Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

SsangYong Actyon 200 Xdi - terénní kupé

Automobily jihokorejské značky SsangYong jsou zpravidla zařazovány do segmentu SUV, ale svojí konstrukcí, tzn. žebřinovým rámem a tuhou zadní nápravou, by často mohly patřit i mezi offroady.

Ovšem nejnovější model Actyon není podle nás ani čistokrevné SUV, ani offroad, ale spíš terénní kupé. Asi právě proto si pro něj vymyslel výrobce označení SUC aneb Sport Utility Coupe.
Model Actyon, který zapadá do řady Rexton i Kyron, se od svých sourozenců liší na pohled velice neotřelým až možná extravagantním tvarem, který může někomu vyrazit i dech. Asi právě proto budil na silnicích značnou pozornost. Na tom má zásluhu především jako by dopředu vysunutá maska přídě, což nejlépe vynikne při pohledu z boku. Společně se světlomety připomíná oči pořádného dravce. K tomu ještě nezvykle sešikmené zadní okno a velká 18“ kola s pneumatikami 255/60 R18. Dynamiku navíc zvýrazňují masivní nárazníky, krátké převisy, nízká příď a hlavně pak vysoká záď.
Zadní stěna, byť jde poměrně těžko zvednout, se otevírá slušně vysoko. Pokud ji chcete otevřít, potom je třeba stisknout logo značky a chvilku podržet. Její tvar však omezuje využití zavazadlového prostoru, jehož objem 230 litrů opravdu nepatří k největším, takže nepočítejte s přepravou žádných větších předmětů.
Jedině po sklopení zadních sedadel, kdy se objem zvětší na 1614 litrů. Nezvykle vysoko, zhruba metr nad zemí, se nachází hrana úložného prostoru. Právě zavazadlový prostor považujeme za jeden z nejslabších článků Actyonu. Je to prostě daň za atraktivní design.
Ještě jsme postrádali podélně nastavitelný volant, ale jinak nás bohatá výbava Comfort mile překvapila, ostatně už základní stupeň Plus je také poměrně dobře vybaven (ABS, EBD, čelní airbagy, manuální klimatizace, elektrické ovládání oken, mlhovky, tónovaná skla, vyhřívaná zrcátka). U Comfortu máte navíc mj. ESP, brzdový asistent BAS, systém aktivní ochrany proti převrácení ARP, hlavové airbagy pro přední a zadní sedadla, parkovací asistent vzadu, elektronicky řízenou klimatizaci, 18“ kola).
Na český trh je dodáván Actyon zatím pouze se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 2.0 (druhou alternativou je zážehový čtyřválec 2.3/150 k), a to buď s pětistupňovou mechanickou nebo čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. V našem případě šlo o verzi s ručním řazením, které by si zasloužilo trochu větší přesnost a také kratší dráhy.
Naopak turbodiesel se vstřikováním common-rail třetí generace nás potěšil plynulým zátahem, aniž bychom pocítili výrazný turboefekt. Mnohé konkurenty překonává točivým momentem 310 N.m, jenž je k dispozici v rozmezí od 1800 do 2700 otáček za minutu, ale už v 1500 otáčkách má dostatek síly, což jsme ocenili hlavně v terénu.
V běžném provozu používá pohon zadní nápravy, v případě potřeby si otočným ovladačem můžete za jízdy navolit pohon všech kol, v těžkém prostředí pak i redukci. Při překonávání překážek nesmíme však zapomenout, že k dispozici nemáme ani uzávěry diferenciálů. a také světlou výšku pouhých 189 mm. Poměrně dlouhý rozvor 2,7 metru snižuje přechodový úhel.
Ačkoliv má vůz nádrž na 75 litrů nafty, tak lze počítat s dojezdem kolem sedmi set kilometrů. V běžném provozu se spotřeba pohybovala mezi 9 až 10 litry,což bylo ovlivněno také 18“ koly se širokými pneumatiky 255/60 R18. V terénu je pochopitelně spotřeba ještě stoupá.
Jinak je pro jízdu mimo asfaltové silnice Actyon dobře vybaven, což dokazuje robustní konstrukce podvozku, žebřinový rám, tuhá zadní náprava, pohon všech kol. Nad přílišným náklonem bdí jako anděl strážný systém ARP. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením, nechybějí systémy EBD s BAS a ABS. V prudkých sjezdech zasahuje systém HDC.
Interiér, jehož původ najdeme v Kyronu, působí odvážným, ale zároveň příjemným dojmem, sedadla vpředu jsou dobře tvarovaná a pohodlná, vzadu omezuje tvar střechy pohodlí vyšších postav. Také volant i přístroje pocházejí z modelu Kyron, zvláště nás upoutaly do kruhu umístěná tlačítka ovládající různé funkce. Mohutná páka ruční brzdy zase připomíná offroady.
SsangYong Actyon je rozhodně dalším zpestřením trhu mezi SUV, zvláště karosérií typu kupé, zcela atypickou maskou chladiče a velkými 18“ koly. Na silnici nepostrádá dynamiku, v terénu slušnou průchodnost.

Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 104 kW (140 k) při 4000/min
Toč.moment: 310 N.m při 1800-2700/min
Rychlost: 163 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: ca 15 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 10,4/6,3/7,8 l/100 km
Rozměry: 4455 x 1880 x 1735 mm
Rozvor: 2740 mm
Nájezdové úhly: 26º/29º
Cena: 749 980 Kč - Comfort (655 445 Kč N1)

Jindřich Lasík, 25.4.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar