Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

SsangYong Korando 2.0D AT -nedoceněné SUV

V korejské Guinnessově knize světových rekordů je Korando uvedené jako nejdéle přežívající značka této země. Vyrábí se od roku 1974, o devět let později zahájilo novou kapitolu prvním samostatně vyvinutým modelem 4x4 a konečně v roce 1996 převzalo technologii vznětových motorů Mercedes Benz.

Nové Korando dává zapomenout na tři předchozí, na právě dvakrát zdařilé generace, především líbivými a robustními tvary, o které se postaral věhlasný designer Giorgetto Giugiaro. Korando opustilo segment offroadů, protože už nemá rámovou konstrukci ani tuhou zadní nápravu, ale samonosnou karosérií a nezávislé zavěšení kol.
Čtvrtou generací začal SsangYong novou éru své historie, už pod vedením indické společnosti Mahindra. Na voze zaujme poměrně vysoká přední část s mřížkou chladiče ve stylu Jaguaru XF a ostrými liniemi světlometů.
Vedle líbivých tvarů, za kterými se ohlédl kde kdo, boduje novinka také prostorným interiérem. Vpředu je místa dostatek ve všech směrech, sedadla jsou pohodlná se slušným bočním vedením a ze zvýšené pozice je dobrý výhled. Dozadu se bez problému usadí osoby zhruba do 1,85 metru a pohodlí si užije i prostřední spolujezdec, neboť jej neomezuje středový tunel. Po sklopení opěradel vznikne rovná podlaha a zavazadlový prostor zvýší objem ze 486 litrů na 1312 litrů.
Palubní deska je díky své jednoduchosti přehledná, přístroje čitelné, volant nastavitelný ve dvou osách. Ovládací prvky jsou rozmístěny logicky a na místech, kam patří. Trochu nás zaskočilo zlobilo archaické ovládání palubního počítače, jehož tlačítko je schované za volantem. Ale s podobným neduhem se setkáváme občas také u konkurence. Celkově se nám interiér zamlouval a příjemně nás překvapilo kvalitní dílenské zpracování.
Korando pohání zatím pouze jediný vznětový přeplňovaný dvoulitr vlastní konstrukce, ale odvozený z předchozího čtyřválce Mercedes Benz. Bylo ale použito nové vstřikování common rail Delphi s osmiotvorovými piezovstřikovači a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. Výkonem 175 k i točivým momentem 360 Nm je dobře vybaven pro svižnou jízdu. Jen odhlučnění bychom uvítali lepší. Zhruba do dvou tisíc otáček se nijak výrazně neprojevuje, ale po překonání turboefektu se „probudí“ a zatahuje až do 3500 otáček. Proto nedoporučujeme jezdit pod dva tisíce otáček.
V našem případě byl kombinován, a také si s ním dobře rozumí, se šestistupňovou samočinnou převodovkou, která nás docela příjemně překvapila. Stupně volí hladce, rychle a bez rázů. Tím příspívá ke komfortní jízdě. Průměrná spotřeba se pohybovalo při svážné jízdě kolem osmi litrů, což je asi o litr víc než u verze s mechanickou převodovkou. Nutno ale ještě dodat, že zhruba třetina z najetých kilometrů byla po sněhu. Při klidné jízdě lze spotřebu bezpochyby ještě snížit.
Poměrně vyšší stavba karosérie leccos napovídá o možných terénních schopnostech, zvláště když k tomu ještě připočteme přiřaditelný pohon zadních kol s možností pevného uzavření, elektronickou uzávěrkou, mezi nápravy v poměru 50:50 (tlačítkem Lock). jízdu mimo silnice ovšem omezuje světlá výška jen 180 mm a také převisy. Ale s Korandem se asi jen těžko budete vydávat do rumunských hor, a tak pohon 4x4 využije hlavně za špatných adhezních podmínek nebo na sněhu. Kdo však chce ušetřit necelých padesát tisíc korun, ten může dát přednost možná „dvoukolce“ za 499 900 Kč.
S Korandem se dobře jezdí po silnicích, pěkně drží stopu. I přes vyšší stavbu vás v zatáčkách překvapí malý náklon. V případě „krizovky“ vypomůže stabilizace ESP. Vyhovovalo nám spíš tužší pérování, které se dobře vyrovná s nerovnostmi, o které není na našich silnicích nouze.
Už v základní výbavě Active je Korando (549 900 Kč za verzi 4WD) je poměrně dobře vybavené – ABS, EBD, ESP, šest airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, manuální klimatizace, palubní počítač, elektrické ovládání oken, vyhřívané přední okno pod stírači, směrovky LED ve zpětných zrcátkách atd. V nejvyšší výbavě Executive jsme měli navíc mj. 18“kola, kožené čalounění, elektricky ovládané sedadlo řidiče, vnější elektrická zrcátka sklápěná parkovací asistent vzadu, kůží potažený volant a řadicí páka, vyhřívaná přední sedadla.
SsangYong Korando nás velice mile překvapilo prakticky po všech stránkách – designem, vnitřním prostorem, jízdními vlastnostmi i výkonným a zároveň hospodárným turbodieselem. A navíc, a to je hodně důležité – je i cenově dostupné. A jestli si někdo řekne – SsangYong žádné kvalitní auto nevyrábí, tak je na omylu. Korando vás přesvědčí o opaku.



Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 129 kW (175 k) při 4000/min
Točivý moment: 360 Nm při 2000-3000/min
Rychlost: 186 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,6/6,3/7,5 l/100 km
Rozměry: 4410 x 1830 x 1675 mm
Rozvor: 2650 mm
Rozchod kol: 1573/1558 mm
Zav.prostor: 486 l
Světlá výška: 180 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 22,8/28,2
Brodivost 300 mm
Cena: 669 900 Kč (2.0 DTF, AT, Executive)


J.Lasík 15.3.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar