Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Auris 1.6 - rodinné zlato

Po 40 letech a devíti generacích dospěli představitelé Toyoty k názoru, že je třeba zmodernizovat dosavadní Corollu a nahradit ji jiným modelem. Nový model nese nyní označení Auris, zatímco dosavadní kombi je i nadále označeno jako Corolla.

Koncept Aurisu viděli poprvé návštěvníci pařížského autosalonu v roce 2006, definitivní verzi o tři měsíce později v Boloni. Nástupce deváté generace vsadil především na spolehlivost, takže design se může někomu zdát trochu konzervativní, než by se od novinky očekávalo. Tvary jsou líbivé, ale bez zbytečných módních výstřelků, jsou vyjádřením solidnosti. Na pohled by se mohlo zdát, že jde o zvětšený Yaris, hlavně díky tvarům přední části. Spojením delšího předního a kratšího zadního převisu a šikmému čelnímu sklu vyzařuje dynamickou siluetu.
Snad jediný originální prvek najdeme v interiéru v podobě unikátního středového tunelu ve tvaru mostu. Na něm je umístěna řadicí páka, která je tak hned po ruce a také páka ruční brzdy. Pod obloukem se nachází ne příliš praktická přihrádka. Zajímavý tvar mají také madla dveří a plastové kliky.
V zorném poli řidiče jsou dvojité multifunkční přístroje s optitronovým podsvícením, v jejichž středu jsou digitální ukazatele. V otáčkoměru palivoměr a teploměr chladicí kapaliny, v rychloměru se zobrazují údaje z palubního počítače. Jeho obsluha kolíčkem za volantem není právě ideální řešení. Zajímavostí jsou zelené indikátorové šipky, které řidiči doporučují, kdy nastává vhodný okamžik na přeřazení, abychom při jízdě co nejvíce ušetřili. Podle informací výrobce lze údajně dokáže uspořit až pět procent paliva.
Cestující si rozhodně nemohou stěžovat uvnitř na nedostatek místa, naopak se Auris může pochlubit jedním z největších vnitřních prostorů svého segmentu. Nad hlavou je místa dost. Jen díky průměrnému rozvoru 2,6 metru je místa na kolena tak akorát.
Přední sedadla mají dobré tvarování, jsou pohodlná, Zadní můžeme samostatně sklápět a měnit sklon jejich opěradel. U systému sklápění Easy Flat, převzatého z Corolly Vesro, stačí zatáhnout za páčku a sedáky včetně opěradel zajedou do podlahy. Objem zavazadlového prostoru se sice zvětší ze 354 na 761 litru, ale na úkor schodu.
Z pěti nabízených pohonných jednotek – dvou benzinových 1.4/ a 1.6 a tří vznětových (1.4/96 k, 2.0/126 k a 2.2/177 k) jsme si vybrali silnější verzi zážehového čtyřválce Dual VVTi se zdvojeným proměnným časováním sacích a výfukových ventilů.
Elektronika plynule mění předvstřik nebo překrytí ventilů podle okamžitých jízdních podmínek a dodává více točivého momentu v nízkých a středních otáčkách a rovnoměrně táhne až do omezovače otáček, tzn. zhruba do 6500. V nízkých překvapí odezva na přidání plynu, nad 4500 zase znatelný zítah. Při rychlosti 130 km/h, což odpovídá zhruba čtyřem tisícům otáček neproniká dovnitř žádný nežádoucí hluk a jízda je tichá. Pozoruhodný nárůst výkonu z nízkých otáček až do 6000 umožňuje poklidnou jízdu i dynamické svezení. V testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 7,2 litru na 100 kilometrů. Jen jsme litovali, že chlouba Toyoty není spojena se šestistupňovou převodovkou.
Ani k jízdním vlastnostem nemáme výhrady, řízení i řazení je přesné a vyvážené. Pérování je komfortně naladěné, takže se celkem slušně vyrovná s nerovnostmi. Podvozek je kompromisem jízdních vlastností a cestovního pohodlí.
Testované provedení Terra Cool představuje pro verzi pro čtyřválec 1.6 základní výbavu, v níž nechybí čelní a boční airbagy, elektricky ovládaná okna vpředu, vyhřívaná zpětná zrcátka, nastavitelný volant, elektrický posilovač řízení EPS, palubní počítač, manuální klimatizace, systémy ABS, EBD a BA.
Pětidveřová Toyota Auris začíná na ceně 409 900 Kč (1.4) a končí na 709 900 Kč v provedení 2.2 X.
Zda naváže Auris na úspěšnou Corollu ukáže teprve čas, ale podle nás k tomu má hodně předpokladů. Řada motoristů zůstává věrná konzervativnějšímu pojetí automobilů a dávají přednost moderní technice a hlavně spolehlivosti. A to Toyotě nikdy nechybí.



Základní technické údaje
Objem: 1598 cm³
Výkon 91 kW (124 k) při 6000/min
Točivý moment: 157 N.m při 5700/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 9,0/5,9/7,1 l/100 km
Rozměry: 4220 x 1760 x 1515 mm
Rozvor: 2600 mm
Cena: 459 900 Kč

Jindřich Lasík, 21.6.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar