Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Crosstrek e-Boxer - pokračování úspěšné kapitoly

Subaru v současné době nabízí s klasickým spalovacím motorem modely Forester, Outback, Impreza a nový Crosstrek, který tak nedávno vystřídal velice oblíbený a úspěšný model XV. Ten se prodával od roku 2011 dobrých dvanáct let. Jen v České republice se prodalo takřka 2400 kusů tří generací.

Subaru XV bylo natolik populární, že přispělo k podpoře evropského sloganu Subaru, znějícího Safe, Fun, Tough (bezpečnost, zábava, odolnost). A v těchto vlastnostech bude bezpochyby pokračovat jeho nástupce Crosstrek. Opět jde v zásadě o zvýšený hatchback, který kombinuje karosérii prostorného osobního vozu s prvky SUV. To znamená světlou výšku 220 mm, velká 17 nebo 18“ kola, terénní režimy nebo plastové lemy blatníků, chránící karosérii před oděrky v terénu. Torzní tuhost karoserie o 10 procent.

Nový Crosstrek navazuje na XV, ale s několika víceméně kosmetickými úpravami. Asi nejmarkantnější je nová přední maska s užšími světlomety – potkávací světla se nyní natáčejí s volantem a přisvěcují. Navíc mají i statický do zatáček. Nové jsou i mlhovky, vzadu pak sdružená světla a robustnější nárazník. Víko zavazadlového prostoru je osazeno spoilerem. Lze si povšimnout třeba i jiných klik dveří.

Konstrukce dveří dostaly nové aretace, nyní jsou tři. což usnadňuje vystupování a nastupování.
Raménko zadního stěrače bylo prodlouženo o 45 mm (na 350 mm), čímž se zvětšila plocha a zlepšil se výhled směrem vzad za nepříznivého počasí.

Ani uvnitř nedošlo k zásadním změnám. Asi k největší patří nová sedadla, u řidiče s elektricky nastavitelnou bederní opěrkou, která umožní nastavit podporu spodní části zad podle těla řidiče,
Crosstrek zůstává věrný osvědčené koncepci se stálým symetrickým pohonem všech kol Symmetrical AWD, nyní vylepšeným, který efektivně rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu. Hybridní pohon e-BOXERtvoří čtyřválcový dvoulitrový motor Boxer s přímým vstřikováním. Je spojený s mild hybridním systémem se synchronním elektromotorem o výkonu 12,3 kW, uloženým upravené bezestupňové převodovce Lineartronic.

Hybridní hnací ústrojí e-BOXER rozděluje upravuje výkon 136 k mezi spalovacím motorem a elektromotorem podle situace volí mezi jedním ze tří hlavních režimů: pohon spalovacím motorem, pohon elektromotorem při nízkých rychlostech a režim, kdy spalovacímu motoru pomáhá elektromotor. Výsledkem je lepší dynamika, komfort, rychlejší reakce, větší stabilita a potěšení z jízdy. Průměrná spotřeba s pohybovala kolem 8,5 litrů na sto kilometrů. Záleží hodně, jak budete mít těžkou nohu.
Pro jízdu v terénu si aktivujeme opět vylepšený režim X-MODE, který ovládá motor, převodovku, pohon všech kol a brzdy, aby zajistil optimální trakci. Nyní je aktivní také při couvání.

Vyzkoušeli jsme také systém kontrolovaného sjíždění svahů HDC, který udržuje v režimu X-MODE i po sejmutí nohy z pedálu konstantní rychlost sjíždění. Můžete se tak plně věnovat řízení. Musíte ale plně věřit elektronice, která vše obstará za vás. Netřeba mít opravdu žádné obavy, funguje fakt skvěle. S minimální světlou výškou 220 mm a zvětšenými nájezdovými úhly vpředu a vzadu se nemusíme bát vjet ani do náročnějšího terénu, aniž bychom někde uvízli.

Subaru si hodně zakládá na asistenční systém EyeSight, který už po několikáté přepracován. Nyní se zorný úhel zvětšil téměř dvojnásobně a dokáže rozpoznávat také jednostopá vozidla a chodce napravo i nalevo od vozidla. Nová generace disponuje 14 funkcemi (7 nových, 3 vylepšené, 4 převzaté), Standardní výbavou je systém automatického brzdění při couvání RAB, který řidiče při couvání varuje před rizikem kolize a v případě potřeby aktivuje brzdy. Nyní zobrazuje svá upozornění na displeji mezi přístroji a na 11,6“ středovém informačním displeji.

Na palubní desce upoutá velký centrální dotykový displej, ale není třeba se obávat při nastavení některých funkcí, neboť okrajích jsou klasická fyzická tlačítka. Další tlačítka a ovladače najdeme na volantu.

Při jízdě po klikatých silničkách, pro které je Subaru přímo stvořené jsme si vychutnávali skvělý podvozek, naladěný spíš ve sportovním duchu.


Přehled výbav

https://www.subaru.cz/download/ceniky/2023/cenik-subaru-crosstrek-my23.pdf


Podrobný
popis

https://www.subaru.cz/download/tech_listy/2024/subaru-crosstrek-technicka-data-2024.pdf


Subaru
Crosstrek posunulo laťku oproti modelu XV opět o něco výš, a to hned v mnoha směrech. K tomu přispívá mimo jiné vynikající poměr ceny a užitné hodnoty a také špičkový podvozek na silnici i v terénu. Kdybyste měli někdy možnost vyzkoušet Crosstrek v těžším terénu, tak rozhodně neváhejte. Tam vás nejlépe přesvědčí o kvalitách.



Základní technické údaje

Motor: Zážehový atmosférický čtyřválec boxer
Objem: 1995 cm³
Výkon: 100 kW (136 k) při 5600/min
Točivý moment: 182 Nm při 4000/min
Rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10.8 s
Kombin.spotřeba: 7,7 l/100 km
Elektromotor: synchronní střídavý
Výkon: 12,3 kW (16,7 k)
Toč.moment: 66 Nm
Kapacita baterie: 13,5 kWh
Převodovka: lineární CVT
Rozměry: 4495 x 1800 x 1600 mm
Rozvor kol: 2670 mm
Zav.prostor: 315/1314 l
Světlá výška: 220 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 19,3°/31,3°
Přechodový úhel: 20,8°
Cena: 1 020 000 Kč (Executive)



JL 7.6.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar