Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Toyota Avensis 2.2 D-4D - vhodný na dlouhé cesty

Toyota je dnes jednou z mála automobilek, jejíž výrobní program (pokud nepočítáme modely pro Japonsko) zahrnuje malé automobily (Aygo, Yaris), kompaktní (Corolla), střední (Avensis), velké (Camry), SUV (RAV 4), offroad (Land Cruiser) nebo dokonce hybridní (Prius). A k tomu ještě verze sedan, kombi, liftback a nepřeberný výběr pohonných jednotek.

Například model Avensis, který si dnes představíme, je nabízen ve třech karosářských provedeních - sedan, kombi a liftback a se šesti pohonnými jednotkami - benzinovými čtyřválci 1.6, 1.8, 2.0 a 2.4 a turbodiesel 2.2 s výkonem 150, resp. 180 k. My jsme zvolili klasický tříprostorový sedan střední třídy s přeplňovaným vznětovým motorem 2.2 D-4D. Pod jeho nenápadným, nadčasovým a umírněným designem, jenž je však stále přitažlivý, se ukrývá nejmodernější technika.

Na evropských trzích se poprvé objevil v roce 1997, ale už o rok později začaly přípravy druhé generace orientované výhradně na evropské zákazníky. Proto vývoj a výroba nového Avensisu, který byl představen v roce 2003, probíhala v britském Burnastonu.

Už při pohledu na vůz je zřejmé, že interiér bude více než prostorný. A skutečně, pohodlně se v něm usadí pět cestujících, ti vzadu jistě ocení dostatek místa pro nohy. A ani v množství zavazadel se nemusí nikterak uskrovnit. Objem zavazadlového prostoru je nadprůměrný - 525 litrů. Jeho délku 1140 mm můžeme sklopením opěradel prodloužit až na 1830 mm. Maximální šířku 1530 mm omezují jen podběhy na 1100 mm. Výška činí 480 mm, v oválném otvoru jen 410 mm.

Komfort interiéru zdůrazňují kvalitní materiály, pohodlná sedadla a imitace dřevěné lišty v přístrojové desce a ve dveřích. Není tedy důvod, abychom se v něm necítili dobře.

Zvláště když si můžeme ještě upravit polohu volantu v obou směrech a také přední sedadla jsou všestranně elektricky nastavitelná. Všechny přístroje a kontrolky jsou v dosahu a přehledné. Optitronové oranžové podsvícení umožňuje dobrou čitelnost za všech světelných podmínek. Řadicí páka padne dobře do ruky, řazení je přesné. Na středovém panelu máme mj. displej multifunkčního palubního počítače a duální klimatizace.

Již v základu jsou modely Avensis dobře vybaveny (kotoučové brzdy na všech kolech, palubní počítač, nastavitelný volant, ABS, EBD, elektrické stahování oken vpředu, manuální klimatizace). V našem případě měla verze Exclusive ještě mj. xenonové světlomety, duální klimatizaci, tempomat, mlhovky, vyhřívání sedadel, hlavové airbagy vpředu a vzadu, kolenní airbag, sklopná opěradla zadních sedadel, vyhřívané přední stírače.

Nejvíce jsme však byli zvědavi na nový celohliníkový přeplňovaný čtyřválec označený jako 2.2 D-4D, to znamená, že měl objem 2.2 litru a výkon 150 k. Potěšil nás především příznivým průběhem točivého momentu ve středních otáčkách, když největší hodnoty 310 N.m dosahuje v rozmezí od 2000 do 3200 otáček za minutu. Ale už od 1500 otáček se plynule a měkce vytáčí. S novou šestistupňovou mechanickou převodovkou, určenou výhradně pro tento motor, si dobře rozumí, takže zaručuje kultivovaný a tichý chod.

Vyzkoušeli jsme jej na nejrůznějších silnicích včetně dálnice a po více než tisícovce najetých kilometrech musíme pochválit dobré odpružení, přesné řízení, účinné brzdy se systémy ABS, ESP a BA. A hlavně pak spotřebu, která se pohybovala jen něco málo nad šest litrů nafty na sto kilometrů, a to i při dynamické jízdě. S lehkou nohou lze jezdit určitě i za méně, což je na motor o výkonu 150 k více než dobrá vizitka.

Sedan Toyota Avensin s turbodieselm 2.2 je ideálním automobilem na dlouhé cesty. Je pohodlný, rychlý, hospodárný, dobře tlumí nerovnosti a také drží stopu. Takže co si přát víc. Nejlevnější Avensis s motorem 1.6 přijde na 584 900 Kč, nejlevnější turbodiesel na 789 900 Kč, testovaný model s bohatou výbavou stojí 809 900 Kč.

Základní technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec

Objem: 2231 cm³

Výkon: 150 k (110 kW) při 3600/min

Točivý monet: 310 N.m při 2000-3200/min

Rychlost: 210 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 9,3 s

Spotřeba:

(město/mimo město/kombin.): 7,6/4,9/5,9 l/100 km

Rozměry: 4630 x 1760 x 1480 mm

Rozvor: 2700 mm

Cena: 809 900 Kč (Exclusive)

Jindřich Lasík, 12.6.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar