Subaru Forester 2.0 X LPG - příznivá alternativa
Až do příchodu nové generace byl Subaru Forester spíš představitelem terénního kombi. Ovšem model představený letos na jaře je už spíš z kategorie plnohodnotných SUV. Je také jedním z modelů, které Subaru ČR nabízí ve verzi LPG.
Někomu se design karosérie líbí, jiný má k němu určité výhrady. To je čistě věc vkusu, my jej považujeme spíš za účelný a líbivý. Design přídě se trochu přibližuje modelům Tribeca nebo Impreza. Designem se snaží sice oslovit, ale zaměřuje se hlavně na komfort posádky. Oproti předchozí verzi vyrostl také rozměrově (délka + 75mm, šířka + 45 mm, výška + 85 mm), čímž se dostal do kategorie SUV.
Zatím má zákazník na vybranou jeden ze dvou zážehových čtyřválců boxer 2.0 a 2.5T, ale také verzi LPG, která je až do příchodu vznětové verze bezpochyby nejúspornější. Právě benzinový dvoulitr s variabilním časováním sacích ventilů AVC, upravený na bivalentní pohon, byl po kapotou Forestera. Poskytoval vozu dostačenou pružnost, hlavně při rozjezdu a ve středních otáčkách. Řazení bylo přesné, jen zpátečka šla trochu hůř, ale s tím jsme se vyrovnali. Ovšem něco za něco. Pokud se rozhodnete zachovat si rezervu, potom se vám hodně zmenší zavazadlový prostor. Ale na druhou stranu si můžete pořídit lepcí sadu na dojetí a základní objem 450 litrů vám zůstane zachován.. Ale raději se vyvarujte většího dobrodružství v terénu. Nádrž na kapalný LPG o objemu 55 litrů je umístěna právě v prostoru rezervy. Do nádrže na benzin se vejde 64 litrů.
K výhodám a problematice LPG se ještě vrátíme samostatnými články, a tak si jen řekněme, že při provozu na LPG nám zůstává výkon 150 k i točivý moment 196 Nm na stejné úrovní jako při benzinu. Během jízdy vůbec nepoznáte na co vlastně právě jedete. Pouze vám budou modře svítit diody vedle řadicí páky, signalizující přibližný stav nádrže na LPG. Na jedno naplnění jsme najeli necelých 350 kilometrů se spotřebou kolem 10 litrů LPG na sto kilometrů. To je zhruba o litr více než v případě benzinu. Na druhou stranu však jeden litr LPG stojí asi 16 Kč, tzn. o polovinu méně než benzin.
Pozn: Min.vícenáklady na servis systému LPG (svíčky, revize, kontrola) do 105 000 najetých km, Celková úspora provozních nákladů LPG vers.benzin v Kč za 105 000 najetých km
Forester pochopitelně zůstává věrný tradici Subaru – plochý motor boxer a symetrický pohon všech kol, verze 2.0 disponuje dokonce redukční převodovkou. Naopak se zřekl bezrámových oken kvůli zvýšenému namáhání karosérie při terénní jízdě. Sloupky však zůstaly tenké, takže výhled máme dobrý.
Pracoviště řidiče nám připomíná Imprezu, volant se drží dobře, řadicí páka pětistupňové převodovky je hned po ruce, přístroje přehledně uspořádané a dobře čitelné. Sedadla jsou dostatečně dimenzovaná, tuhá tak akorát a pohodlně se na nich sedí i při delší jízdě. Analogové přístroje doplňuje kontrolka teploty chladicí kapaliny.
Ač nejde o klasický offroad, tak díky světlé výšce 215 mm a nájezdovým úhlům 25º vpředu a 27º vzadu můžete směle vyrazit také do terénu. Limitující je pouze dlouhý rozvor 2,6 metru a pochopitelně volba správných pneumatik. Pak stačí jen umýt karosérii, vystříkat podběhy od bahna a můžete směle vyrazit za kulturou a nikomu ani nepřijde divné, že jedete třeba rovnou z lesa.
Forester třetí generace využívá upravenou podvozkovou platformu Imprezy s rozvorem prodlouženým o 90 mm. Vzhledem k poměrně vysoké stavbě a větším rozměrům je stabilní, k čemuž přispívá víceprvkové zavěšení zadních kol a také nižší těžiště. V zatáčkách se hodně naklání, až máte chvílemi obavy, ale nad bezpečností bdí systém stability VDC, který vždy spolehlivě zasáhne.
Subaru Forester k mání ve čtyřech stupních výbavy, přičemž už nejnižší Trend zahrnuje mj. systémy ABS, EBD, brzdový asistent BA, VDC, brzdové kotouče na všech kolech (vpředu chlazené), Hill Assist, čelní, boční a okenní airbagy, manuální klimatizaci, nastavitelný volant v obou směrech, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, automatické vyrovnávání úrovně zadní nápravy, polohovatelná opěradla zadních sedadel. To vše za 648 800 Kč, testovaná výbava Active za 728 800 Kč má navíc automatickou klimatizaci, elektricky vyhřívaná přední sedadla nebo elektrické vyhřívání čelního skla pod stírači. Přestavba na LPG přijde na 64 800 Kč, nyní se nabízí v akci za 29 750 Kč.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec s protilehlými válci
Objem: 1994 cm³
Výkon 110 kW (150 k) při 6000/min
Točivý moment: 196 Nm při 3200/min
Rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
Spotřeba (město/mimo město(/kombin.): 10,9/7,0/8,4 l/100 km
Rozměry: 4560 x 1780 x 1700 mm
Rozvor: 2615 mm
Cena: ca 700 000 Kč, dle akt.kurzu (2.0 X Actice, za LPG + 29 750 Kč)
Jindřich Lasík, 26.8.2008
Zatím má zákazník na vybranou jeden ze dvou zážehových čtyřválců boxer 2.0 a 2.5T, ale také verzi LPG, která je až do příchodu vznětové verze bezpochyby nejúspornější. Právě benzinový dvoulitr s variabilním časováním sacích ventilů AVC, upravený na bivalentní pohon, byl po kapotou Forestera. Poskytoval vozu dostačenou pružnost, hlavně při rozjezdu a ve středních otáčkách. Řazení bylo přesné, jen zpátečka šla trochu hůř, ale s tím jsme se vyrovnali. Ovšem něco za něco. Pokud se rozhodnete zachovat si rezervu, potom se vám hodně zmenší zavazadlový prostor. Ale na druhou stranu si můžete pořídit lepcí sadu na dojetí a základní objem 450 litrů vám zůstane zachován.. Ale raději se vyvarujte většího dobrodružství v terénu. Nádrž na kapalný LPG o objemu 55 litrů je umístěna právě v prostoru rezervy. Do nádrže na benzin se vejde 64 litrů.
K výhodám a problematice LPG se ještě vrátíme samostatnými články, a tak si jen řekněme, že při provozu na LPG nám zůstává výkon 150 k i točivý moment 196 Nm na stejné úrovní jako při benzinu. Během jízdy vůbec nepoznáte na co vlastně právě jedete. Pouze vám budou modře svítit diody vedle řadicí páky, signalizující přibližný stav nádrže na LPG. Na jedno naplnění jsme najeli necelých 350 kilometrů se spotřebou kolem 10 litrů LPG na sto kilometrů. To je zhruba o litr více než v případě benzinu. Na druhou stranu však jeden litr LPG stojí asi 16 Kč, tzn. o polovinu méně než benzin.
Forester | Natural 95 | LPG |
Cena paliva (Kč/l) | 31,50 | 16,40 |
Spotřeba (l/100 km) | 9,3 | 11,3 |
Náklady (Kč/km) | 2,93 | 1,85 |
Min vícenáklady (Kč) | 0 | 30.834 |
Provozní náklady (Kč/km) | 2,93 | 2,15 |
Rozdíl provoz.nákl. (Kč/km) | 0,78 | |
Celk.úspora(Kč) | 82177,50 |
Pozn: Min.vícenáklady na servis systému LPG (svíčky, revize, kontrola) do 105 000 najetých km, Celková úspora provozních nákladů LPG vers.benzin v Kč za 105 000 najetých km
Forester pochopitelně zůstává věrný tradici Subaru – plochý motor boxer a symetrický pohon všech kol, verze 2.0 disponuje dokonce redukční převodovkou. Naopak se zřekl bezrámových oken kvůli zvýšenému namáhání karosérie při terénní jízdě. Sloupky však zůstaly tenké, takže výhled máme dobrý.
Pracoviště řidiče nám připomíná Imprezu, volant se drží dobře, řadicí páka pětistupňové převodovky je hned po ruce, přístroje přehledně uspořádané a dobře čitelné. Sedadla jsou dostatečně dimenzovaná, tuhá tak akorát a pohodlně se na nich sedí i při delší jízdě. Analogové přístroje doplňuje kontrolka teploty chladicí kapaliny.
Ač nejde o klasický offroad, tak díky světlé výšce 215 mm a nájezdovým úhlům 25º vpředu a 27º vzadu můžete směle vyrazit také do terénu. Limitující je pouze dlouhý rozvor 2,6 metru a pochopitelně volba správných pneumatik. Pak stačí jen umýt karosérii, vystříkat podběhy od bahna a můžete směle vyrazit za kulturou a nikomu ani nepřijde divné, že jedete třeba rovnou z lesa.
Forester třetí generace využívá upravenou podvozkovou platformu Imprezy s rozvorem prodlouženým o 90 mm. Vzhledem k poměrně vysoké stavbě a větším rozměrům je stabilní, k čemuž přispívá víceprvkové zavěšení zadních kol a také nižší těžiště. V zatáčkách se hodně naklání, až máte chvílemi obavy, ale nad bezpečností bdí systém stability VDC, který vždy spolehlivě zasáhne.
Subaru Forester k mání ve čtyřech stupních výbavy, přičemž už nejnižší Trend zahrnuje mj. systémy ABS, EBD, brzdový asistent BA, VDC, brzdové kotouče na všech kolech (vpředu chlazené), Hill Assist, čelní, boční a okenní airbagy, manuální klimatizaci, nastavitelný volant v obou směrech, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, automatické vyrovnávání úrovně zadní nápravy, polohovatelná opěradla zadních sedadel. To vše za 648 800 Kč, testovaná výbava Active za 728 800 Kč má navíc automatickou klimatizaci, elektricky vyhřívaná přední sedadla nebo elektrické vyhřívání čelního skla pod stírači. Přestavba na LPG přijde na 64 800 Kč, nyní se nabízí v akci za 29 750 Kč.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec s protilehlými válci
Objem: 1994 cm³
Výkon 110 kW (150 k) při 6000/min
Točivý moment: 196 Nm při 3200/min
Rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
Spotřeba (město/mimo město(/kombin.): 10,9/7,0/8,4 l/100 km
Rozměry: 4560 x 1780 x 1700 mm
Rozvor: 2615 mm
Cena: ca 700 000 Kč, dle akt.kurzu (2.0 X Actice, za LPG + 29 750 Kč)
Jindřich Lasík, 26.8.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout