Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Forester e-Boxer - s hybridem úsporně

První generace Forestera, představující ještě kombinaci kombi a SUV, se objevila na světě v roce 1988. Během následujících let se postupně přeměňovala směrem k SUV, ovšem offroadové vlastnosti si uchovává stále, jako dokazuje i poslední pátá generace.

Poslední generace, která přišla do Evropy vloni na podzim, představuje u Subaru Forestera a také modelu XV malou revoluci. Se symetrickým pohonem všech kol a motorem boxer se poprvé objevuje elektromotor, (výkon 16,7 k, točivý moment 66 Nm), jenž získává elektrickou energii z baterie s kapacitou 0,5 kWh. Je uložený v bezstupňové převodovce Lineartronic. V elektrickém režimu ujede 1,6 kilometru do rychlosti 40 km/h. Jde tedy o tzv.mildhybrid. Ale to není tak důležité, podstatné je, že jeho přítomnost snižuje emise i spotřebu. A to byl také cíl, a ten se podařilo splnit.

Zatímco dřív jsme jezdili s dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem (ten pohání i tento model) s výkonem 150 k za deset litrů, tak teď jsme se dostali na krásných 7,5 litru na sto kilometrů. A prý se lze dostat i k sedmi litrům. „Elektrickou“ jízdu si nemůžete sami naprogramovat, vše za vás obstará automatiky. Ještě dodejme, že dvoulitr používá z 80 procent nové díly.

Baterii nelze nabíjet externě za zásuvky, dobíjí se pouze rekuperací při brzdění a zpomalování, naopak elektromotor nám pomůže při zrychlení a také zásobuje energií palubní systémy.

Lithium-iontová baterie pracuje s vysokým napětím 118 V (ostatní vozy většinou 24 V nebo 48 V), které napomáhá zvýšení výkonu.

Přestože díky hybridní technice narostla hmotnost o 110 kilogramů, tak jsme žádné velké změny na jízdních vlastnostech nepociťovali a zůstaly zachovány. Podélně umístěný elektromotor je umístěn blízko těžiště vozu, zatímco baterie a další komponenty jsou nad zadní nápravou. Tím se dosáhlo současného snížení těžiště a lepšího rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou v poměru 60:40.

Ke skvělým terénním schopnostem přispívá nejen elektronicky řízený pohon všech kol s viskózní spojkou, ale také světlá výška 220 mm. S přechodovým úhlem 21 stupňů a nájezdovými vpředu 20º a vzadu 25º zvládne opravdu hodně. A pokud nemá řidič právě dvakrát velké zkušenosti s jízdou v terénu, tak mu pomůže nový systém X-Mode (elektronická uzávěrka diferenciálu) s dvěma režimy sníh/štěrk nebo hluboký sníh/bláto. Není třeba dodávat, že je k dispozici pouze s bezestupňovou převodovkou Lineartronic s plynule měnitelným převodem. Jiná ani není pro Forester není.


Součástí je asistent sjíždění prudkých svahů Hill Descent Control, který automaticky udržuje konstantní rychlosti do 20 km/h, aniž byste se dotýkaly pedálu. Jízda z kopce je pak zcela bezpečná. Dokáže přibrzdit kola na vnitřní straně, a naopak na vnější straně „přidá“.
Ocenili jsme výborné držení jízdní stopy v zatáčkách, kdy se Forester i přes větší světlost i hmotnost naklání minimálně. Zamlouvalo se nám i tvrdší pérování, ale stále ještě v mezích komfortu. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, ale pružiny a tlumiče se silnějšími stabilizátory jsou naladěny nově. Vpředu jsou příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena, vinuté pružiny a teleskopické tlumiče.

Na karoserii žádné velké změny nevidíme, ani není důvod nějak „vylepšovat“ nadčasové tvary Foresteru. V délce se prodloužil o 15 mm, rozvor o 30 mm, šířka o 25 mm a výška se snížila o 5 mm. Zadní rozdělené svítilny rozšířily otvor do zavazadlového prostoru. Jeho víko získalo nový elektromotorek, a tak už zavírání a otevírání netrvá celou věčnost.
Zavazadlový prostor má objem 509 litrů a je velice dobře využitelný. Stisknutím páčky se opěradla druhé řady položí do rovné polohy, čímž získáme 1779 litrů. Kdyby se zadní stěna otevírala o nějaký centimetr výš, tak bychom se nezlobili.

Vpředu i vzadu je dost místa ve všech směrem, nikdo si nemůže stěžovat. K sedadlům nemáme nejmenší výtku, díky otevírajícím se pod velkým úhlem se pohodlně nastupuje. Praktickou vychytávkou jsou zakryté prahy, takže se neušpiníte. Středová konzole získala větší přihrádku. Displeje jsou přehledné a dobře čitelné. Na malém displeji můžeme sledovat stav hybridního ústrojí, tok energie, dobíjení baterie, při aktivaci X-Mode také aktuální náklony atd.

Praktickým doplňkem je kamera sledující prostor kolem pravého předního kola, a zobrazí, kam až sahá půdorys karoserie. ale s tím jsme se setkali už modelu XV. Naopak novinkou je Subaru Monitoring Systém (DMS), aneb systém sledování řidiče. Jak funguje si probereme v samostatném článku.

Škoda, že jsme se museli rozloučit s přeplňovaným dvoulitrem, a tak musíme vzít za vděk e-Forester. Ale i tak má stále všechny předpoklady, aby si upevnil si pozici dobře prodávanějšího Subaru na evropském trhu. Přesvědčil nás mimo jiné jízdními vlastnostmi na silnici i v terénu i převodovkou Lineartronic a také spotřebou. Jen se nám znova potvrdilo, že Subaru je prostě Subaru. Značka, která musí uspokojit každého.


V základní výbavě Active stojí 900 000 Kč, testované provedení Executive přijde na 1 130 000 včetně originálního příslušenství v ceně necelých 20 000 Kč.


Přehled výbav na:

https://www.subaru.cz/download/ceniky/2020/cenik-subaru-forester-my20.pdf



Základní
technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec boxer
Objem: 1995 cm³
Výkon: 110kW (150 k) při 5600-6000/min
Točivý moment: 194 Nm při 4000/min
Elektromotor: synchronní střídavý s perm.magnetem
Výkon: 12,3 kW (16,7 k)
Točivý moment: 66 Nm
Výkon baterie: 13,5 kW
Převodovka: CVT
Zrychlení 0-100 km/h: 11,8 s
Rychlost: 188 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.):7,4/6,4/6,7 l/100 km
Rozměry: 4625 x 1815 x 1730 mm
Rozvor kol: 2670 mm
Světlá výška: 220 mm
Nájezdový úhel:20°/26°
Přechodový úhel: 21°
Zavazadlový prostor: 509/1779 l
Cena: 1 130 000 Kč (Executive)


JL 5.6.2020


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar