Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru XV 1.6 Lineartronic - tradice zavazuje

S první generací Subaru XV se veřejnost poprvé seznámila už v roce 2011, po Outbacku šlo o druhý crossover, respektive o zvýšený hatchback, který si získal brzy přízeň zákazníků po celém světě. A nebylo se čemu divit.

Současná druhá generace je postavené na stejné platformě, stejně jako Impreza, s níž sdílí XV hodně společného. Samozřejmě, že podvozek je zvýšený na 220 milimetrů, nárazník vpředu dostal nový design, stejně jako maska chladiče. Přední mlhovky dostaly nové rámečky a změny nastaly také v nabídce barev.

V současné době nabízí Subaru model XV jen se zážehovým plochým čtyřválcem boxer objemu 1,6 litru/114 k a objemu 2.0 e-Boxer s výkonem 150 k. Kvůli nesplnění emisních hodnot musel být dvoulitr před dvěma roky „vyřazen“ a zůstala pouze jedna šestka. S příchodem hybridní technologie se nyní do XV vrátil. Pochopitelně oba s bezestupňovou převodovkou Lineartronic.


My jsme se s modelem XV loučili se slabší verzí, tedy s atmosférickým zážehovým plochým čtyřválcem. Největšího točivého momentu 150 Nm dosahuje při 3600 otáčkách za minutu. Sílou tedy nikterak neoplývá ve srovnání s dvoulitrem. Potěší hlavně klidné řidiče, preferující komfortní jízdu. V běžném provozu jsme dosáhli průměrné spotřeby do 8 litrů benzinu na sto kilometrů. Převodovka Lineatronic dokáže lépe udržet motor v otáčkách a tím i plynulejší zrychlení. Stupně volí bleskově a plynule.


V terénu oceníte také nájezdové úhly – vpředu 18 stupňů, vzadu 29 stupňů. Tyto hodnoty společně s přechodovým úhlem necelých 22 stupňů oceníte hlavně v terénu. Inovací prošel také systém X-Mode, nyní dvoumódové, který vylepšuje terénní vlastnosti. Mód Snow/Dirt je pro kluzký nebo zledovatělý povrch, zatímco D.SNOW/Mud použijeme v hlubokém sněhu, bahně, písku.
Ovšem nejen úhly a symetrický pohon všech kol Symmetrical All-Wheel Drive jsou hlavní trumfy v terénu, ale také ještě „zázračné“ tlačítko X-Mode, ale k tomu se dostaneme později.



Elektronicky řízený systém stálého pohonu zahrnuje lamelový diferenciál pro přenos síly na kola zadní nápravy. Řídicí jednotka standardně rozděluje točivý moment v poměru 60:40.
Součástí systému X mode je i asistent sjíždění prudkých svahů Hill Descent Control. Dokáže udržet takovou rychlost, jakou jsme jeli v okamžiku, než jsme sundali nohu z plynu nebo brzdy. A funguje i při couvání. Systém zlepšuje terénní schopnosti o patnáct procent a je to znát. Kombinuje řízení motoru, symetrický pohon, samočinnou převodovku.


Všechny vozy jsou sériově vybaveny bezpečnostním systémem na podporu řízení EyeSigh, který sdružuje řadu bezpečnostních a asistenčních systémů: předkolizní brzdění, adaptivní tempomat, sledování rozjezdu vozidla vpředu, regulace ovládání plynu proti rozjetí do překážky, varování před opuštěním jízdního pruhu a asistent pro udržování v jízdním pruhu.
V noci jsme ocenili asistent dálkových světel se speciální kamerou, která detektuje vpředu jedoucí nebo protijedoucí vozidla a automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly.
Funkce Auto Vehicle Hold (AHV), která automobil po zastavení a sundání nohy z brzdy, udrží zastavený na místě. Nemusíte tedy „stát na brzdě“ například na křižovatce nebo v kopci. Tlačítko AVH nahradil spínač spínač Hill holder na středovém panelu.


Z vyšší pozice sedadel je dobrý výhled, a to i díky tenkým rámům dveří a zadních sloupků. Pochvalovali jsme si kvalitní sedadla s boční oporou a standardní výbavou je velký displej s uhlopříčkou 8 palců. Přes něj se ovládá navigace i audiosoustava. Jedničku s hvězdičkou dáváme za ovládání funkcí velkými tlačítky. Je vidět, že Subaru si na bezpečnosti stále hodně zakládá. Však také modely XV a Impreza září v testech Euro NCAP s plným počtem hvězdiček.


Nejlevnější XV v základní výbavě Active pořídíte za 660 000 Kč, zatímco nejvyšší výbava Executive, v níž byl testovaný automobil stojí 770 000 Kč. Testované provedení bylo ve střední výbavě Comfort za 725 000 Kč.

Přehled výbav najdete na
https://www.subaru.cz/download/ceniky/2021/cenik-subaru-xv-my21.pdf



Subaru
XV patří mezi jeden z nejlepších automobilů, které si výborně poradí s terénními překážkami a předčí řadu modelů SUV. Důvodů, proč tomu tak je, najdeme hned několik. Už jsme je zmínili, tak si připomeňme symetrický pohon AWD, světlou výšku, nájezdové úhly a terénní režim X-Mode. Subaru XV nás určitě nezklamalo.




Základní technické údaje


Motor: zážehový plochý čtyřválec
Objem: 1600 cm³
Výkon: 84 kW (114 k) při 6200/min
Točivý moment: 150 Nm při 3600/min
Rychlost:175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,5/6,7 / 8,0 l/100 km
Rozměry: 4485 x 1880 x 1615 mm
Rozvor kol: 2665 m
Zavazadlový objem: 385/1310 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu:18°/29°
Přechodový úhel: 21,6°
Světlá výška: 220 mm
Cena: 725 000 Kč Kč (1.6i ES Comfort Lineartronic)



JL 31.3.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar