Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru B9 Tribeca - plnou parou vpřed

Myslíte si, že by mohly mít něco společného Subaru Tribeca a parní lokomotiva? Na pohled asi nic moc, kromě černé barvy, jakou měl testovací vůz. Ale něco přeci. Ohromnou sílu, jakou dokáží oba dopravní prostředky vyvinout, byť je od sebe dělí více než půl století.

Zatímco odvážný design nového Subaru B9 Tribeca vyvolává mezi motoristickou veřejností diskuse, tak v názoru na ztvárnění interiéru jsou zpravidla za jedno. Jestliže jsou vnější tvary originální, potom to o provedení interiéru platí dvojnásob. Vzhledem k tomu, že už na pohled se hodně odlišuje od ostatních podobných automobilů a svým způsobem připomíná kokpit letadla, tak nadchne každého.
Přístrojová deska a středový panel, pozvolna přecházející ve středový tunel jsou velice efektní a stříbrné provedení nejen zvyšuje luxus, ale také prosvětluje interiér. Vše je rozmístěno logicky, některé funkce se ovládají tlačítky, jiné (provozní údaje) dotykem na obrazovce, kde se také zobrazuje také obraz přenášený zadní kamerou při couvání. Ta je součástí vozu od stupně výbavy Executive. Volant se díky tlustému věnci drží dobře, chybějící možnost podélného nastavení musíme kompenzovat elektricky nastavitelným sedadlem. Nic však nebrání tomu, abychom si našli nejvhodnější polohu.
Všude, kde jsme se s Tribecou objevili, vzbuzovala zájem a rozruch. Přeci jich jen na silnicích tolik nejezdí, neboť prodej byl zahájen teprve v listopadu. A jak by také ne, když patří mezi luxusní SUV, o přízeň může směle soupeřit třeba s Volvem XC90 nebo BMW X5. Oba překonává délkou o 50 mm, resp. o 190 mm, naopak ve výšce je nižší o 99 mm, resp. o 30 mm.
Nebýt charakteristické přídě v podobě obrácené lichoběžníkové masce chladiče připomínající trup letadla, potom by podle boků nebo zádě asi jen málokdo hádal, že jde o Subaru. V našem případě byla „vylepšena“ o různé dekorativní doplňky v hodnotě 46 210 Kč, jako je např. sportovní maska chladiče, dekorativní lišty bočních oken. Boků, pátých dveří, zadního okna, ochranu nakládací hrany apod. K atraktivnímu výrazu patří rovněž opačně zkosený sloupek, mohutné lemy blatníků a zvláště pak záď s úzkými svítilnami vytaženými do boků. Že jste tento prvkem už někde viděli? Určitě na Alfě Romeo, neboť šéfdesigner, který stvořil Tribecu, pracoval dříve pro milánskou automobilku.
Tribeca vychází z platformy známého Outbacku, s nímž sdílí pochopitelně také symetrický pohon všech kol i třílitrový zážehový šestiválec boxer s proměnným časováním a zdvihem sacích ventilů a sedmkrát uloženým klikovým hřídelem. Dodává se buď jako pětimístná nebo i sedmimístná s třetí řadou sedadel schovanou pod podlahou zavazadlového prostoru. Z něho se vysunou velice lehce a oproti jiným vozidlům poskytují kupodivu i slušný prostor na cestování. V našem případě byla Tribeca pětimístná, takže měla zavazadlový prostor o objemu 528 l, po složení zadních sedadel, mimochodem podélně posuvných o 200 mm dokonce až 1671 litrů. Místo třetí řady jsou pod podlahou úložné schránky, přičemž dojezdová rezerva je pod vozem. Takže při výměně pozor, ať se neušpiníte.
Pro takřka dvoutunový automobil (1,9 t), a k tomu ještě 600 kg zatížení, je zapotřebí pořádně silný agregát, a tak se u Subaru rozhodli použít vidlicový šestiválec o výkonu 245 k a točivém momentu 297 N.m při 4200/min. S pětistupňovou samočinnou převodovkou si rozumí velice pěkně, rozjezd je plynulý, volba stupňů citlivá. Tribeca patří mezi crossovery SUV, takže od ní ani žádné sportovní výkony neočekáváme. Největší rychlost 195 km/h nevyužijme u nás a prakticky dnes už ani na německých dálnicích. V kombinaci s automatem s možností ručního řazení je ideálním společníkem na dlouhé cesty, případně tahání těžších přívěsů.
Vyšší hmotnost a stálý pohon 4x4 se pochopitelně podepisuje na spotřebě, která se nejčastěji pohybovala mezi 13 až 14 litry. Jestli můžeme poradit, na popojíždějí po městě si raději pořiďte ještě jeden automobil, abyste nemuseli často plnit nádrž o objemu 64 litrů benzinu. A nebo si počkejte na dieselový motor, který bude mít premiéru za pár dní v Ženevě.
Na druhou stranu nám vyšší spotřebu plně vynahradí jízdní vlastnosti. Protože jízda s jakýmkoliv Subaru je vždy skutečným zážitkem a doslova svátkem. Světlá výška 215 mm umožní jízdu v lehčím terénu, záleží jen na vhodných pneumatikách. V nesnázích nám pomůže kontrola prokluzu stabilizačního systému VDC. Díky nízko položenému těžišti, o což se postaral motor umístěný níž a trochu víc dozadu, se Tribeca v zatáčkách takřka nenaklání a ukazuje se jako velice stabilní. Se symetrickým pohonem 4WD chová velice vyváženě.
Už v základu je Tribeca velice dobře vybavena – šest airbagů, stabilizační systém, samočinná dvouzónová klimatizace. Elektricky seřiditelné sedadlo řidiče, automatické vyrovnávání světlé výšky zadní nápravy.
Základní verze Tribecy Comfort přijde na 1 229 800 Kč, o něco lépe vybavená verze Executive (navigace DVD, zadní parkovací kamera, béžový kožený interiér, elektricky ovládané sedadlo spolujezdce, elektrické střešní okno) stojí 1 378 800 Kč (1 181 176 Kč bez DPH). Pouze nejvyšší verze Executive+2 má navíc ještě třetí řadu sedadel a stropní systém DVD s 9“ obrazovkou.

Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný šestiválec boxer
Objem: 3000 cm³
Výkon: 180 kW (245 k) při 6600/min
Toč.moment: 297 N.m při 4200/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombin.): 17,1/9,5/12,3 l/100 km
Rozměry: 4855 x 1880 x 1685 mm
Rozvor: 2750 mm
Cena: 1 378 800 Kč

Jindřich Lasík, 19.2.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar