Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Subaru Impreza WRX STi - hračka pro velké kluky

Ve světě automobilů jsou v současné době dva automobily, které sice na pohled vypadají jako rodinné vozy, zvláště když si odmyslíme mohutná zadní křídla, ale svými vlastnostmi si nezadají s ryzími sportovními vozy. Oba mají ve svém rodném listě uvedeno Japonsko.

Jde o Mitsubishi Lancer Evo a Subaru Impreza WRX STi. Ačkoliv jsou si hodně technicky podobní, přeci jen o něco populárnější je asi Subaru. Možná i proto, že v nejvyšší kategorii rallye WRC je zastoupeno prakticky už 13 let.

Síla z Imprezy vyzařuje už jen když se na ni podíváte. Nasávací otvor na přední kapotě a mohutné zadní křídlo dávají tušit, co se skrývá uvnitř a nutno dodat, že rozhodně nejsou na ozdobu, stejně jako difuzor pod nárazníkem. A k tomu zpravidla zářivě modrá barva a zlatá litá kola.

Také interiér, rovněž laděný do modra, odpovídá charakteru vozu. Výborná opora sportovních sedadel je jedním z předpokladů dobrého ovládání a tříramenný volant padne do rukou jako ušitý. Sportovní pedály jsou z perforovaného hliníku s protiskluzovým povrchem.

Ještě než se rozjedete, tak rozhodně není na škodu seznámit se, jaké vychytávky máme k dispozici. Nalevo od volantu je tlačítko I/C Water Spray, které rozprášením malého množství vody na chladič turbodmychadla krátkodobě zvýší výkon. Na středovém tunelu máme zase tlačítko manuálního nastavení aktivního mezinápravového diferenciálu DCCD s viskózní spojkou. S ním můžete podle podmínek zasahovat do rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu od základního poměru 41:59 až na 35:65. Ovšem hraní s tlačítkem je spíš pro opravdové labužníky. Tlačítkem přepneme aktivní ovládání diferenciálu na manuální režim a kolečkem pak upravuje svornost. Na suchém asfaltu je nejlepší použít automatický režim, který upřednostňuje neutrální chování a zatáčky můžeme projíždět hodně rychle.

Na mokré silnici přepneme na manuál a kolečko nastavíme do pozice prvního oranžového čtverce (spodního). Zatáčky „protahujete" táhlým smykem a vyjíždíte z nich pod plynem.

Přednosti Imprezy vyniknou nejlépe na šotolině. Na ní jsme prozkoumali všechna možná nastavení diferenciálu. Při minimální svornosti, tzn. 35:65 si připadáme, jako kdybychom jeli s vozem s pohonem zadních kol. Jízda ovšem vyžaduje hodně práce s volantem při vyrovnávání smyků. Pokud nastavíme ovladač do opačné pozice, vůz se stává nedotáčivý až neutrální. Impreza získává lepší trakci a také ze zatáček můžeme vyjíždět rychleji.

Kompromis mezi rychlostí a táhlým smykem docílíme nastavením oranžového čtverce uprostřed stupnice.

Sportovní provedení WRX STi pohání benzinový přeplňovaný čtyřválec boxer 2.5 o výkonu 280 k a točivém momentu takřka 400 N.m. Oproti předchozí dvoulitrové verzi umožňuje zvýšený objem motoru využívat točivý moment v širším rozsahu otáček. Je vybaven variabilním časováním ventilů AVCS, účinnější soustavou přeplňování s mechanickým ostřikem chladiče stlačeného vzduchu vodou, sodíkem chlazenými výfukovými ventily. Zmíněné hodnoty dělají z vozu opravdovou zbraň, zvláště pak v rukou méně zkušeného nebo nesoudného řidiče. S Imprezou STi lze jet samozřejmě i turisticky nebo po městě. V tom případě však motor dává najevo, že se při běžných rychlostech trápí, protože touží po vyšších otáčkách.

Šestistupňová mechanická převodovka je skvěle odstupňovaná, řadicí páka tak akorát a řazení je přesné po krátkých drahách.

Zátah je cítit už od dvou do třech tisíc otáček, zhruba ve čtyřech tisících vás turbo vtlačí do sedaček a Impreza vyrazí kupředu. Za zrychlení pod 5 sekund by se nemusel stydět ani sportovní vůz. Pak teprve začíná to pravé svezení. Při dynamické jízdě nesmí otáčky klesnout pod 3500, ale pak musíte počítat klidně se spotřebou 20 litrů. Ale kdo by u takového vozu hleděl na spotřebu. Od 120 km/h cítíme také vliv zadního křídla, které tlačí zadní nápravu k silnici. Občas se ozve krátké pípnutí, které nás upozorní, že jsme pod 5700/min nepřeřadili. Přitom omezovač se hlásí o slovo až při 7200/min.

Stálý pohon všech kol se třemi diferenciály nemá za úkol jen přenášet výkon, ale zlepšit také stabilitu a chování vozu v zatáčkách. Propracovaný podvozek je tvrdý, pérování tužší, což přispívá k větší nervozitě vozu.

Pokud chcete využít všechen potenciál, který Impreza nabízí, doporučujeme nejdříve najezdit pár stovek kilometrů. I zkušený řidič potřebuje minimálně sto kilometrů na rozjetí, aby si pak mohl bez obav vyzkoušet, co Subaru skutečně umí. Ovšem znovu zdůrazňujeme, že výkony vozu využijí jen mistři volantu, jinak byste mohli rychle skončit mimo silnici. Tím nechceme nikoho zastrašovat, ale Subaru Impreza WRX STi nemá totiž daleko ke sportovnímu náčiní v produkční třídě automobilových rallye. Subaru totiž přenáší závodní technologii do běžného provozu.

Základní technické údaje:

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec boxer

Objem: 2457 cm³

Výkon: 206 kW (280 k) při 5600/min

Toč.moment: 392 N.m při 4000/min

Rychlost: 255 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 5,4 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin) 15,3/8,3/10,9 l/100 km

Rozměry: 4465 x 1740 x 1440 mm

Rozvor: 2540 mm

Cena: 1 228 800 Kč

Jindřich Lasík, 7.8.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar