Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Forester 2.0 e-Boxer - zraje jako víno

První Forester se objevil v roce 1997 a od té doby bylo na celém světě prodáno přes pět milionů pěti generací. V Evropě to bylo 369 000, v České republice pak více než 7 130 vozů. Šestá generace je opět vylepšená ve všech oblastech.

Na terénním polygonu v Adventure land v Bělé pod Bezdězem jsme na jaře za pravého zimního počasí dokonale prověřili kvality nového Subaru Forester šesté generace.

Jedním z vylepšení je systém X-MODE nyní s třemi režimy pro jízdu v terénu a jak jsme se přesvědčili na zasněžené a blátivé trati zvládne opravdu hodně. Nechybí režim pro sjíždění prudkých svahů a nově funguje také při couvání, což zajišťuje ještě lepší ovladatelnost vozu. Světlá výška 220 milimetrů i nájezdové úhly zůstaly zachovány.

Čtyři nové funkce získal asistenční systém Eye Sight, jehož vývoj trval 35 let, poprvé byl použit u Subaru Outback v roce 2014 a dnes jej najdeme ve víc e než 6,2 milionech vozů. Poprvé je použit podpůrný systém pro nepředvídané stavy řidiče. Dokáže vůz neprodleně zastavit, ale je tak „chytrý“, že nezastaví auto v zatáčce, ale hned za ní. Kamery systému zaregistrují také mj. chodce, motocyklistu či přibíhající zvěř v širším úhlu.

Zájemci o Subaru Forester mají jednoduchou volbu při výběru pohonné jednotky. K dispozici je pouze zážehový dvoulitrový čtyřválec, pochopitelně boxer, o výkonu 136 k při 5600 otáčkách za minutu a doplněný o mild hybridní technologii.

V roce 2001 se symetrickým pohonem všech kol a motorem boxer poprvé objevil malý synchronní střídavý elektromotor s permanentním magnetem, (výkon 16,7 k, točivý moment 66 Nm), jenž získává elektrickou energii z baterie s kapacitou 0,5 kWh. Je uložený v bezstupňové převodovce Lineartronic. V elektrickém režimu ujede 1,6 kilometru do rychlosti 40 km/h. důležité, podstatné je, že jeho přítomnost snižuje emise i spotřebu. A to byl také cíl, a ten se podařilo splnit.

Zatímco dřív jsme jezdili s dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem s výkonem 150 k za deset litrů, tak teď jsme se atakovali hranici devíti litrů na sto kilometrů, při poklidné jízdě se se blížit k osmi. „Elektrickou“ jízdu si nemůžete sami naprogramovat, vše za vás obstará automatika. Ještě dodejme, že dvoulitr používá z 80 procent nové díly.

Baterii nelze nabíjet externě za zásuvky, dobíjí se pouze rekuperací při brzdění a zpomalování, naopak elektromotor nám pomůže hlavně při nižších rychlostech při zrychlení a také zásobuje energií palubní systémy.

Lithium-iontová baterie pracuje s vysokým napětím 118 V (ostatní vozy většinou 24 V nebo 48 V), které napomáhá zvýšení výkonu. Přenos síly mezi nápravy byl upraven z 60:40 na 50:50, jako u modelu Crosstrek.

Na délku se šestá generace prodloužila o 30 mm na 4670 mm, na šířku o 15 mm na 1830 mm, zatímco výška 1730 mm a rozvor 2670 mm zůstaly stejné.

Interiér testovaného provedení tvořilo dvoubarevné kožené čalounění dobře tvarovaných a pohodlných sedadel. Subaru zůstává věrné klasické přístrojové desce s analogovými „budíky“, displej o velikosti 11,6 palců pracuje skvěle, jen až příliš často vás upozorňuje, abyste se věnovali řízení. Například navigaci během jízdy si nenastavíte, jedině hlasem.

Chválíme klasické otočné fyzické ovladače k nastavení nejdůležitějších funkcí (teplota, ventilace, hlasitost), s tím se dnes setkáváme jen zřídka, stejně jako s ručičkovými hodinkami.

Nechceme předbíhat, ale bohužel je dost možné, že Forester je poslední Subaru se spalovacím motorem. Příští modely by měly být už elektrické. Ale na druhou stranu řada automobilek už přehodnocuje svůj postoj k elektrifikaci, a spalovací modely neopouštějí. Musíme doufat a dát na modlení.
Akční ceník začíná na 985 000 Kč za základní výbavu Active apokračuje přes výbavy Comfort, Field až po Touring za 1 235 000 Kč.

Přehled výbav

https://www.subaru.cz/download/ceniky/2025/cenik-subaru-forester-my25.pdf

Podrobný
popis najdete na:

https://www.autokaleidoskop.cz/Novinky/Subaru-Forester-e-BOXER-v-sestem-vydani-(I)/


https://www.autokaleidoskop.cz/Novinky/Subaru-Forester-e-BOXER-v-sestem-vydani-(II)/

Základní
technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec boxer
Objem: 1995 cm³
Výkon: 100kW (136 k) při 5600/min
Točivý moment: 182 Nm při 4000/min
Elektromotor: synchronní střídavý s perm.magnetem
Výkon: 12,3 kW (16,7 k)
Točivý moment: 66 Nm
Výkon baterie: 13,5 kW
Převodovka: CVT Lineartronic
Zrychlení 0-100 km/h: 12,2 s
Rychlost: 188 km/h
Spotřeba kombin. 8,1 l/100 km
Rozměry: 4670 x 1830 x 1730 mm
Rozvor kol: 2670 mm
Světlá výška: 220 mm
Nájezdový úhel:20,3°/25,7°
Přechodový úhel: 21°
Zavazadlový prostor: 508/1731 l
Cena: Od 985 000 Kč (Active)




JL 26.10.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar