Subaru XV - poslední kilometry
Po jedenácti letech končí Subaru s modelem XV, který nahradí na přelomu letošního a příštího roku novinka Crosstrek. V nabídce tak zůstávají Forester, Outback, Impreza, elektrická Soltera a sportovní BRZ. S modelem XV různých generací a provedení jsme najezdili hodně kilometrů a vždy, v jakémkoliv terénu, splnil naše očekávání.
U současných modelů Subaru – XV, Forester a Impreza zůstává věrné dvoulitrovým motorům boxer, převodovce Lineartronic, asymetrickému pohonu všech a nyní přidává ještě malý elektromotor a baterii 4,8 Ah a 13,5 kW. Zároveň neztrácí nic z terénních vlastností.
Druhou generaci modelu XV poháněl zpočátku atmosférický zážehový čtyřválec objemu 1,6 nebo 2,0 litru, ale kvůli nesplnění emisních hodnot musel být dvoulitr před třemi roky „vyřazen“ a zůstala pouze jedna šestka. S příchodem hybridní technologie se ovšem do XV vrátil. Z osmdesáti procent nový a přepracovaný 2.0 už normu Euro 6d splňuje.
Druhá generace s minimální modernizací je postavené na platformě, stejně jako Impreza, s níž sdílí XV hodně společného. Samozřejmě, že podvozek je ale zvýšený na 220 milimetrů, nárazníky vpředu i vzadu byly umožňují nájezdové úhly – vpředu 18 stupňů, vzadu 29 stupňů. Tyto hodnoty společně s přechodovým úhlem necelých 22 stupňů oceníte hlavně v terénu. Zvládne určitě víc než byste čekali.
Ovšem nejen úhly a pohon všech kol Symmetrical All-Wheel Drive jsou hlavní trumfy v terénu, ale také ještě „zázračné“ tlačítko inovovaného systému X-Mode, nyní dvoumódové, který vylepšuje terénní vlastnosti. Mód Snow/Dirt je pro kluzký nebo zledovatělý povrch, zatímco D.SNOW/Mud použijeme v hlubokém sněhu, bahně, písku.
Přidáním nových ovládacích prvků SI-DRIVE přináší další pokrok v jízdním výkonu. Režim I se zaměřuje na komfort a dobrou spotřebu paliva, tak režim S umožňuje prožít rasantnější jízdní výkony. Spolu s SI-Drivem se nově objevil ještě systém e-Active Shift Control. Jde o systém automatického podřazování a udržení výkonu na výjezdu ze zatáček. Jízda v zatáčkách dostává tak sportovní nádech. Systém s automatickým řazením dolů udržuje za řidiče vyšší otáčky motoru a tím máme dostatek výkonu pro zrychlení při výjezdu ze zatáčky. Teorie je jedna, řízení je zase o kousek zábavnější.
Elektronicky řízený systém stálého pohonu zahrnuje lamelový diferenciál pro přenos síly na kola zadní nápravy. Řídicí jednotka standardně rozděluje točivý moment v poměru 60:40.
Subaru nabízí poslední modely XV se zážehovým plochým čtyřválcem e-boxer objemu 1,6 litru (115 k) a 2,0 litru s výkonem 150 k a výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, která dokáže lépe udržet motor v otáčkách a zajistí i plynulejší zrychlení. Stupně volí bleskově a plynule.
Verze2.0i e-Boxer kombinuje tradiční atmosférický boxer, převodovku Lineartronic a pohon všech kol s elektromotorem o výkonu 16,7 k a točivým momentem 66 Nm. Elektrickou energii získává z baterie s kapacitou 0,5 kWh a je uložený v bezstupňové převodovce Lineartronic. V elektrickém režimu ujede 1,6 kilometru do rychlosti 40 km/h. Jeho úkolem je hlavně pomocí rekuperace a změnou zátěže spalovacího motoru zlepšit hospodárnost i emise, a zároveň motoru ještě pomáhat s pohonem. A to byl také cíl, a ten se podařilo splnit.
Zatímco dřív jsme jezdili s dvoulitrem s výkonem 150 k za devět litrů, tak teď jsme se dostali minimálně o litr níž. S citlivou nohou se můžete dostat ještě na nižší hodnoty. „Elektrickou“ jízdu si nemůžete sami naprogramovat, vše za vás obstará automatika podle jízdních podmínek. Pokud jedete delší dobu z kopce, tak vypne i motor. Baterii nelze nabíjet externě za zásuvky, dobíjí se pouze rekuperací při brzdění a zpomalování, naopak elektromotor nám pomůže při zrychlení a také zásobuje energií palubní systémy.Lithium-iontová baterie pracuje s vysokým napětím 118 V (ostatní vozy většinou 24 V nebo 48 V), které napomáhá zvýšení výkonu.
S hybridní soustavou (elektromotor, výkonná elektronika, akumulátor s kapacitou 0,6 kW, kabely, startér-generátor, druhá baterie 12V) je XV o 114 kilogramů těžší, ale jízdní vlastnosti to nikterak neovlivnilo. Naopak díky uložení soustavy nad zadní nápravou bychom řekli, že je vůz nyní více neutrální. Pochopitelně tím utrpěla trošku akcelerace, ale v podstatě o zanedbatelné tři desetiny sekundy.
Všechny vozy jsou sériově vybaveny bezpečnostním systémem na podporu řízení EyeSigh, který sdružuje řadu bezpečnostních a asistenčních systémů: předkolizní brzdění, adaptivní tempomat, sledování rozjezdu vozidla vpředu, regulace ovládání plynu proti rozjetí do překážky, varování před opuštěním jízdního pruhu a asistent pro udržování v jízdním pruhu. Nechybějí ani natáčecí světlomety SRH.
Funkce Auto Vehicle Hold (AHV) automobil po zastavení a sundání nohy z brzdy, udrží zastavený na místě. Nemusíte tedy „stát na brzdě“ například na křižovatce nebo v kopci.
Z vyšší pozice sedadel je dobrý výhled, a to i díky tenkým rámům dveří a zadních sloupků. Pochvalovali jsme si kvalitní sedadla s boční oporou a standardní výbavou je velký displej s uhlopříčkou 8 palců. Přes něj se ovládá navigace i audiosoustava. Ale hlavně Subaru zůstává věrné klasickým tlačítkům pro vstup do menu a kulatým ovladačům, a to je moc fajn. V příštích generacích by ale měly ustoupit digitalizaci.
Subaru XV patří mezi jeden z nejlepších automobilů SUV, které si výborně poradí s terénními překážkami. Důvodů, proč tomu tak je, najdeme hned několik. Už jsme je zmínili, tak si připomeňme symetrický pohon AWD, světlou výšku, nájezdové úhly a terénní režim X-Mode. Zajímavým a řekli bychom praktickým řešením je také kombinace s hybridní soustavou. Subaru XV nás nikdy nezklamalo, a tak se s ním loučíme se slzou v oku.
Základní technické údaje
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec boxer
Objem: 1995 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 5600-6000/min
Točivý moment: 194 Nm při 4000/min
Elektromotor: 12,3 kW/66 Nm
B etrike: 13,5 kW
Rychlost:193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,3/6,1/6,5 l/100 km
Rozměry: 4465 x 1800 x 1595 mm
Rozvor kol: 2665 m
Zavazadlový objem: 340/1173 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu:18°/29°
Přechodový úhel: 21,6°
Světlá výška: 220 mm
Cena: 915 000 Kč (2.0 i e-Boxer Comfort ES Lineartronic)
JL 27.7.2023
Druhou generaci modelu XV poháněl zpočátku atmosférický zážehový čtyřválec objemu 1,6 nebo 2,0 litru, ale kvůli nesplnění emisních hodnot musel být dvoulitr před třemi roky „vyřazen“ a zůstala pouze jedna šestka. S příchodem hybridní technologie se ovšem do XV vrátil. Z osmdesáti procent nový a přepracovaný 2.0 už normu Euro 6d splňuje.
Druhá generace s minimální modernizací je postavené na platformě, stejně jako Impreza, s níž sdílí XV hodně společného. Samozřejmě, že podvozek je ale zvýšený na 220 milimetrů, nárazníky vpředu i vzadu byly umožňují nájezdové úhly – vpředu 18 stupňů, vzadu 29 stupňů. Tyto hodnoty společně s přechodovým úhlem necelých 22 stupňů oceníte hlavně v terénu. Zvládne určitě víc než byste čekali.
Ovšem nejen úhly a pohon všech kol Symmetrical All-Wheel Drive jsou hlavní trumfy v terénu, ale také ještě „zázračné“ tlačítko inovovaného systému X-Mode, nyní dvoumódové, který vylepšuje terénní vlastnosti. Mód Snow/Dirt je pro kluzký nebo zledovatělý povrch, zatímco D.SNOW/Mud použijeme v hlubokém sněhu, bahně, písku.
Přidáním nových ovládacích prvků SI-DRIVE přináší další pokrok v jízdním výkonu. Režim I se zaměřuje na komfort a dobrou spotřebu paliva, tak režim S umožňuje prožít rasantnější jízdní výkony. Spolu s SI-Drivem se nově objevil ještě systém e-Active Shift Control. Jde o systém automatického podřazování a udržení výkonu na výjezdu ze zatáček. Jízda v zatáčkách dostává tak sportovní nádech. Systém s automatickým řazením dolů udržuje za řidiče vyšší otáčky motoru a tím máme dostatek výkonu pro zrychlení při výjezdu ze zatáčky. Teorie je jedna, řízení je zase o kousek zábavnější.
Elektronicky řízený systém stálého pohonu zahrnuje lamelový diferenciál pro přenos síly na kola zadní nápravy. Řídicí jednotka standardně rozděluje točivý moment v poměru 60:40.
Subaru nabízí poslední modely XV se zážehovým plochým čtyřválcem e-boxer objemu 1,6 litru (115 k) a 2,0 litru s výkonem 150 k a výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, která dokáže lépe udržet motor v otáčkách a zajistí i plynulejší zrychlení. Stupně volí bleskově a plynule.
Verze2.0i e-Boxer kombinuje tradiční atmosférický boxer, převodovku Lineartronic a pohon všech kol s elektromotorem o výkonu 16,7 k a točivým momentem 66 Nm. Elektrickou energii získává z baterie s kapacitou 0,5 kWh a je uložený v bezstupňové převodovce Lineartronic. V elektrickém režimu ujede 1,6 kilometru do rychlosti 40 km/h. Jeho úkolem je hlavně pomocí rekuperace a změnou zátěže spalovacího motoru zlepšit hospodárnost i emise, a zároveň motoru ještě pomáhat s pohonem. A to byl také cíl, a ten se podařilo splnit.
Zatímco dřív jsme jezdili s dvoulitrem s výkonem 150 k za devět litrů, tak teď jsme se dostali minimálně o litr níž. S citlivou nohou se můžete dostat ještě na nižší hodnoty. „Elektrickou“ jízdu si nemůžete sami naprogramovat, vše za vás obstará automatika podle jízdních podmínek. Pokud jedete delší dobu z kopce, tak vypne i motor. Baterii nelze nabíjet externě za zásuvky, dobíjí se pouze rekuperací při brzdění a zpomalování, naopak elektromotor nám pomůže při zrychlení a také zásobuje energií palubní systémy.Lithium-iontová baterie pracuje s vysokým napětím 118 V (ostatní vozy většinou 24 V nebo 48 V), které napomáhá zvýšení výkonu.
S hybridní soustavou (elektromotor, výkonná elektronika, akumulátor s kapacitou 0,6 kW, kabely, startér-generátor, druhá baterie 12V) je XV o 114 kilogramů těžší, ale jízdní vlastnosti to nikterak neovlivnilo. Naopak díky uložení soustavy nad zadní nápravou bychom řekli, že je vůz nyní více neutrální. Pochopitelně tím utrpěla trošku akcelerace, ale v podstatě o zanedbatelné tři desetiny sekundy.
Všechny vozy jsou sériově vybaveny bezpečnostním systémem na podporu řízení EyeSigh, který sdružuje řadu bezpečnostních a asistenčních systémů: předkolizní brzdění, adaptivní tempomat, sledování rozjezdu vozidla vpředu, regulace ovládání plynu proti rozjetí do překážky, varování před opuštěním jízdního pruhu a asistent pro udržování v jízdním pruhu. Nechybějí ani natáčecí světlomety SRH.
Funkce Auto Vehicle Hold (AHV) automobil po zastavení a sundání nohy z brzdy, udrží zastavený na místě. Nemusíte tedy „stát na brzdě“ například na křižovatce nebo v kopci.
Z vyšší pozice sedadel je dobrý výhled, a to i díky tenkým rámům dveří a zadních sloupků. Pochvalovali jsme si kvalitní sedadla s boční oporou a standardní výbavou je velký displej s uhlopříčkou 8 palců. Přes něj se ovládá navigace i audiosoustava. Ale hlavně Subaru zůstává věrné klasickým tlačítkům pro vstup do menu a kulatým ovladačům, a to je moc fajn. V příštích generacích by ale měly ustoupit digitalizaci.
Subaru XV patří mezi jeden z nejlepších automobilů SUV, které si výborně poradí s terénními překážkami. Důvodů, proč tomu tak je, najdeme hned několik. Už jsme je zmínili, tak si připomeňme symetrický pohon AWD, světlou výšku, nájezdové úhly a terénní režim X-Mode. Zajímavým a řekli bychom praktickým řešením je také kombinace s hybridní soustavou. Subaru XV nás nikdy nezklamalo, a tak se s ním loučíme se slzou v oku.
Základní technické údaje
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec boxer
Objem: 1995 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 5600-6000/min
Točivý moment: 194 Nm při 4000/min
Elektromotor: 12,3 kW/66 Nm
B etrike: 13,5 kW
Rychlost:193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,3/6,1/6,5 l/100 km
Rozměry: 4465 x 1800 x 1595 mm
Rozvor kol: 2665 m
Zavazadlový objem: 340/1173 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu:18°/29°
Přechodový úhel: 21,6°
Světlá výška: 220 mm
Cena: 915 000 Kč (2.0 i e-Boxer Comfort ES Lineartronic)
JL 27.7.2023
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout