Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Subaru XV 1.6 Lineartronic - v terénu zvládne hodně

S první generací Subaru XV se veřejnost seznámila už v roce 2012, po Outbacku šlo o druhý crossover, který si získal brzy přízeň zákazníků po celém světě. A nebylo se čemu divit.

Od té doby se jich na celém světě prodalo 700 000, z toho nejvíce v USA (360 000), dále v Japonsku (95 000), Evropě (70 000), Austrálii a Číně (50 000), Kanadě (40 000) a v Rusku (15 000).

Na podzim loňského roku představilo Subaru druhou generaci, která hned po Novém roce přišla na náš trh. Je postavené na nové platformě, stejně jako nová Impreza, s níž sdílí XV hodně společného. Samozřejmě, že podvozek je ale zvýšený na 220 milimetrů, nárazníky vpředu i vzadu jsou upraveny tak, aby umožnily co největší nájezdové úhly – vpředu 18 stupňů, vzadu 29 stupňů. Tyto hodnoty společně s přechodovým úhlem necelých 22 stupňů oceníte hlavně v terénu. My jsme měli to štěstí, že jsme se zúčastnili prezentace v areálu v Bělé pod Bezdězem a vyzkoušeli XV v podmínkách, do jakých bychom se asi sami jen těžko vydali. Každému bychom takové svezení přáli. Nám aspoň přálo štěstí, že v době testu byl sníh.

Ovšem nejen úhly a pohon všech kol jsou hlavní trumfy v terénu, ale také ještě „zázračné“ tlačítko X-Mode, ale k tomu se dostaneme později. Elektronicky řízený systém stálého pohonu zahrnuje lamelový diferenciál pro přenos síly na kola zadní nápravy. Řídicí jednotka standardně rozděluje točivý moment v poměru 60 :40.

Model XV nabízí Subaru jen se zážehovými plochými čtyřválci boxer objemu 1,6 litru/114 k nebo 2.0i (156 k) a s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Jiná motorizace ani převodovka k dispozici nejsou. První test jsme absolvovali se slabším zážehovým čtyřválcem objemu 1,6 litru o výkonu 115 k. Největšího točivého momentu 150 Nm dosahuje při 3600 otáčkách za minutu. V běžném provozu jsme dosáhli průměrné spotřeby kolem 7,5 litrů benzinu na sto kilometrů. Převodovka volí stupně bleskově a zcela plynule.

Jak jsme se už zmínili, v terénu nám pomáhá systém X-Mode, známý z Foresteru a Outbacku a výborně doplňuje asymetrický pohon všech kol. Součástí je i asistent sjíždění prudkých svahů. Dokáže udržet takovou rychlost, jakou jsme jeli v okamžiku, než jsme sundali nohu z plynu nebo brzdy. Systém zlepšuje terénní schopnosti o patnáct procent a je to znát. Kombinuje řízení motoru, symetrický pohon, samočinnou převodovku.

Všechny vozy jsou sériově vybaveny bezpečnostním systémem na podporu řízení EyeSigh, který sdružuje řadu bezpečnostních a asistenčních systémů: předkolizní brzdění, adaptivní tempomat, sledování rozjezdu vozidla vpředu, regulace ovládání plynu proti rozjetí do překážky, varování před opuštěním jízdního pruhu a asistent pro udržování v jízdním pruhu.

Nejlevnější XV v základní výbavě Active pořídíte za 590 000 Kč, verze 1.6i-S Comfort je za 660 900 Kč, vyšší výbava Executive o 40 000 Kč dražší.

Přehled výbav najdete na http://www.subaru.cz/download/ceniky/2018/CENIK-SUBARU-XV-MY18.pdf

Subaru
XV patří mezi jedno z nejlepších automobilů SUV, které si výborně poradí s terénními překážkami. Důvodů, proč tomu tak je, najdeme hned několik. Už jsme je zmínili, tak si připomeňme symetrický pohon AWD, světlou výšku, nájezdové úhly, terénní režim X-Mode. Subaru XV druhé generace nás určitě nezklamalo, naopak utvrdilo v tom, že nastoupená cesta kompaktního crossoveru je správná. Další podrobnosti najdete v rubrice Novinky.



Základní technické údaje
Motor: zážehový plochý čtyřválec
Objem: 1600 cm³
Výkon: 84 kW (114 k) při 6200/min
Točivý moment: 150 Nm při 3600/min
Rychlost:175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,9/5,6/ 6,4 l/100 km
Rozměry: 4465 x 1800 x 1595 mm?,
Rozvor kol: 2665 m
Zavazadlový objem: 385/1310 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 18°/29°
Přechodový úhel: 21,6°
Světlá výška: 220 mm
Cena: 700 000 Kč (1.6i-S Executive ES)


J.Lasík 26.2.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar