Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Justy 1.0 - elegantní velké mini

Model Justy najdeme ve výrobním programu už dobrých dvanáct let, první prototyp se objevil v roce 1983, druhá generace spřízněná se Suzuki Swift 1.3 o pár let později, třetí pod označením G3X z roku 2002 nebyla nic jiného než Suzuki Ignis, a také poslední generace je výsledek spolupráce japonských automobilek.

V podstatě jde o Daihatsu Siron se zážehovým litrovým tříválcem Toyota. Zatímco předchozí modely měly jak pohon dvou i čtyř kol, potom současný model disponuje pouze pohonem předních kol. Mnozí se asi ptají, proč vlastně Subaru zařadilo do svého portfolia miniautomobil. Důvod je jednoduchý. Kvůli zavedení nových přísnějších limitů CO2. Průměrný objem skleníkového plynu CO2 vypouštěného vozy jedné značky nesmí přesáhnout 120 g. Jestliže benzinové motory 1.3 a 1.5 měly hodnotu 166 g, resp. 172 g, potom v případě benzinového tříválce 1.0 se snížila až na hranici 118 g.
První Subaru bez pohonu všech kol a motoru boxer, je upravenou verzí Daihatsu Sirion, spadající stejně jako Subaru pod Toyotu. Je doplněn o charakteristické prvky Subaru jako je třeba přední maska se šestihvězdičkovým logem nebo upravený interiér.
Mezi miniautomobily s délkou kolem tří a půl metrů jej považujeme za nejelegantnější k čemuž přispívají klenuté přední světlomety, mohutné nárazníky a prolisy ve spodní části.
Vzhledem ke kompaktním vnějším rozměrům nás mile překvapila velikost interiéru určeného pěti osobám, přičemž pohodlně lze cestovat ve čtyřech. Vzadu mají osoby dlouhé nějakých 1,70 metru dost místa i pro kolena. Přední sedadla jsou pohodlná a mají dobré boční vedení. Zavazadlový prostor je svým základním objemem 225 litrů (do úrovně oken) v této třídě jasně nejlepší. Můžeme jej zvětšit až na 630 litrů, přičemž délka se prodlouží ze 560 mm na 1350 mm, při šířce 1030 mm.
Stačí jen snížit sedák a poté na něj překlopit opěradlo asymetricky dělené zadní lavice. Vznikne rovná ložná plocha s nakládací hranou ve výšce 590 mm nad zemí. Páté dveře můžeme otevřít až do výšky dvou metrů bez deseti centimetrů, takže nakládání větších předmětů nečiní žádné problémy.
Tříramenný volant se dobře drží, líbil se nám za ním umístěný oválný sdružený přístroj s rychloměrem a otáčkoměrem na jednom podkladě. Kaplička se vyklápí společně s volantem. Nechybí ani dostatek odkládacích schránek a prostorů, za hodně praktický považujeme otevřený prostor před spolujezdcem.
Další příjemné překvapení nám připravil celohliníkový zážehový tříválec o objemu 998 cm³ a s variabilním časováním sacích ventilů. Svým výkonem 70 k a točivým momentem 94 Nm patří totiž k nejlepším ve své třídě a najdeme jej mj. v Toyotě Yaris nebo Aygu. Když jsme Justy přebírali, tak jsme se říkali, jak asi obstojí na dálnici. Po prvních kilometrech se však naše obavy rozplynuly. Je poměrně živý a temperament neztrácel ani v táhlejších stoupáních. Při „stotřicítce“ si vystačí se čtyřmi tisíci otáčkami, jen při předjíždění je třeba jej vytočit trochu víc. Při obsazení dvěma dospělými osobami, jedním dítětem a zavazadly se průměrná spotřeba pohybovala lehce nad pět litrů. Po dálnici z Prahy na Brno a zpět a po silnicích moravského Slovácka jsme najezdili dobrých šest stovek kilometrů. K příznivé spotřebě přispívá mj. také dlouhá pětka, hmotnost a dobré zpřevodování pětistupňové převodovky. Je třeba si jen hlídat digitální ukazatel stavu paliva, protože už při dvou posledních čárkách se rozsvítila kontrolka stavu paliva. Ukázalo se však, že v nádrži bylo benzinu ještě dost.
Podvozková platforma pochází z Yarise druhé generace. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson, vzadu jsou vlečená ramena. Pérování je spíš měkčí, takže se dobře vypořádá s nerovnostmi. Svůj vliv na tom mají také vysokoprofilové pneumatiky 155/80. Překvapením jsou u vozu této třídy kotoučové brzdy s vnitřním chlazením vpředu, vzadu jsou brzdy bubnové. Ke zvýšení bezpečnosti přispívá ABS dodávaná už v základní výbavě Trend stejně jako např. čelní a boční airbagy, manuální klimatizace, úchyty Isofix, elektrické ovládání oken vpředu a zrcátek, centrální zamykání, radio s CD. Testovaná verze Active měla navíc hlavové airbagy, vstup AUX, výškově stavitelné sedadlo řidiče, 14“ kola z lehkých slitin nebo chromované kliky dveří či hlavice řadicí páky.
Bohatou základní výbavou je Justy sice o něco dražší než konkurence, ale řada zákazníků požaduje komfort a pohodlí už také u malých automobilů. Oproti konkurenci má zase navrch třeba vnitřním prostorem, hospodárným provozem, kompaktními rozměry nebo jízdními vlastnosti.



Základní technické údaje
Motor: zážehový tříválec
Objem: 998 cm³
Výkon: 51 kW (70 k) při 6000/min
Točivý moment: 94 Nm při 3600/min
Rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,1/4,4/5,0 l/100 km
Rozměry: 3610 x 1665 x 1550 mm
Rozvor kol: 2430 mm
Cena: ca 260 000 Kč

Jindřich Lasík, 8.9.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar