Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Bezpečná kola pro radost

Subaru XV 2.0 iS Lineartronic - společník do města i terénu

Měli jsme štěstí, že jsme si mohli nové Subaru XV vyzkoušet v zimních podmínkách, při novinářské prezentaci s dvoulitrem, v prvním redakčním testu se slabší verzí 1.6 s výkonem 114 k. Jízdní dojmy najdete v rubrice Testy.

Nyní jsme mohli vyzkoušet dvoulitr v nejvyšší výbavě. Možná někoho Subaru neosloví designem, ale zato technika, která se ukrývá pod karosérií je odlišná a specifická od konkurence. Posuďte sami zážehový čtyřválec s protiběžnými místy, zvaný lidově boxer, symetrický pohon všech kol, k tomu bezestupňová převodovka Lineartronic se sedmi virtuálními stupni a v neposlední řadě soubor bezpečnostních systému EyeSight. Právě díky němu jsou všechny modely kombinovány s automatickou převodovkou, pro kterou byla vlastně konstruována.

EyeSigh sdružuje řadu bezpečnostních a asistenčních systémů: předkolizní brzdění, adaptivní tempomat, sledování rozjezdu vozidla vpředu, regulace ovládání plynu proti rozjetí do překážky, varování před opuštěním jízdního pruhu a asistent pro udržování v jízdním pruhu.

Dvě kamery na bocích hlídají překážky nebo jízdní pruhy, středové umístěný za zpětným zrcátkem čte dopravní značky.

Jestli se někdo domnívá, že nové Subaru XV je pouhým faceliftem, tak se hodně mýlí. Druhá generace, postavené na platformě Imprezy, je úplně novým automobilem. S ní má například i stejný tvar předních světlometů, které mají znázorňovat pohyb pístu v boxeru.
Na pohled upoutá XV oplastováním karosérie, nárazníků, podběhů, blatníků. Druhá generace má o 30 milimetrů delší rozvor, zatímco délka se prodloužila jen o 15 milimetrů, Mnohem větší význam má asi o 100 milimetrů větší šířka nakládací hrany zavazadlového prostoru. Ten má objem 385 litrů, což sice není moc, ale zato je dobře tvarovaný a tudíž využitelný.

Zvýšený podvozek na 220 milimetrů, nárazníky vpředu i vzadu jsou upraveny tak, aby umožnily co možná největší nájezdové úhly – vpředu 18 stupňů, vzadu 29 stupňů. Tyto hodnoty společně s přechodovým úhlem necelých 22 stupňů oceníte hlavně při překonávání větších překážek v terénu. Tam vám ale především hodně pomůže systém X-Mode, díky kterému nedochází k prokluzu kol, i když máte třeba jedno nad zemí. Součástí systému je i asistent sjíždění prudkých svahů. Dokáže udržet takovou rychlost, jakou jsme jeli v okamžiku, než jsme sundali nohu z plynu nebo brzdy Systém kombinuje řízení motoru, symetrický pohon, samočinnou převodovku.

Dvoulitrový zážehový boxer disponuje výkonem 156 k a točivým momentem 196 Nm, který vrcholí ve 4000 otáčkách za minutu. Pěkně reaguje na sešlápnutí plynu při rozjezdu, poté se ustálí kolem dvou tisíc otáček při poklidné jízdě. Pokud jsme jezdili klidně, potom se spotřeba dostávala k sedmi litrům benzinu, ale spíš byla o litr větší. Oproti původnímu motoru je osmdesát procent dílů nových nebo přepracovaných a motor je o 12 kilogramů lehčí.

Elektronicky řízený systém stálého pohonu zahrnuje lamelový diferenciál pro přenos síly na kola zadní nápravy. Řídicí jednotka standardně rozděluje točivý moment v poměru 60 :40. Ani přes větší světlost se v zatáčkách nenaklání, především díky výhodnému těžišti a stabilizátorům.

Nejlevnější XV s motorem 1.6 v základní výbavě Active pořídíte za 590 000 Kč, dvoulitr se dodává od druhé výbavy Comfort za 710 000 Kč, testované provedení v nejvyšší výbavě Sport ES přijde na 820 000 Kč. Pokud chcete jinou barvu než červenou, oranžovou, šedou, tak si musíte připlatit 12 000 Kč.

Přehled výbav najdete na http://www.subaru.cz/download/ceniky/2018/CENIK-SUBARU-XV-MY18.pdf


Subaru
XV patří mezi jedno z nejlepších automobilů SUV, které si výborně poradí s terénními překážkami. Druhá generace nás určitě nezklamala, naopak utvrdila v tom, že nastoupená cesta kompaktního crossoveru je správná. Otázkou je pouze, jaký motor zvolíte. Rozdíl zhruba 50 k je 50 000 Kč. Kdo je nenáročný, tomu v pohodě stačí „jedna-šestka“.



Základní technické údaje


Motor: zážehový plochý čtyřválec
Objem: 1995 cm³
Výkon: 115 kW (156 k) při 6000/min
Točivý moment: 196 Nm při 4000/min
Rychlost:194 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,7/5,8/6,9 l/100 km
Rozměry: 4465 x 1800 x 1615 mm
Rozvor kol: 2665 mm
Zavazadlový objem: 385/1310 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 18°/29°
Přechodový úhel: 21,6°
Světlá výška: 220 mm
Cena: 820 000 Kč (Sport ES Lineartronic)



J.Lasík 12.7.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar