Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru XV 1.6 se v terénu neztratí

S první generací Subaru XV se veřejnost poprvé seznámila už v roce 2011, po Outbacku šlo o druhý crossover, který si získal brzy přízeň zákazníků po celém světě. A nebylo se čemu divit. Zájem o tento model trvá dosud, a proto jsme jej rádi vyzkoušeli.

{*5]

Současná druhá generace je postavené na nové platformě, stejně jako nová Impreza, s níž sdílí XV hodně společného. Samozřejmě, že podvozek je ale zvýšený na 220 milimetrů, nárazníky vpředu i vzadu byly upraveny tak, aby umožnily co největší nájezdové úhly – vpředu 18 stupňů, vzadu 29 stupňů. Tyto hodnoty společně s přechodovým úhlem necelých 22 stupňů oceníte hlavně v terénu. Při prezentaci vozu v Bělé pod Bezdězem jsme tehdy vyzkoušeli XV v podmínkách, do jakých bychom se asi sami jen těžko vydali. Každému bychom takové svezení přáli. Nám aspoň přálo štěstí, že v době testu byl sníh.

Ovšem nejen úhly a symetrický pohon všech kol Symmetrical All-Wheel Drive jsou hlavní trumfy v terénu, ale také ještě „zázračné“ tlačítko X-Mode, ale k tomu se dostaneme později. Elektronicky řízený systém stálého pohonu zahrnuje lamelový diferenciál pro přenos síly na kola zadní nápravy. Řídicí jednotka standardně rozděluje točivý moment v poměru 60:40.


V současné době nabízí Subaru model XV jen se zážehovým plochým čtyřválcem boxer objemu 1,6 litru/114 k s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Jiná motorizace ani převodovka k dispozici nejsou. Největšího točivého momentu 150 Nm dosahuje při 3600 otáčkách za minutu. V běžném provozu jsme dosáhli průměrné spotřeby kolem 7,5 litrů benzinu na sto kilometrů. Vylepšená převodovka Lineatronic rozšířila rozsah převodových poměrů. Tím dokáže lépe udržet motor v otáčkách a tím i plynulejší zrychlení. Stupně volí bleskově a plynule.


Jak jsme se už zmínili, v terénu nám pomáhá systém X-Mode (standardní výbava), který výborně doplňuje pohon všech kol. Součástí je i asistent sjíždění prudkých svahů Hill Descent Control. Dokáže udržet takovou rychlost, jakou jsme jeli v okamžiku, než jsme sundali nohu z plynu nebo brzdy. A funguje i při couvání. Systém zlepšuje terénní schopnosti o patnáct procent a je to znát. Kombinuje řízení motoru, symetrický pohon, samočinnou převodovku.

Všechny vozy jsou sériově vybaveny bezpečnostním systémem na podporu řízení EyeSigh, který sdružuje řadu bezpečnostních a asistenčních systémů: předkolizní brzdění, adaptivní tempomat, sledování rozjezdu vozidla vpředu, regulace ovládání plynu proti rozjetí do překážky, varování před opuštěním jízdního pruhu a asistent pro udržování v jízdním pruhu. Výbava byla rozšířena o natáčecí světlomety SRH.


V noci jsme ocenili asistent dálkových světel se speciální kamerou, která detektuje vpředu jedoucí nebo protijedoucí vozidla a automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly.
Novinkou je funkce Auto Vehicle Hold (AHV), která automobil po zastavení a sundání nohy z brzdy, udrží zastavený na místě. Nemusíte tedy „stát na brzdě“ například na křižovatce nebo v kopci. Tlačítko AVH nahradil spínač spínač Hill holder na středovém panelu.


Z vyšší pozice sedadel je dobrý výhled, a to i díky tenkým rámům dveří a zadních sloupků. Pochvalovali jsme si kvalitní sedadla s boční oporou a standardní výbavou je velký displej s uhlopříčkou 8 palců.Přes něj se ovládá navigace i audiosoustava.

Nejlevnější XV v základní výbavě Active pořídíte za 640 000 Kč, zatímco nejvyšší výbava Executive, v níž byl testovaný automobil stojí 810 000 Kč.

Přehled výbav najdete na https://www.subaru.cz/download/ceniky/2019/cenik-subaru-xv-my19.pdf

Subaru
XV patří mezi jeden z nejlepších automobilů SUV, které si výborně poradí s terénními překážkami. Důvodů, proč tomu tak je, najdeme hned několik. Už jsme je zmínili, tak si připomeňme symetrický pohon AWD, světlou výšku, nájezdové úhly a terénní režim X-Mode. Subaru XV nás určitě nezklamalo, naopak utvrdilo v tom, že nastoupená cesta kompaktního crossoveru je správná.


Základní technické údaje


Motor: zážehový plochý čtyřválec
Objem: 1600 cm³
Výkon: 84 kW (114 k) při 6200/min
Točivý moment: 150 Nm při 3600/min
Rychlost:175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,9/5,6/ 6,4 l/100 km
Rozměry: 4465 x 1800 x 1595 mm
Rozvor kol: 2665 m
Zavazadlový objem: 385/1310 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu:18°/29°
Přechodový úhel: 21,6°
Světlá výška: 220 mm
Cena: 810 000 Kč (1.6i-S Executive + ES Lineartronic)


J.Lasík 3.2.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar