Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Forester 2.0 D Lineartronic - do terénu komfortně

První generace Forestera, představující ještě kombinaci kombi a SUV, se objevila na světě v roce 1988. Během následujících let se postupně přeměňoval spíš na SUV, jak ostatně dokazuje i poslední čtvrtá generace. Na druhou stranu je třeba podotknout, že si stále zachovává, nebo dokonce vylepšuje terénní schopnosti.

Přispívá k tomu nejen elektronicky řízený pohon všech kol s viskózní spojkou, ale také světlá výška 220 mm. S přechodovým úhlem 23 stupňů a nájezdovými vpředu 25º a vzadu 26º zvládne opravdu hodně. A pokud nemá řidič právě dvakrát velké zkušenosti s jízdou v terénu, tak mu pomůže systém XMode (elektronická uzávěrka diferenciálu), který zajistí lepší jízdní vlastnosti na jakémkoliv povrchu. Dodává se ovšem jen ve spojení s bezestupňovou převodovkou Lineartronic s plynule měnitelným převodem, kdy je hnací síla přenášena mezi dvěma páry kuželových kol lamelovým řetězem. Posouváním kuželů proti sobě nebo od sebe se plynule mění průměry, přes které je veden řetěz. Tím se mění i převod. A právě kombinaci diesel a Lineartronic, která dosud u Forestera chyběla, jsme si vyzkoušeli.

Součástí je asistent sjíždění prudkých svahů při konstantní rychlosti do 20 km/h. Například, když zrychlíte na 20 km/h, uvolníte pedál plynu, tak vůz následně udrží rychlost 20 km/h. Pokud ve 20 km/h sešlápnete brzdový pedál a zpomalíte na 15 km/h, tak při povolení brzdy udržuje Foerster rychlost 15 km/h. Jízda s kopce je pak zcela bezpečná. Dokáže přibrzdit kola na vnitřní straně a naopak na vnější straně „přidá“.

Pro Subaru Forester jsou určeny dva zážehové čtyřválce – atmosférický 2.0 i (150 k) a přeplňovaný 2.0XT (240 k) nebo vznětový 2.0D (147 k), všechny pochopitelně koncepce boxer. My jsme zvolili přeplňovaný vznětový dvoulitr o výkonu 148 k ve spojení s bezestupňovou převodovkou Lineatronic, za kterou si připlatíte 55 tisíc korun oproti šestistupňové přímo řazené. Do jaké míry je tato kombinace výhodná, musí každý posoudit sám. Asi pro toho, kdo preferuje komfort a pohodlí. Variátorová převodovka funguje rychle a hlavně předvídatelně.

Převodovka Lineartronic, dříve používaná jen v kombinaci s dvoulitrovým zážehovým motorem, vykazuje několik konstrukčních změn. Konkrétně se jedná o vyztužení celé skříně převodovky, konstrukci lamelového řetězu pro přenos vysokých momentů a použití většího kapalinového měniče točivého momentu. Výsledkem je zesílená převodovka Lineartronic s režimem manuálního řazení sedmi stupňů a s pěti různými provozními režimy. V automatickém režimu způsobí velké sešlápnutí pedálu plynu přechod od bezestupňového řazení ke stupňovité změně převodů.

Při jízdě do svahu zařadí převodovka automaticky vyšší převodový stupeň, přičemž elektronika zohlední míru stoupání a rychlost vozidla. Podobně zařadí při jízdě ze svahu automaticky nižší stupeň. Aby mohlo vozidlo opět zrychlit na původní rychlost, zařadí systém během brzdění nižší převodový stupeň, který udržuje i při průjezdu zatáčkou. Převodovka koordinuje točivý moment při řazení vyšších převodových stupňů při sešlápnutém pedálu plynu.

Výkon 148 k při 3600 otáčkách za minutu je dostačují a přesvědčuje silou z nízkých otáček. Točivý moment 350 Nm můžeme využívat už od 1600 až do 2400 otáček za minutu. Pokud jsme jezdili spíš klidně a rozvážně, potom jsme se pohybovali na hranici 7,5 litrů nafty na sto kilometrů. Ale spíš počítejte, že průměrná spotřeba bude vyšší.
Ocenili jsme výborné držení jízdní stopy v zatáčkách, kdy se Forester i přes větší světlost takřka nenaklání, zamlouvalo se nám i tvrdší pérování, ale stále ještě v mezích komfortu. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, ale pružiny a tlumiče se silnějšími stabilizátory jsou naladěny nově. Vpředu jsou příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena, vinuté pružiny a teleskopické tlumiče.

Na zadních sedadlech se pohodlně usadí tři osoby, přední sedadla jsou měkká s dobrým bočním vedením. Přístrojová deska zůstala jednoduchá a přehledná, ve výbavě nechybí parkovací kamera. Zavazadlový prostor má objem 488 litrů a je velice dobře využitelný. Stisknutím páčky se opěradla druhé řady položí do rovné polohy, čímž získáme 1573 litrů. Kdyby se zadní stěna otevírala o nějaký centimetr výš, tak bychom se nezlobili.
Nejlevnější Forester 2.0 i ve výbavě Active pořídíte za 699 000 Kč, diesel 2.0D Active stojí 789 000 Kč. Testované provedení 2.0 D Comfort Lineartronic přijde na 919 000 Kč.

Subaru Forester má stále všechny předpoklady, aby si upevnil si pozici nejprodávanějšího Subaru na evropském trhu. Přesvědčil nás mimo jiné jízdními vlastnostmi na silnici i v terénu i převodovkou Lineartronic. Jen se nám znova potvrdilo, že Subaru je prostě Subaru. Značka, která musí uspokojit každého.


Základní technické údaje


Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec boxer
Objem: 1998 cm³
Výkon: 108 kW (148 k) při 3600/min
Točivý moment: 350 Nm při 1600-2400/min
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s
Rychlost: 188 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,3/5,4/6,1 l/100 km
Rozměry: 4595 x 1795 x 1735 mm
Rozvor kol: 2640 mm
Světlá výška: 220 mm
Nájezdový úhel:25°/26°
Přechodový úhel: 22°
Zavazadlový prostor: 488/1573 l
Cena: 919 000 Kč (2.0 D Comfort Lineartronic)



J.Lasík, 27.8.2015



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar