Toyota Urban Cruiser 1.33 - crossover nejen do města
Jeden automobil, ale tři názvy a vlastně i čtyř segmentů. Tak bychom mohli stručně charakterizovat Toyotu Urban Cruiser a ještě doplníme – dva motory, jedna převodovka, přední pohon nebo 4WD a dva stupně výbavy. Hned vysvětlíme.
První koncept, nazvaný jako Toyota ED2, se objevil před více než třemi roky na ženevském autosalonu, o rok později (2007) se začal prodávat v Japonsku jako Toyota ist s benzinovými čtyřválci 1.8/128 k nebo 1.5/106 k a také v Americe jako Scion xDS s benzinovým 1.8. V Evropě byl prezentován vloni jako Urban Cruiser, do Čech zavítal letos před létem.
Název nám sice napovídá, že byl měl být určen hlavně do městského provozu, ale přesvědčili jsme se, že jej můžeme dobře používat i k cestování po běžných komunikacích včetně dálnic.
Na rozdíl od ostatních současných modelů značky Toyota se liší poměrně odvážnějším designem, který je rozhodně ku prospěchu věci. Vpředu takřka kolmá maska chladiče s vodorovným žebrováním, vystouplé podběhy kol, vysoké boky, malá okna a zase kolmá záď s malým oknem – to vše dodává Toyotě na robustnosti a atraktivitě. Z krátkém předního i zadního převisu, které mají mimochodem vliv na celkovou vyváženost, a společně s rozvorem 2,4 metru se dá tušit, že interiér bude prostorný a vejde se do něj pět osob, i když cestovat rozhodně doporučujeme pouze ve čtyřech. Design je prostě svůj.
O vnitřním prostoru můžeme říct, že je větší než by se mohlo zvenku dát. Z výše umístěných sedadel je dobrý výhled i přehled o dění na silnici. Přední sedadla jsou pohodlná a čalouněna příjemnou textilií. Výhradu nemáme ani k bočnímu vedení těla, které postačuje s ohledem na charakter vozu, jenž nemá mít v žádném případě sportovní ambice.
Zadní sedadla, dělená v poměru 60/40 jsou podélně nastavitelná o 150 mm. V závislosti na jejich poloze má zavazadlový prostor objem 314 až 358 litrů, po sklopení zadních sedadel se zvětší na 749 litrů. Lepší využitelnost narušuje malý schod. Toyota Urban Cruiser si vlastně klade za úkol skloubit několik modelů v jeden – hatchback, kombi, SUV a MPV.
V interiéru nás hned zaujme netradičně tvarovaná přístrojová deska s vystouplým stříbrným panelem. V zorném poli máme jeden kruhový přístroj pro rychloměr a otáčkoměr se soustřednými kružnicemi. Ještě jsme se s takovým uspořádáním nesetkali. Nelíbilo se nám však ovládání palubního počítače tlačítkem za volantem. Tady se ještě na okamžik zastavme. Malou vadou na kráse je „souhra“ mezi ukazatelem dojezdu na PC a grafickým znázorněním stavu paliva v nádrži. Údaje se dost rozcházely, a když jsme už najezdili pěknou porci kilometrů, tak jsme pořádně nevěděli, kolik nám v nádrži ještě asi zbývá. Palubní počítač ukazoval dojezd necelých 100 kilometrů a na displeji nám ještě svítily tři čárky. Přilili jsme proto raději pět litrů a nic se nezměnilo. Kilometry stále ubývaly, i když trochu pomaleji než ve skutečnosti. Při vrácení vozu jsme se dozvěděli, že u jiných vozů fungují ukazatele přesněji. Nemáme důvod nevěřit.
Na řízení i vlastní jízdu je Urban Cruiser velice příjemný, obratný a potěší i velkým rejdem. Výkon 107 k zážehového čtyřválce s objemem 1,33 litru s variabilním časováním ventilů Dual VVT-i je dostatečný i na cesty mimo město. Se šestistupňovou mechanickou převodovkou si rozumí dobře. V základní výbavě nechybí systém vypínání motoru Start/Stop, který však můžeme tlačítkem mezi předními sedadly deaktivovat, stejně jako systém stability, který zasahuje do jízdy poměrně brzy, asi aby včas upozornil méně zkušené řidiče. Z nízkých otáček se vytáčí ochotně a lehce, o čemž vás přesvědčí i rychlý rozjezd. Při ustálené rychlosti kolem „stovky“ ukazoval palubní počítač hodnotu 5 l/100km, ve 130 km/h, resp. ve 3000 otáčkách asi o litr vyšší. Jinak jsme jezdili zhruba za 6,3 l/100 km.
Vzhledem k tomu, že je širší než vyšší a podvozek (vpředu McPherson a příčná ramena, vzadu vlečená ramena a zkrutná příčka) dobře nastaven, tak jízda je příjemná bez rušivých elementů. Obavy nemusíte mít ani v rychlých zatáčkách, kde vás podvozek dobře podrží.
Při našem ježdění jsme na silnicích zatím moc Urban Cruiserů nepotkali, což je možná i škoda, protože pokud jde o design, pohonné jednotky, jízdní vlastnosti nebo výborné dílenské zpracování i hodnotné materiály, tak jde opravdu o kvalitní automobil. Limitujícím faktorem je však zřejmě vyšší cena – bez sta korun 400 000 Kč v nižší výbavě Terra. Na druhou stranu si musíme uvědomit, že nezahrnuje mj. centrální zamykání dveří, výškově i podélně nastavitelný volant, palubní počítač, manuální klimatizaci, radio s CD/MP3, ale také systém Start/Stop, dále ABS + EBD + BA, VSC + TRC, airabgy čelní, boční hlavové a kolenní pro řidiče, aktivní opěrky hlavy vpředu, kotoučové brzdy na všech kol nebo vyhřívání předních sedadel. S takovou nabídkou může konkurovat Toyotě Urban Cruiser asi jen málokterý stejně velký automobil.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec Dual VVT-i
Objem: 1329 cm³
Výkon: 74 kW (107 k) při 6000/min
Točivý moment: 132 Nm při 3800/min
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,6/4,9/5,5 l/100 km
Rozměry: 3930 x 1725 x 1525 mm
Rozvor kol: 2460 mm
Objem zav.prostoru: 318-388 l/749 l
Cena: 399 900 Kč (Terra)
Jindřich Lasík, 15.10.2009
Název nám sice napovídá, že byl měl být určen hlavně do městského provozu, ale přesvědčili jsme se, že jej můžeme dobře používat i k cestování po běžných komunikacích včetně dálnic.
Na rozdíl od ostatních současných modelů značky Toyota se liší poměrně odvážnějším designem, který je rozhodně ku prospěchu věci. Vpředu takřka kolmá maska chladiče s vodorovným žebrováním, vystouplé podběhy kol, vysoké boky, malá okna a zase kolmá záď s malým oknem – to vše dodává Toyotě na robustnosti a atraktivitě. Z krátkém předního i zadního převisu, které mají mimochodem vliv na celkovou vyváženost, a společně s rozvorem 2,4 metru se dá tušit, že interiér bude prostorný a vejde se do něj pět osob, i když cestovat rozhodně doporučujeme pouze ve čtyřech. Design je prostě svůj.
O vnitřním prostoru můžeme říct, že je větší než by se mohlo zvenku dát. Z výše umístěných sedadel je dobrý výhled i přehled o dění na silnici. Přední sedadla jsou pohodlná a čalouněna příjemnou textilií. Výhradu nemáme ani k bočnímu vedení těla, které postačuje s ohledem na charakter vozu, jenž nemá mít v žádném případě sportovní ambice.
Zadní sedadla, dělená v poměru 60/40 jsou podélně nastavitelná o 150 mm. V závislosti na jejich poloze má zavazadlový prostor objem 314 až 358 litrů, po sklopení zadních sedadel se zvětší na 749 litrů. Lepší využitelnost narušuje malý schod. Toyota Urban Cruiser si vlastně klade za úkol skloubit několik modelů v jeden – hatchback, kombi, SUV a MPV.
V interiéru nás hned zaujme netradičně tvarovaná přístrojová deska s vystouplým stříbrným panelem. V zorném poli máme jeden kruhový přístroj pro rychloměr a otáčkoměr se soustřednými kružnicemi. Ještě jsme se s takovým uspořádáním nesetkali. Nelíbilo se nám však ovládání palubního počítače tlačítkem za volantem. Tady se ještě na okamžik zastavme. Malou vadou na kráse je „souhra“ mezi ukazatelem dojezdu na PC a grafickým znázorněním stavu paliva v nádrži. Údaje se dost rozcházely, a když jsme už najezdili pěknou porci kilometrů, tak jsme pořádně nevěděli, kolik nám v nádrži ještě asi zbývá. Palubní počítač ukazoval dojezd necelých 100 kilometrů a na displeji nám ještě svítily tři čárky. Přilili jsme proto raději pět litrů a nic se nezměnilo. Kilometry stále ubývaly, i když trochu pomaleji než ve skutečnosti. Při vrácení vozu jsme se dozvěděli, že u jiných vozů fungují ukazatele přesněji. Nemáme důvod nevěřit.
Na řízení i vlastní jízdu je Urban Cruiser velice příjemný, obratný a potěší i velkým rejdem. Výkon 107 k zážehového čtyřválce s objemem 1,33 litru s variabilním časováním ventilů Dual VVT-i je dostatečný i na cesty mimo město. Se šestistupňovou mechanickou převodovkou si rozumí dobře. V základní výbavě nechybí systém vypínání motoru Start/Stop, který však můžeme tlačítkem mezi předními sedadly deaktivovat, stejně jako systém stability, který zasahuje do jízdy poměrně brzy, asi aby včas upozornil méně zkušené řidiče. Z nízkých otáček se vytáčí ochotně a lehce, o čemž vás přesvědčí i rychlý rozjezd. Při ustálené rychlosti kolem „stovky“ ukazoval palubní počítač hodnotu 5 l/100km, ve 130 km/h, resp. ve 3000 otáčkách asi o litr vyšší. Jinak jsme jezdili zhruba za 6,3 l/100 km.
Vzhledem k tomu, že je širší než vyšší a podvozek (vpředu McPherson a příčná ramena, vzadu vlečená ramena a zkrutná příčka) dobře nastaven, tak jízda je příjemná bez rušivých elementů. Obavy nemusíte mít ani v rychlých zatáčkách, kde vás podvozek dobře podrží.
Při našem ježdění jsme na silnicích zatím moc Urban Cruiserů nepotkali, což je možná i škoda, protože pokud jde o design, pohonné jednotky, jízdní vlastnosti nebo výborné dílenské zpracování i hodnotné materiály, tak jde opravdu o kvalitní automobil. Limitujícím faktorem je však zřejmě vyšší cena – bez sta korun 400 000 Kč v nižší výbavě Terra. Na druhou stranu si musíme uvědomit, že nezahrnuje mj. centrální zamykání dveří, výškově i podélně nastavitelný volant, palubní počítač, manuální klimatizaci, radio s CD/MP3, ale také systém Start/Stop, dále ABS + EBD + BA, VSC + TRC, airabgy čelní, boční hlavové a kolenní pro řidiče, aktivní opěrky hlavy vpředu, kotoučové brzdy na všech kol nebo vyhřívání předních sedadel. S takovou nabídkou může konkurovat Toyotě Urban Cruiser asi jen málokterý stejně velký automobil.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec Dual VVT-i
Objem: 1329 cm³
Výkon: 74 kW (107 k) při 6000/min
Točivý moment: 132 Nm při 3800/min
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,6/4,9/5,5 l/100 km
Rozměry: 3930 x 1725 x 1525 mm
Rozvor kol: 2460 mm
Objem zav.prostoru: 318-388 l/749 l
Cena: 399 900 Kč (Terra)
Jindřich Lasík, 15.10.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout