. Počet článků se snížil ze 168 na 120, složených do 20 modulů zapojených do série.
Přepracovaný motor původní ho objemu 1,8 litru používá Atkinsonův cyklus a variabilní časování ventilů VVT-i. Je o 50 mm kratší a 17 kg lehčí než 1,8. Dosahuje výkonu 74 k a točivého momentu 111 Nm. Mezi nové technologie patří mj. chlazená recirkulace výfukových plynů EGR, elektrické vodní čerpadlo, konstrukce bez pomocného hnacího řemene, rozvodový řetěz s nízkým třením, lehké sací potrubí z umělé pryskyřice.
První překvapení nás čekalo po stisknutí startovacího tlačítka, neboť neslyšíme žádný hluk motoru a jsme na pochybách, jestli jsme vůbec nastartovali. O tom nás přesvědčí jen malé pípnutí a nápis Ready. Sešlápnete pedál akcelerátoru a plynule se rozjedeme bez výraznější akcelerace. Po několika sekundách nebo překročení rychlosti 50 km/h přijde ke slovu zážehový čtyřválec. V čistě elektrickém provozu EV a v případě dostatečného nabití akumulátorů lze ujet asi 2 až 3 kilometry rychlosti do 30 km/h.
Kromě režimu EV lze využívat i režim Eco, který je určen především pro hospodárnější provoz. Omezuje reakce škrticí klapky na agresivní pokyny od pedálu akcelerátoru a zároveň upravuje klimatizaci s ohledem na příznivou spotřebu paliva.
Při testu jsme si ověřili, že spotřeba se může pohybovat v rozmezí od 3 do 7 litrů benzinu, hodně záleží na stylu jízdy a podmínkách. Zjistili jsme, že Yaris Hybrid je nejúspornější v hustém městském provozu, kdy využívá rekuperace kinetické energie a elektromotor funguje jako generátor. Množství zpátky získané energie se zobrazuje společně s grafem spotřeba na displeji. Ve městě se spotřeba pohybovala tak mezi 4,5 až 5 litry na 100 km. Jízda ale musí být hodně plynulá a v co největší míře využívat rekuperace, aby se dobíjel akumulátor. Na běžných silničkách se lze dostat i pod čtyři litry, ale musíte jet maximálně do 80 km/h. My jsme jezdili ponejvíc tak, jak jsme zvyklí, bez ohledu na hybridní technologii. V tom případě ukazoval palubní počítač kolem pěti litrů, ale není problém při hodně svižné jízdě atakovat hranici šesti litrů.
Yaris Trend poháněl nejčastěji žádaný zážehový čtyřválec 1.3 Dual VVT-i s variabilním časováním sacích a výfukových ventilů ve spojení se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Ta se nám zamlouvala svými krátkými dráhami řazení a delšími převody.
Abychom udrželi motor ve vyšších otáčkách, kdy se nám odvděčí dynamikou, tak je třeba častěji řadit, především pak v kopcích podřazovat na nižší stupeň. V nižších otáčkách mu chybí dostatek síly. Největší točivý moment 125 Nm můžeme využívat až ve 4000 otáčkách za minutu, kdy dává o sobě vědět i větší hlučností. Nechá si líbit i šestku a rychlost 50 km/h a přibližně1200 otáček. Naše průměrná spotřeba se pohybovala pod sedm litrů benzinu na sto kilometrů. S nádrží na pouhých 42 litrů musíte počítat, že budete častějšími hosty čerpacích stanic.
Pokud jde o výbavu Trend a Active u Hybridu, tak jsou takřka společné, tzn. Sedm airbagů, ABS, EBD, BA, VSC, ESP, zadní parkovací kamera, elektricky ovládaná zrcátka, výškově a podélně stavitelný kožený volant, multifunkční displej Toyota Touch, sedadlo řidiče výškově stavitelné, centrální zamykání dveří atd. Trend má třeba ještě mlhovky, manuální klimatizaci, tempomat nebo bubnové brzdy, zatímco Active pak startovací tlačítko, asistent rozjezdu do kopce, denní světla, automatickou duální klimatizaci, kotoučové brzdy.
Hybridní verze je sice dražší než Trend, ale na druhou stranu, když si dáte záležet a pojedete klidně, tak se můžete dostat na polovinu spotřeby. Pak záleží kolik kilometrů ročně ujedete. Ovšem ve vztahu ke vznětovému motoru 1.4 D-4D, který je v podstatě jen o pár tisíc levnější, vychází spotřeba stejně.

Typ1.5 HSD1.33 Dual VVT-i
Objem14971329
Výkon55(75)/480073(99)/6000
Toč.moment111/3600-4400125/4000
Celk.výkon74(100)-
Rychlost165175
Zrychlení11,811,7
Spotřeba město3,1-3,44,5-4,7
Spotřeba mimo město3,5-3,75,4-5,5
Spotřeba kombin.3,5-3,75,4-5,5
Rozměry3905 x 1695 x 15103885 x 1695 x 1510
Rozvor25102510
Zav.prostor286286
Provoz.hmotnost1170-12251100-1105
Cena384 900 Kč299 900 Kč




Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba – l/100 km, rozměry – mm, rozvor – mm, provoz.hmotnost – kg


Příklady cen
TypActiveStyleTrend
Hybrid384 900 Kč409 900 Kč-
1.33 Dual299 900 Kč-319 900 Kč
1.4 D-4D364 900 Kč-394 900 Kč




J.Lasík 27.2.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar