Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Proace City Verso 1,2 T Family v úpravě pro vozíčkáře

Přeprava samotných invalidních vozíků v osobních automobilech není vůbec jednoduché, o tom bychom vám mohli vyprávět. A přeprava tělesně postižené osoby přímo na vozíku je ještě složitější. Naštěstí existuje celá řada automobilů MPV, které lze upravit tak, aby bylo možné transportovat osobu na vozíku.

Jednou ze specializovaných firem je API CZ s.r.o. - úpravce bezbariérových automobilů, založená v roce 2003, jako pokračovatel firmy Miroslav Bartoš - API, která působí v oblasti úprav vozidel od roku 1996. Před časem uvedla na trh Flexi rampu pro snadný nájezd vozíčkáře do vozu. Tím nastavila nový standard v přepravě zdravotně handicapovaných osob. Unikátní systém snížené podlahy udává nový směr pro komfortní a pohodlnou přepravu osoby na invalidním vozíku.


Vozidlo je vybaveno sklopnou nájezdovou Flexi rampou, která ve spojení se sníženou podlahou umožňuje bezproblémový nájezd na invalidním vozíku do vozidla. Pomocí bezpečnostních pásů je vozík i s osobou bezpečně připoután ve vozidle.


Pro bezpečnou dopravu osob na vozíku je velice důležité jejich správné upoutání ve vozidle. Díky velice širokému sortimentu bezpečnostních pásů Q'straint je firma schopna vyhovět veškerým individuálním požadavkům zákazníka.


Kompletní systém obsahuje čtyři pásy pro upoutání invalidního vozíku a tříbodový pás pro upoutání osoby na invalidním vozíku. Celý systém upoutání osoby na invalidním vozíku byl podroben bariérovým zkouškám při 50 km/h a zpomalení 20 g, které prokázaly vysokou úroveň bezpečnosti celého systému.


Přestavba si vyžádala úpravu výfukového a palivového systému. Světlá výška zůstala stejná, nakládací hrana je ale asi dvacet centimetrů nad zemí


Systém je vhodný pro Peugeot Partner, Citroën Berlingo, VW Caddy, Ford Tourneo a také pro Toyotu Proace City, kterou jsme si v provedení Verso Short Family 1.2 T mohli vyzkoušet.
Musíme ale přiznat, že manipulace při nakládce a vykládce vyžaduje určitý „grif“, než se člověk vše správně naučí. A hlavně rychle. Nejdříve je třeba sklopit plošinu. Díky sklonu třinácti stupňů nevyžaduje nájezd větší námahu, případně si můžete pomoci navijákem. Poté ukotvíte vozík zmíněnými čtyřmi pásy, každý v jednom rohu a na konec osobu na vozíku také klasickým tříbodovým pásem. Plošina se pak zajistí na výšku před pátými dveřmi. Podlaha je protiskluzová a odolná.


Cena systému se pohybuje od 150 000 do 200 000 Kč, ale lze na něj získat dotaci ve výši devadesáti procent.


Testovaná Toyota Proace byla ještě vybavena ručním plynem a brzdou, které se ovládají pákou vlevo od volantu. Jinak je řízení naprosto shodné s verzí City Verso v provedení Family. Druhou řadu tvoří dvě užší sedadla na levé a pravé straně bez možnosti posunu a sklopení. Vozíčkář tak sedí prakticky mezi nimi s menším odstupem.


Vůz poháněl přeplňovaný vznětový tříválec objemu 1,2 litru s výkonem 96 kW při 5500 otáčkách za minutu ve spojení s osmistupňovou samočinnou převodovkou. V průměru jsme jezdili při obsazení dvěma osobami a vozíčkáře kolem sedmi litrů nafty.


Nejlevnější Toyotu Proace City pořídíte se zážehovým tříválcem 1.2 ve výbavě live za 425 000 Kč, testované provedení (bez Flexi rampy) v druhé výbavě Active přijde na 530 000 Kč.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný tříválec
Objem: 1199 cm³
Výkon:96 kW (130 k) při5500/min
Točivý moment: 230 Nm při 1750/min
Převodovka: osmistupňová samočinná
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,3 s
Kombin.spotřeba: 6,9-7,3 l/100 km
Rozměry: 4403 x 1848 x 1837 mm
Rozvor kol: 2785 mm
Cena: 530 000 Kč (bez Flexi rampy)



JL 29.7.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar