Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

 

Toyota Yaris 1.3 - větší, než jsme čekali

Nejprodávanější Toyotou v Evropě, Automobilem roku 2000 a nejbezpečnějším vozidlem své třídy je model Yaris, kterého bylo během uplynulých šesti let vyrobeno přes 1,2 milionu kusů.

Toyota chtěla zákazníkům nabídnout automobil, v němž se budou ve srovnání s předchozí generací cítit alespoň o jednu kategorii výše", prohlásil při představení druhé generace šéfkonstruktér Kousuke Shibahara a dobře věděl o čem mluví.

Na první pohled zaujme hodně zaoblená příď. Důvod je prostý. Díky této konstrukci splňuje normy na ochranu chodců. Yaris je konec konců považován za jedno z nejbezpečnějších vozidel. V testech Euro NCAP získal pět hvězdiček, především zásluhou tužšího skeletu karoserie a zvýšené odolnosti proti čelnímu a bočnímu nárazu.

Dynamické tvary jsou nejen moderní, ale hlavně účelné, což si možná ani neuvědomujeme. Jen v aerodynamickém tunelu strávil nový Yaris tisíc hodin při rychlosti 180 km/h. Výsledkem je součinitel odporu vzduchu cx 0,30, tedy stejný, jakým se může pochlubit třeba nové sportovní kupé Audi TT. Vydařený design zvýrazňují ještě protažené světlomety do předních blatníků.

Nová generace dostala do vínku řadu vylepšení a změn, jednou z nich je automatizovaná, někdy uváděná jako robotizovaná, převodovka Multi Mode. A právě její vlastnosti jsme si mohli vyzkoušet ve spojení se zážehovým čtyřválcem 1.3 s výkonem 87 k. Základem je klasická převodovka, v níž se rychlostní stupně mění pomocí elektromotorů.

Převodovka Multi Mode dovoluje zcela automatické řazení v ekonomickém režimu nebo sportovním (ovládá se tlačítkem na středové konzoli) anebo sekvenční volicí pákou. Musíme přiznat, že jsme od ní čekali plynulejší řazení jednotlivých stupňů, ale občas nás při přidání plynu překvapila pořádným „škubnutím". Podle našeho názoru je vhodnější do městského provozu než na delší cesty. Asi bychom raději sáhli po klasické mechanické převodovce.

Výkon je na malý automobil plně dostačující, stejně jako největší rychlost 170 km/h. Je dostatečně pružný již od spodu a výkonný kolem 4000 otáček. V průměru jsme na sto kilometrů spotřebovali mezi 6 až 6,5 litry benzinu. Robotizovaná převodovka byla jedinou menší vadou na kráse jinak velice zdařilého automobilu, který nadchne především velikostí interiéru. Na jeho prostornosti se podepsala o 110 mm větší délka (rozvor + 90 mm), ale také šířka a výška shodně narostly o 25 mm. Z toho těží hlavně čtveřice cestujících, kteří mají dost místa jak po nohy, tak i v oblasti hlavy.

Promyšlený a praktický je systém sklápění sedadel Easy Flat. Stačí vzít za plastové madlo opěradla, které se sklopí a společně se sedákem současně zajede do podlahy, aniž bychom museli vyjmout opěrku hlavy. Vznikne rovná podlaha a objem zavazadlového prostoru se zvětší ze základních 272 litrů (dříve 205 l) na 737 l, při naložení po střechu až na 1026 l.

Pokud cestujeme jen ve dvou, potom můžeme zadní lavici, dělenou v poměru 60:40, posunout o 150 mm dopředu, čímž se „kufr" zvětší na 363 litrů. Ještě dodejme, že pod podlahou zavazadelníku je menší úložný prostor (50 l) a zadní opěradla jsou nastavitelná v úhlu 10 stupňů.

Poměrně velké plochy před řidičem a spolujezdcem vyplňují schránky na různé předměty. Sdružený digitální displej pod kapličkou je umístěný uprostřed a díky zobrazování 3D je dobře čitelný a přehledný. Protažený a zmenšený středový panel s ovladači ventilační soustavy je proveden v imitaci kovu, což oživuje interiér.

Toyota Yaris, vyráběná ve Francii se dodává ještě ve třídveřové karosérii a se zážehovým tříválcem 1.0/69 k nebo vznětovým čtyřválcem 1.4/90 k. Testovaná verze 1.3 MMT Sol přijde na 389 900 Kč, ale nejlevnější model lze mít už za 279 900 Kč.

Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec

Objem: 1396 ccm

Výkon: 87 k (67 kW) při 6000/min

Toč.moment: 121 N.m při 4200/min

Rychlost: 170 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 13,1 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.): 6,7/5,3/5,8 l/100 km

Rozměry: 3750 x 1695 x 1530 mm

Rozvor kol: 2460 mm

Cena: 389 900 Kč (1.3 Multi Mode Sol)

Jindřich Lasík, 30.6.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar