Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Corolla Verso s úsporným dieselem 2.2

První generace Toyoty Corolla Verso se objevila před pěti lety, ale už po třech letech se dočkala modernizace. Tak krátká doba na facelift nebývá zvykem, vozu však rozhodně prospěl. My jsme si vyzkoušeli verzi s turbodieselem 2.2 D-4D.

Pokud bychom postavili obě generace vedle sebe,  

tak na pohled zjistíme, že druhá generace je podstatně větší – v délce o 12 cm, v šířce o 6,5 cm a díky nové platformě narostl také rozvor o 15 cm. Výsledkem je velký vnitřní prostor, který také umožnil instalaci dvou sedadel třetí řady,  

byť více méně nouzových, ale to je úděl všech současných sedmimístných vozů.

Ačkoliv Verso je postavené na bázi modelu nižší střední třídy, tak značná variabilita interiéru 

umožňuje až 32 kombinací polohy sedadel. V druhé řadě, v níž je dostatek místa jak pro hlavu, tak i pro nohy, lze opěradlo sklápět o 30 stupňů a sedadla podélně posouvat o 24 cm. Mechanismus sklápění opěradel druhé řady při 

současném posuvu vpřed usnadňuje rovněž přístup k sedadlům třetí řady.

Všechna sedadla můžeme samostatně sklápět jednoduchým pohybem vpřed tak, že zadní  

stěny opěradel prodlouží ložnou plochu zcela rovné podlahy. Systém Easy Flat 7 funguje perfektně a na rozdíl od jiných vozidel velice lehce a 

jednoduše.

V závislosti na sklopení sedadel se zvětšuje objem zavazadlového prostoru od pouhých 63 l (7 míst)  

přes 397 l až pro 779 l, resp. 1563 litrů při naložení nákladu po střechu. Zároveň se délka úložného prostoru zvěšuje z 21 cm na 110 až 167 centimetrů. Ještě třeba dodat, že sedadla jsou pohodlná i při delších cestách. Ve výbavě  

Sol zvyšují komfort ještě loketní opěrky předních sedadel.

Druhou předností Versa je výborný vznětový čtyřválec 2.2 D-4D, jeden z nejzdařilejších turbodieselů nejen ve vozech Toyota. Už od nízkých otáček je znát nárůst síly, která o sobě dává nejvíce vědět pod hranicí dvou tisíc otáček a pokračuje zhruba do 2800. V tomto rozsahu dosahuje točivý moment největší hodnoty 310 N.m, plně dostačující pro rodinný automobil, jakým MPV bezesporu je. Při běžných cestovních rychlostech se spotřeba pohybovala kolem 6,5 litrů nafty na sto kilometrů. Čtyřválec si dobře rozumí se šestistupňovou mechanickou převodovkou s přesnými drahami, lehkým řazením pákou, která je díky svému umístění dobře po ruce. Nutno dodat, že jsme zkoušeli slabší verzi turbodieselu o výkonu 135 k, v nabídce je ještě druhá s výkonem 180 k.

Malé překvapení nám připravilo startování, které se provádí tlačítkem. Ale pozor před stlačením nesmíte sešlápnout pedál, nejdříve je třeba zastrčit elektronický klíček do slotu, sešlápnout spojku a teprve po rozsvícení červené kontrolky stisknout tlačítko. Teprve potom motor naskočí. Možná trochu zbytečný způsob startování.

Přístroje jsou dobře čitelné, malou výhradu máme jen k jejich nočnímu podsvícení, jehož intenzita se nastavuje poněkud složitě přes tlačítko (na volantu) palubního počítače. Musíme přiznat, že nám chvíli trvalo, než jsme na tento způsob přišli.

V zatáčkách se i přes větší výšku chová Verso stabilně a jen při ostrých manévrech se lehce naklání. V případě nouze nám pomůže stabilizační systém VSC. Komfortně naladěný podvozek dobře tlumí nerovnosti.

Testovaný automobil s výbavou Sol byl vybaven standardně mj. systémy ABS + EBD, VSC + TRC + BA, devíti airbagy, automatickou klimatizací, tempomatem, dešťovým senzorem, mlhovkami, loketními opěrkami vpředu, palubním počítačem. To vše za 783 900 Kč (pětimístná verze N1 stojí 681 300 Kč bez DPH). Vůz byl příplatkově vybaven ještě obrazovkami v opěrkách hlavy předních sedadel, takže cestující mohou za jízdy sledovat filmy na DVD nebo poslouchat hudbu.

Základní verze Terra ať již se zážehovým motorem 1.6 a v pětimístném provedení nebo zmíněným turbodieselem je například ochuzena o hlavové airbagy, tempomat, dešťový senzor, elektricky ovládaná zadní okna, kožený volant, loketní opěrky, klimatizace je pouze manuální. Tomu odpovídají také ceny – 599 900 Kč (1.6 Terra Base) a 749 900 Kč (2.2 Terra). Aby byl výčet motorizací úplný, tak dodejme, že zákazník si může zvolit ještě benzinový čtyřválec 1.8 nebo turbodiesel 2.2 s výkonem 180 k.

Toyota Verso je ideální rodinný automobil jak na denní ježdění, tak na delší výlety. Vyniká především hospodárnou pohonnou jednotkou a flexibilním interiérem. Pozadu nezaostává ani vysoká míra bezpečnosti, což dokumentuje pět hvězdiček získaných v testech EuroNCAP.




Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2231 cm³
Výkon: 100kW (135 k) při 3600/min
Toč.moment: 310 N.m při 2000-2800/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombin.): 8,1/5,4/6,4 l/100 km
Rozměry: 4455 x 1770 x 1625 mm
Rozvor: 2650 mm
Cena: 783 900 Kč (2.2 D-4D Sol)


Jindřich Lasík, 22.11.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar