Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru BRZ Edition Spec.S - nespoutaná radost

Když řekneme Subaru, tak si vybavíme symetrický pohon všech kol a motor s protiběžnými písty, tzv. boxer. Kromě malého modelu Trezia ještě jeden vůz ale boří tyto mýty aspoň částečně, a to sportovní kupé BRZ, vyvinuté společně s Toyotou GT86.

Nízké, jen něco málo přes jeden metr vysoké kupé rozhodně na silnici nepřehlédnete díky atraktivnímu designu. Od roku 2013, kdy se objevilo na silnici poprvé budí stále pozornost všude, kde se objevíte. Ale co je mnohem důležité, je skutečnost, že představuje návrat ke staré dobré době, tedy k pohonu pouze zadních kol a k době, kdy řízení automobilu bylo opravdovou zábavou.

Subaru BRZ totiž nemá pohon všech kol, ale jen zadních. Díky konstrukci boxer a nízké hmotnosti (1216 kg s manuální převodovkou) se však podařilo snížit těžiště, které je nyní 460 mm nad zemí a ideálně rozložit hmotnost v poměru 53:47. Karosérie nedoznala žádných výrazných změn jen za zadním kolem v oblasti hrany podkolí a blatníku je plastový výlisek, který přispěje k odtržení turbulentních proudů vzduchu za kolem, což vede k lepšímu ovládání ve vyšších rychlostech.

Jako správný sporťák se startuje tlačítkem, jen co se usadíte do nízko položených a výborně tvarovaných anatomických sedadel. Oproti SUV sedíte o dvě patra níž. Rychle si najdete polohu za malým volantem (bez multifunkčních tlačítek), který se dobře drží, stejně jako krátká řadicí páka hned vedle těla.

Zadní sedadla jsou hodně provizorní, a snad jedině, když přední posuneme hodně dopředu, lze v nich sedět. Zavazadlový prostor má objem 243 litrů, ale jak jsme se sami přesvědčili, postačuje i na víkendové cesty.

Dvoudveřové kupé 2+2 pohání atmosférický dvoulitr s výkonem 200 k při 7000 otáčkách za minutu, zatímco točivý moment 205 Nm vrcholí od 6400 do 6600/min. Je spojen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou s příkladně krátkými stupni i drahami, jak se na sporťák sluší. V nízkých a středních otáčkách se nikterak výrazně neprojevuje, a proto můžete kupé využívat i v každodenním provozu. Síla se projeví teprve až kolem 4500 otáček. S rostoucími otáčkami se zvyšuje i podmanivá zvuková kulisa.

Asi každého bude zajímat za kolik takový sporťák jede. Můžeme říct, že rozpětí může být značné. Od nějakých devíti litrů při poklidné jízdě až po 15 litrů benzinu na sto kilometrů. Ale vzhledem k přímému vstřikování i vstřikování do sacích kanálů je tento dvoulitr považován za jednu z nejhospodárnějších nepřeplňovaných sportovních pohonných jednotek.
Zkušení řidiči, nebo ještě lépe sportovně založení, si mohou navolit jeden z režimů, podle toho nač si troufají. Tlačítka jsou hned vedle řadicí páky.

Na klikatých silničkách si nejlépe osaháte schopnosti Subaru a utvrdíte se v tom, že tohle kupé bylo stvořeno opravdu pro radost z jízdy. Rozhodně si ale nezapomeňte v režimu Track vypnout stabilizaci VSC (Vehicle Stability Control), čímž „uvolníte“ regulaci prokluzu. V tom okamžiku si BRZ vychutnáte naplno. Využívat můžete čtyři jízdní režimy, včetně zmíněného Track, od normálního až po sportovní.

Subaru BRZ 2.0R se dodává výhradně v jediné specifikaci Sport za 800 000 Kč (za automat se připlácí 40 000 Kč), nebo limitované Edition Spec.S za 860 000 Kč, případně opět o 40 000 Kč dráž s automatem.

Limitovaná edice Spec.S vychází z výbavy Sport, ke které přidává speciální barvu karosérie Cool Gray Khaki, 17“tmavě lakovaná kola, tužší tlumiče pérování Sachs nastavená speciálně pro BRZ, hnědé kožené potahy sedadel a hnědé stehy obšívání na volantu a hlavici řadicí páky.

V základní výbavě najdeme mj. HID (xenonové světlomety), denní světla LED, zadní spoiler na víku, sportovní výfuk, manuální klimatizaci, multi-informační displej, stabilizační systém se sportovním režimem, kontrolu trakce, brzdový asistent, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag pro řidiče atd. Vyšší výbava Sport má navíc například mlhovky, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, kožený paket, bezklíčkové startování, samočinnou klimatizaci, hliníkové pedály, tempomat, samosvorný zadní diferenciál LSD. Na kupé BRZ poskytuje Subaru prodlouženou záruku na 5 let/200 000 km a asistenční služby na pět let. Připlácí se 12 000 Kč za metalický lak.


Subaru BRZ musí nadchnout každého sportovně založeného řidiče, nejlépe svobodného. Díky pohonu zadních kol a sportovnímu režimu stabilizačního systému (navíc i vypínatelného) zažijete opravdové potěšení z řízení, jako už jen u málokterého automobilu. A cena? Ta je hodně příznivá hluboko pod milion korun. Sportovně laděné automobily nižší střední třídy s turbomotorem bývají dražší a nejsou zdaleka tak atraktivní.



Základní technické údaje

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 147 kW (200 k) při 7000/min
Točivý moment: 205 Nm při 6400-6600/min
Rychlost: 226 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,6 s
Spotřeba: 12,1/6,6/8,6 l
Rozměry: 4240 x 1775 x 1320 mm
Rozvor kol: 2570 mm
Cena: 860 000 Kč (Edition Spec.S))



J.Lasík 12.9.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar