Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru XV 1.6 Lineartronic - tradice zavazuje

S první generací Subaru XV se veřejnost poprvé seznámila už v roce 2011, po Outbacku šlo o druhý crossover, respektive o zvýšený hatchback, který si získal brzy přízeň zákazníků po celém světě. A nebylo se čemu divit.

Současná druhá generace je postavené na stejné platformě, stejně jako Impreza, s níž sdílí XV hodně společného. Samozřejmě, že podvozek je zvýšený na 220 milimetrů, nárazník vpředu dostal nový design, stejně jako maska chladiče. Přední mlhovky dostaly nové rámečky a změny nastaly také v nabídce barev.

V současné době nabízí Subaru model XV jen se zážehovým plochým čtyřválcem boxer objemu 1,6 litru/114 k a objemu 2.0 e-Boxer s výkonem 150 k. Kvůli nesplnění emisních hodnot musel být dvoulitr před dvěma roky „vyřazen“ a zůstala pouze jedna šestka. S příchodem hybridní technologie se nyní do XV vrátil. Pochopitelně oba s bezestupňovou převodovkou Lineartronic.


My jsme se s modelem XV loučili se slabší verzí, tedy s atmosférickým zážehovým plochým čtyřválcem. Největšího točivého momentu 150 Nm dosahuje při 3600 otáčkách za minutu. Sílou tedy nikterak neoplývá ve srovnání s dvoulitrem. Potěší hlavně klidné řidiče, preferující komfortní jízdu. V běžném provozu jsme dosáhli průměrné spotřeby do 8 litrů benzinu na sto kilometrů. Převodovka Lineatronic dokáže lépe udržet motor v otáčkách a tím i plynulejší zrychlení. Stupně volí bleskově a plynule.


V terénu oceníte také nájezdové úhly – vpředu 18 stupňů, vzadu 29 stupňů. Tyto hodnoty společně s přechodovým úhlem necelých 22 stupňů oceníte hlavně v terénu. Inovací prošel také systém X-Mode, nyní dvoumódové, který vylepšuje terénní vlastnosti. Mód Snow/Dirt je pro kluzký nebo zledovatělý povrch, zatímco D.SNOW/Mud použijeme v hlubokém sněhu, bahně, písku.
Ovšem nejen úhly a symetrický pohon všech kol Symmetrical All-Wheel Drive jsou hlavní trumfy v terénu, ale také ještě „zázračné“ tlačítko X-Mode, ale k tomu se dostaneme později.



Elektronicky řízený systém stálého pohonu zahrnuje lamelový diferenciál pro přenos síly na kola zadní nápravy. Řídicí jednotka standardně rozděluje točivý moment v poměru 60:40.
Součástí systému X mode je i asistent sjíždění prudkých svahů Hill Descent Control. Dokáže udržet takovou rychlost, jakou jsme jeli v okamžiku, než jsme sundali nohu z plynu nebo brzdy. A funguje i při couvání. Systém zlepšuje terénní schopnosti o patnáct procent a je to znát. Kombinuje řízení motoru, symetrický pohon, samočinnou převodovku.


Všechny vozy jsou sériově vybaveny bezpečnostním systémem na podporu řízení EyeSigh, který sdružuje řadu bezpečnostních a asistenčních systémů: předkolizní brzdění, adaptivní tempomat, sledování rozjezdu vozidla vpředu, regulace ovládání plynu proti rozjetí do překážky, varování před opuštěním jízdního pruhu a asistent pro udržování v jízdním pruhu.
V noci jsme ocenili asistent dálkových světel se speciální kamerou, která detektuje vpředu jedoucí nebo protijedoucí vozidla a automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly.
Funkce Auto Vehicle Hold (AHV), která automobil po zastavení a sundání nohy z brzdy, udrží zastavený na místě. Nemusíte tedy „stát na brzdě“ například na křižovatce nebo v kopci. Tlačítko AVH nahradil spínač spínač Hill holder na středovém panelu.


Z vyšší pozice sedadel je dobrý výhled, a to i díky tenkým rámům dveří a zadních sloupků. Pochvalovali jsme si kvalitní sedadla s boční oporou a standardní výbavou je velký displej s uhlopříčkou 8 palců. Přes něj se ovládá navigace i audiosoustava. Jedničku s hvězdičkou dáváme za ovládání funkcí velkými tlačítky. Je vidět, že Subaru si na bezpečnosti stále hodně zakládá. Však také modely XV a Impreza září v testech Euro NCAP s plným počtem hvězdiček.


Nejlevnější XV v základní výbavě Active pořídíte za 660 000 Kč, zatímco nejvyšší výbava Executive, v níž byl testovaný automobil stojí 770 000 Kč. Testované provedení bylo ve střední výbavě Comfort za 725 000 Kč.

Přehled výbav najdete na
https://www.subaru.cz/download/ceniky/2021/cenik-subaru-xv-my21.pdf



Subaru
XV patří mezi jeden z nejlepších automobilů, které si výborně poradí s terénními překážkami a předčí řadu modelů SUV. Důvodů, proč tomu tak je, najdeme hned několik. Už jsme je zmínili, tak si připomeňme symetrický pohon AWD, světlou výšku, nájezdové úhly a terénní režim X-Mode. Subaru XV nás určitě nezklamalo.




Základní technické údaje


Motor: zážehový plochý čtyřválec
Objem: 1600 cm³
Výkon: 84 kW (114 k) při 6200/min
Točivý moment: 150 Nm při 3600/min
Rychlost:175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,5/6,7 / 8,0 l/100 km
Rozměry: 4485 x 1880 x 1615 mm
Rozvor kol: 2665 m
Zavazadlový objem: 385/1310 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu:18°/29°
Přechodový úhel: 21,6°
Světlá výška: 220 mm
Cena: 725 000 Kč Kč (1.6i ES Comfort Lineartronic)



JL 31.3.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar