Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Forester e-Boxer nikdy nezklame

První generace Forestera, představující ještě kombinaci kombi a SUV, se objevila na světě v roce 1988. Během následujících let se postupně směřovala směrem k SUV, ovšem offroadové vlastnosti si uchovává stále, jako dokazuje i poslední pátá generace od roku 2018. Celosvětově se prodaly takřka čtyři miliony.

Poslední generace představuje u Subaru Forestera, který byl zařazen do výroby v listopadu 2021, malou revoluci. Se symetrickým pohonem všech kol a motorem boxer se poprvé objevil malý elektromotor, (výkon 16,7 k, točivý moment 66 Nm), jenž získává elektrickou energii z baterie s kapacitou 0,5 kWh. Je uložený v bezstupňové převodovce Lineartronic. V elektrickém režimu ujede 1,6 kilometru do rychlosti 40 km/h. Jde tedy o tzv.mildhybrid. Ale to není tak důležité, podstatné je, že jeho přítomnost snižuje emise i spotřebu. A to byl také cíl, a ten se podařilo splnit.

Zatímco dřív jsme jezdili s dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem s výkonem 150 k za deset litrů, tak teď jsme se dostali i na osm litru na sto kilometrů. „Elektrickou“ jízdu si nemůžete sami naprogramovat, vše za vás obstará automatika. Ještě dodejme, že dvoulitr používá z 80 procent nové díly.

Baterii nelze nabíjet externě za zásuvky, dobíjí se pouze rekuperací při brzdění a zpomalování, naopak elektromotor nám pomůže hlavně při nižších rychlostech při zrychlení a také zásobuje energií palubní systémy.

Lithium-iontová baterie pracuje s vysokým napětím 118 V (ostatní vozy většinou 24 V nebo 48 V), které napomáhá zvýšení výkonu.

Přestože díky hybridní technice narostla hmotnost o 110 kilogramů, tak jsme žádné velké změny na jízdních vlastnostech nepociťovali a zůstaly zachovány. Podélně umístěný elektromotor je umístěn blízko těžiště vozu, zatímco baterie a další komponenty jsou nad zadní nápravou. Tím se dosáhlo současného snížení těžiště a lepšího rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou v poměru 60:40.

Ke skvělým terénním schopnostem přispívá nejen elektronicky řízený pohon všech kol s viskózní spojkou, ale také světlá výška 220 mm. S přechodovým úhlem 21 stupňů a nájezdovým vpředu 20º a vzadu 25º zvládne opravdu hodně. A pokud nemá řidič právě dvakrát velké zkušenosti s jízdou v terénu, tak mu pomůže nový systém X-Mode (elektronická uzávěrka diferenciálu) s dvěma režimy sníh/štěrk nebo hluboký sníh/bláto. Není třeba dodávat, že je k dispozici pouze s bezestupňovou převodovkou Lineartronic s plynule měnitelným převodem. Jiná ani není pro Forester není.

Součástí je asistent sjíždění prudkých svahů Hill Descent Control, který automaticky udržuje konstantní rychlosti do 20 km/h, aniž byste se dotýkaly pedálu. Jízda z kopce je pak zcela bezpečná. Dokáže přibrzdit kola na vnitřní straně, a naopak na vnější straně „přidá“.

Ocenili jsme výborné držení jízdní stopy v zatáčkách, kdy se Forester i přes větší světlost i hmotnost naklání jen minimálně. Zamlouvalo se nám i tvrdší pérování, ale stále ještě v mezích komfortu. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, ale pružiny a tlumiče se silnějšími stabilizátory jsou naladěny nově. Vpředu jsou příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena, vinuté pružiny a teleskopické tlumiče.

Zavazadlový prostor má objem 509 litrů a je velice dobře využitelný. Stisknutím páčky se opěradla druhé řady položí do rovné polohy, čímž získáme 1779 litrů. Kdyby se zadní stěna otevírala o nějaký centimetr výš, tak bychom se nezlobili.

Vpředu i vzadu je dost místa ve všech směrem, nikdo si nemůže stěžovat. K sedadlům nemáme nejmenší výtku, díky otevírajícím se pod velkým úhlem se pohodlně nastupuje. Praktickou vychytávkou jsou zakryté prahy, takže se neušpiníte. Středová konzole získala větší přihrádku. Displeje jsou přehledné a dobře čitelné. Na malém displeji můžeme sledovat stav hybridního ústrojí, tok energie, dobíjení baterie, při aktivaci X-Mode také aktuální náklony atd.

Praktickým doplňkem je kamera sledující prostor kolem pravého předního kola, a zobrazí, kam až sahá půdorys karoserie. ale s tím jsme se setkali už modelu XV. Naopak novinkou je Subaru Monitoring Systém (DMS), aneb systém sledování řidiče. Pomocí kamery je připraven rozpoznávat řidiče a zároveň identifikovat jeho únavu, mikrospánek, nepozornost nebo nesoustředění na silnici před vozidlem. K této funkci pak ještě přidává funkci řekli bychom komfortní, kdy si do paměti uloží obličej řidiče a poté nastaví sedadlo, vnější zpětná zrcátka a klimatizace podle konkrétního řidiče.

Systém rozená až pět různých řidičů, bez ohledu na věk nebo tvar těla. Každému jednotlivě nastaví automaticky pozici sedadla podle přednastavené volby. Jakmile systém pozná, že máte oči příliš dlouho zavřené nebo se díváte jiným směrem než před sebe, vyhodnotí situaci jako nebezpečnou a upozorní vás akustickým nebo vizuálním varováním. Funguje to opravdu spolehlivě. Několikrát nás systém upozornil, že máme mít ruce na volantu.

Systém si pamatuje a obnoví nastavení klimatizace a topení, čímž přispěje ke zvýšení komfortu a pohody. Vnější zrcátka nastaví do uložené polohy. Forester je také vybaven technologií Reverse Automatic Braking, která pomáhá zabránit nehodám při couvání a omezuje škody, pokud by k ní přeci jen došlo.


Pátá generace Foresteru získala od Euro NCAP prestižní ocenění Best in Class za rok 2019. Tímto titulem se mohou pochlubit jen automobily, které ve své třídě dosáhnou absolutně nejlepšího výsledku v nárazových testech i dalších disciplínách.

Pro modelový rok došlo k několika malým změnám. Mezi ně patří např. jiný design předního nárazníku i masky chladiče, upravený vzhled čelního skla kvůli nové verzi EyeSight, byly přidány dvě trysky směřujícící na zmíněnou kameru, nový design světel se zdokonalenou funkcí NHA nebo nový design mlhovek. Vylepšená vysokotlaká pumpa předního ostřikovače zajistí lepší čištění. Nový je i design střešního spoileru a dveří zavazadlového prostoru. Pokud jde o interiér, tak se konstruktéři zaměřili na nový jeho design, dvoubarevné provedení kožených sedadel, klimatizaci můžeme ovládat pomocí gest. Vůz dostal nový systém EyeSight v.4.0, upravený AWD X-MODE a také e-Active Shift Control. O všech těchto vylepšeních jsme již psali.


Škoda, že jsme se museli rozloučit s přeplňovaným dvoulitrem, a tak musíme vzít za vděk e-Forester. Ale i tak má stále všechny předpoklady, aby si upevnil si pozici dobře prodávanějšího Subaru na evropském trhu. Přesvědčil nás mimo jiné jízdními vlastnostmi na silnici i v terénu i převodovkou Lineartronic a také spotřebou. Jen se nám znova potvrdilo, že Subaru je prostě Subaru. Značka, která musí uspokojit každého.


V základní výbavě Active stojí 965 000 Kč, testované provedení Executive přijde na 1 190 000 včetně originálního příslušenství v ceně necelých 20 000 Kč. Za barvu karosérie se připlácí 12 000 Kč.


Přehled výbav na:
https://www.subaru.cz/download/ceniky/2023/cenik-subaru-forester-my23.pdf



Základní
technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec boxer
Objem: 1995 cm³
Výkon: 110kW (150 k) při 5600-6000/min
Točivý moment: 194 Nm při 4000/min
Elektromotor: synchronní střídavý s perm.magnetem
Výkon: 12,3 kW (16,7 k)
Točivý moment: 66 Nm
Výkon baterie: 13,5 kW
Převodovka: CVT
Zrychlení 0-100 km/h: 11,8 s
Rychlost: 188 km/h
Spotřeba kombin. 8,1 l/100 km
Rozměry: 4640 x 1815 x 1730 mm
Rozvor kol: 2670 mm
Světlá výška: 220 mm
Nájezdový úhel:20°/26°
Přechodový úhel: 21°
Zavazadlový prostor: 509/1779 l
Cena: 1 190 000 Kč (Executive)



JL 10.4.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar