Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota RAV4 2.2 D-4D - vrchol modelové řady

Toyota RAV4 jako Recreational Active Vehicel, se objevila poprvé v roce 1993 na autosalonu v Tokiu. Po několika modifikacích přišla v loňském roce třetí generace, ovšem tentokrát už výhradně pouze s pětidveřovou karosérií, neboť o 3D zájem poklesl.

Oproti předchozí verzi vypadá moderněji a hlavně robustněji, což mají na svědomí větší karosérie a krátké převisy. Nárůst o pár centimetrů ve všech směrech se odrazil v prostorném interiéru, kde mají cestující nyní více místa pro hlavu i nohy. Zákazníka by měl zakladatel třídy SUV přilákat hlavně ještě atraktivnějším designem a všestrannými vlastnosti jak pro každodenní používání, tak volný čas a výjezdy do lehčího terénu nevyjímaje. Vpředu charakterizují vůz velké světlomety, vzadu pak svítilny LED zasahující do boku.
Jednou z předností jsou podélně posuvná zadní sedadla (o 165 mm) se systémem sklápění Easy Flat. Stačí zatáhnout za páčku a jedním pohybem se současně sklopí opěradlo vpřed a sedák posune dolů. Tím se vytvoří takřka rovná podlaha úložného prostoru. To znamená, že můžeme zvětšit objem zavazadlového prostoru ze 586 l na 1752 litrů, ale také délku ze 790 na 1530 mm. Ještě dodejme, že největší/nejmenší šířka je 1370/1100 mm a výška pod stahovací plato 540 mm.
Zadní páté dveře se otevírají tradičně „po japonsku“, směrem k chodníku, pro nás trochu nepraktické. V našem případě nebyly osazeny klasickým rezervním kolem, jako tomu je u nižších stupňů výbava – Base, Terra, Sol nebo Lux. Testovaný automobil byl totiž vybaven vznětovým čtyřválcem 2.2 o výkonu 130 kW a ten, jako jediný z celé nabídky, je dodáván pouze v nejvyšší výbavě X+ a pneumatikami typu run-flat. Tuto verzi poznáte také podle speciální zelené metalízy, tónovaných skel, výraznou čelní partií a 18“ koly.
Uvnitř upoutá kromě sedadel také odvážnější řešení přístrojové desky, přičemž v horní části najdeme tlačítko stálého pohonu 4x4 a na opačné straně, trochu z ruky, výstražných světel. Luxusní prostředí dotváří imitace hliníku na středové konzole nebo kvalitní ovladače duální klimatizace, obrazovka navigačního systému a parkovací kamery.
Systém Active Torque Control 4WD s lamelovou spojkou neustále rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle adhezních podmínek v poměru 100:0 ve prospěch předních kol, až na 55:45, který můžeme tlačítkem 4x4 napevno zamknout. Ovšem nad 40 km/h přebírá vládu nad vozem opět elektronika.
Spolu s ESP a stabilizačním systémem VSC+ tvoří tzv. integrovaný systém aktivního pohonu IADS, který jednak usnadňuje ovládání vozu a pomáhá řidiči v krizových situacích.
Toyotu RAV 4 nemůžeme v žádném případě považovat za offroad, neboť nemá ani terénní redukci ani uzávěry diferenciálů, ale přesto zvládne menší terénní nerovnosti v pohodě.
„Ravka“ je k dispozici buď s benzinovým čtyřválcem 2.0 VVTi o výkonu 112 kW nebo vznětovým čtyřválcem 2.2 D-4D ve výkonových verzích 100, resp. 130 kW. V našem případě šlo o silnější turbodiesel s točivým momentem 400 N.m, který je k využití od 2000 do 2600 otáček za minutu. Možná je pro vůz až příliš vysoký, na druhou stranu však poskytuje pořádnou porci dynamiky při průměrné spotřebě 8,5 litru nafty na 100 kilometrů. Ale lze jezdit i za méně, s lehčí nohou se můžete dostat na průměr 7,5 litru.
Turbodiesel je dobře sladěn se šestistupňovou mechanickou převodovkou, která se vyznačuje přesným řazením s krátkými drahami. Také řízení je velice přesné s elektrickým posilovačem, a v obou směrech nastavitelný volant padne dobře do ruky.
Za dvanáct let bylo prodáno přes 1,8 milionů těchto vozů, v Evropě 655 000 kusů a dlouho si udržuje jednu z předních pozic nejprodávanějšího modelu v Evropě ve své kategorii. Třetí generace má všechny předpoklady v nastoupené cestě i nadále pokračovat a navázat na své předchůdce, přestože se mezitím konkurence pořádně rozrostla.
Dieselové verze se pohybují v cenách od 759 900 Kč až po testovaný model X+ za 1 179 900 Kč, který je určen vyloženě pro nejnáročnější klientelu. Kromě už zmíněných doplňků zahrnuje ještě mj. kožená sedadla, přední s vyhříváním, duální klimatizaci, radio s CD a MP3, tempomat, devět airbagů nebo asistent pro rozjíždění ve svahu. Základní benzinová verze začíná na 699 900 Kč.


Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2231 cm³
Výkon: 130 kW (177 k) při 2600/min
Toč.moment: 400 N.m při 2000-2600/min
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,3 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombin.): 8,4/6,1/7,0 l/100 km
Rozměry: 4315 x 1815 x 1685 mm
Rozvor: 2560 mm
Světlá výška: 180 mm
Přechodový úhel: 20º
Nájezdové úhly (p/z): 28º/24º
Cena: 1 179 900 Kč

Jindřich Lasík, 15.1.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar