Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Outback 2.0D - bezchybný diesel boxer

Poprvé se u Subaru začalo mluvit o vznětovém motoru s protilehlými válci před více než čtyřiceti lety. V 90. letech byly společně s Porsche Enginnering podniknuty první vývojové práce, které byly však záhy zastaveny a obnoveny až po roce 2000. Letos na jaře byl poprvé představen dieselový boxer.

Jak se však říká, všechno už tu jednou bylo, a to platí také o vznětovém boxeru, který už ve 30. letech minulého století vyráběl a montoval koncern Krupp, o 20 let později s ním koketoval také VW a Tatra pro T600 Tatraplan. Ani v jednom případě se však do sériové nikdy nedostal.
Předností koncepce boxer je plochá kompaktní konstrukce s nízkou polohou těžiště a tudíž lepší jízdní vlastnosti. Kromě toho boxery vykazují méně vibrací a hlučnosti vzhledem ke kratšímu klikovému hřídeli, než řadové a vidlicové motory.
My jsme si světovou novinku vyzkoušeli v Outbacku a po několika kilometrech nás jednoznačně mile překvapila. Nejen kultivovaným chodem, ale hlavně spotřebou. V průměru jsme jezdili kolem 5,6 litru nafty na sto kilometrů. Ani jsme nechtěli věřit, že je tak úsporný a na jednu nádrž s lehkou nohou by se dala ujet tisícovka kilometrů. Na to jsme dřív u Subaru nebyli zvyklí.
Kapalinou chlazený čtyřválec z lehké slitiny má protilehlé válce a je přeplňován turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Dva vačkové hřídele pohání rozvodový bezúdržbový řemen. Vícebodové vstřikování common rail pracuje s tlakem 180 Mpa. Detailní popis motoru najdete v rubrice Novinky.
Motor je neobyčejně klidný a tichý, a to také ve vyšších otáčkách. Jeho výkon 150 k je plně dostačující a dobře si poradí s vozem o hmotnosti ca 1,6 tuny. Největší zátah pociťujeme ve středních otáčkách, nárůst točivého momentu je znát zhruba v 1800 otáčkách, kdy také dosahuje svého maxima 350 Nm. Nejčastěji jsme jezdili kolem 2000 otáček za minutu, maximálně do třech tisíc, ale to spíš jen výjimečně. Motor je kombinován s upravenou pětistupňovou mechanickou převodovkou, jejíž dlouhá „pětka“ si nechá líbit jízdu od padesátky až do maxima 200 km/h, aniž bychom jej museli vytáčet. Prodlevu nástupu turbodmychadla jsme takřka nepostřehli.
Od benzinové verze se diesel liší nasávacím otvorem na přední kapotě a decentním nápisem Boxer Diesel na zádi. Až na motor, upravené zavěšení kol z důvodu větší hmotnosti motoru (170 kg včetně turbodmychadla, což o 46 kg více než benzinový), posilovače řízení s jinou charakteristikou a upravené pětistupňové převodovky zůstalo vše ostatní „při starém“. Subaru Outback si tak uchovává charakteristické rysy jako bezrámová okna nebp symetrický pohon všech kol s třemi diferenciály (bez redukce). Zavazadlový prostor je svými 459 litry dostačující.
Základní výbava Trend je bohatá a poskytuje prakticky vše, nač si vzpomeneme, a co potřebujeme k životu. Zahrnuje mj. systém ABS, ESP, brzdový asistent, systém jízdní stability VDC, šest airbagů, samočinnou dvouzonovou klimatizaci, 17“ kola, volant nastavitelný výškově i podélně atd.
Vznětový přeplňovaný boxer v nás zanechal velice příznivý dojem a s klidem jej můžeme označit za jeden nejpovedenějších dieselů současné doby. Bohužel však přišel v nejméně vhodnou chvíli, kdy cena nafty je vyšší než benzinu a stále stoupá. Přesto věříme, že si najde hodně zákazníků. Škoda jen, že zároveň s ním nepřišlo Subaru také s novým modelem. Potom by se jeho image několikanásobně zvýšila. Ještě dodejme, že vedle Legacy a Outbacku se na podzim objeví v novém Foresteru.


Základní technické údaje

Motor: kapalinou chlazený čtyřválcový vznětový motor boxer
Objem: 1998 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 3600/min
Točivý moment: 350 Nm při 1800/min
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 7,1/5,1/5,8 l/100 km
Rozměry: 4730 x 1770 x 1545 mm
Rozvor: 2670 mm
Světlá výška: 195 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 18º/22º
Přechodový úhel: 20º
Cena: 878 800 Kč (2.0 Trend)

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar