Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru XV 2.0 i e-Boxer Lineartronic - hybrid podle Subaru

Subaru u modelů XV a Forester zůstává věrné dvoulitrovým motorům boxer, převodovce Lineartronic, asymetrickému pohonu všech a nyní přidává ještě malý elektromotor a bateriii 4,8 Ah. Zároveň neztrácí nic z terénních vlastností.

Druhou generaci poháněl zpočátku atmosférický zážehový čtyřválec objemu 1,6 nebo 2,0 litru, ale kvůli nesplnění emisních hodnot musel být dvoulitr před dvěma roky „vyřazen“ a zůstala pouze jedna šestka. S příchodem hybridní technologie se nyní do modelu XV vrací. Z osmdesáti procent nový a přepracovaný 2.0 už normu Euro 6d splňuje.

Současná druhá generace je postavené na platformě, stejně jako nová Impreza, s níž sdílí XV hodně společného. Samozřejmě, že podvozek je ale zvýšený na 220 milimetrů, nárazníky vpředu i vzadu byly umožňují nájezdové úhly – vpředu 18 stupňů, vzadu 29 stupňů. Tyto hodnoty společně s přechodovým úhlem necelých 22 stupňů oceníte hlavně v terénu.

Ovšem nejen úhly a pohon všech kol Symmetrical All-Wheel Drive jsou hlavní trumfy v terénu, ale také ještě „zázračné“ tlačítko X-Mode.. Elektronicky řízený systém stálého pohonu zahrnuje lamelový diferenciál pro přenos síly na kola zadní nápravy. Řídicí jednotka standardně rozděluje točivý moment v poměru 60:40.

V současné době nabízí Subaru model XV se zážehovým plochým čtyřválcem boxer objemu 1,6 litru/114 k, ale hlavně s novým 2.0 e-Boxer/150 k. Oba výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, která dokáže lépe udržet motor v otáčkách a zajistí i plynulejší zrychlení. Stupně volí bleskově a plynule.

Právě verze 2.0i e-Boxer byl středem našeho zájmu. Kombinuje, jak jsme už řekli, tradiční atmosférický boxer, převodovku Lineartronic a pohon všech kol s elektromotorem o výkonu 16,7 k a točivým momentem 66 Nm). Elektrickou energii získává z baterie s kapacitou 0,5 kWh a je uložený v bezstupňové převodovce Lineartronic. V elektrickém režimu ujede 1,6 kilometru do rychlosti 40 km/h. Jeho úkolem je hlavně pomocí rekuperace a změnou zátěže spalovacího motoru zlepšit hospodárnost i emise, a zároveň motoru ještě pomáhat s pohonem. A to byl také cíl, a ten se podařilo splnit.

Zatímco dřív jsme jezdili s dvoulitrem s výkonem 150 k za devět litrů, tak teď jsme se dostali minimálně o litr níž. Ss citlivou nohou se můžete dostat ještě na nižší hodnoty. „Elektrickou“ jízdu si nemůžete sami naprogramovat, vše za vás obstará automatika podle jízdních podmínek. Pokud jedete delší dobu z kopce, tak vypne i motor. Baterii nelze nabíjet externě za zásuvky, dobíjí se pouze rekuperací při brzdění a zpomalování, naopak elektromotor nám pomůže při zrychlení a také zásobuje energií palubní systémy.
Lithium-iontová baterie pracuje s vysokým napětím 118 V (ostatní vozy většinou 24 V nebo 48 V), které napomáhá zvýšení výkonu.

S hybridní soustavou (elektromotor, výkonná elektronika, akumulátor s kapacitou 0,6 kW, kabely, startér-generátor, druhá baterie 12V) je XV o 114 kilogramů těžší, ale jízdní vlastnosti to nikterak neovlivnilo. Naopak díky uložení soustavy nad zadní nápravou bychom řekli, že je vůz nyní více neutrální. Pochopitelně tím utrpěla trošku akcelerace, ale v podstatě o zanedbatelné tři desetiny sekundy.

Všechny vozy jsou sériově vybaveny bezpečnostním systémem na podporu řízení EyeSigh, který sdružuje řadu bezpečnostních a asistenčních systémů: předkolizní brzdění, adaptivní tempomat, sledování rozjezdu vozidla vpředu, regulace ovládání plynu proti rozjetí do překážky, varování před opuštěním jízdního pruhu a asistent pro udržování v jízdním pruhu. Výbava byla rozšířena o natáčecí světlomety SRH.

Funkce Auto Vehicle Hold (AHV) automobil po zastavení a sundání nohy z brzdy, udrží zastavený na místě. Nemusíte tedy „stát na brzdě“ například na křižovatce nebo v kopci.
Z vyšší pozice sedadel je dobrý výhled, a to i díky tenkým rámům dveří a zadních sloupků. Pochvalovali jsme si kvalitní sedadla s boční oporou a standardní výbavou je velký displej s uhlopříčkou 8 palců. Přes něj se ovládá navigace i audiosoustava. Ale hlavně Subaru zůstává věrné klasickým tlačítkům pro vstup do menu a kulatým ovladačů, a to je moc fajn.

Nejlevnější XV v základní výbavě Active pořídíte za 640 000 Kč, zatímco nejvyšší výbava Executive ES stojí 760 000 Kč. Cena hybridního provedení e-Boxer začíná na 800 000 Kč (Active ES).

Přehled výbav najdete

https://www.subaru.cz/download/ceniky/2020/cenik-subaru-xv-my20.pdf


Subaru
XV patří mezi jeden z nejlepších automobilů SUV, které si výborně poradí s terénními překážkami. Důvodů, proč tomu tak je, najdeme hned několik. Už jsme je zmínili, tak si připomeňme symetrický pohon AWD, světlou výšku, nájezdové úhly a terénní režim X-Mode. Zajímavým a řekli bychom praktickým řešením je také kombinace s hybridní soustavou. I když si připlatíte přes sto tisíc korun. Subaru XV nás určitě nezklamalo, naopak utvrdilo v tom, že nastoupená cesta kompaktního crossoveru je správná.


Základní technické údaje


Motor: atmosférickýž zážehový čtyřválec boxer
Objem: 1995 cm³
Výkon: 110 kW (…k) při 5600/min
Točivý moment: 194 Nm při 4000/min
Elektromotor: 12,3 kW/6ž Nm
Rychlost:193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,3/6,1/6,5 l/100 km
Rozměry: 4465 x 1800 x 1595 mm
Rozvor kol: 2665 m
Zavazadlový objem: 340/1173 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu:18°/29°
Přechodový úhel: 21,6°
Světlá výška: 220 mm
Cena: 960 000 Kč (2.0 i e-Boxer Executive ES Lineartronic)


JL 27.6.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar