Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Superb Combi 1.6 TDI - úsporně v luxusu

Po delší době jsme si pro test zvolili Škodu Superb Combi a záměrně zvolili nejslabší pohonnou jednotku – vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.6 TDI, jenž nahradil úspěšný 1.9 TDI. Byli jsme zvědavi, jak si s ním poměrně těžký automobil vypořádá.

Vzhledem k tomu, že jsme Superb použili k cestě na závod veteránů Grossglockner Grand Prix, tak jsme měli dost času si jej dostatečně vyzkoušet nejen na dálnici, ale i na vysokohorské silnici. První Superb Combi vyjel na silnice v roce 2009, vloni prošel menší modernizací a jeho nástupce bude mít premiéru na Ženevském autosalonu.
Modernizace se omezila pouze na kosmetické úpravy přední a zadní části, po kterých je kombi ještě víc elegantnější. Proč také něco měnit, co se líbí. Další změnou je například tříramenný volant nebo samočinný parkovací asistent, s nímž kombi zajede i do příčné mezery.

Vznětové motory TDi se v koncernových automobilech VW objevují už čtvrt stoletá a dnes si už jen těžko vzpomeneme, že premiéru slavily v Audi 100, třetí série, tehdy měl o objem 2,5 litru. Poté následovala éra „nesmrtelných“ 1.9 TDI, které jsme si vyzkoušeli mnohokrát nejen ve vozech Škoda, ale také VW nebo SEAT. Nadchly nás hlavně svojí hospodárností. Vzpomínáme, jak jsme kdysi při cestě do Paříže jeli s průměrnou spotřebou 5,6 litru nafty na sto kilometrů. Tento motor by si zasloužil pomník.

Po dvoulitrovém common-railu se před třemi roky objevil na scéně 1.6 TDI ve třech výkonových variantách – 55 kW, 66 kW a 77 kW. Jeho konstruktéři šli i v tomto případě cestou tzv. downsizingu (menší objem při zachování vysokého výkonu), přičemž snahou je především zmenšení rozměrů a snižování hmotnosti. Je přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, vysokotlakovým vstřikováním common-rail (1600 bar), čtyřventilovým rozvodem DIHC a překvapivě i nadále ozubeným řemenem, jenž je přeci jen choulostivější na údržbu.

Někomu se možná bude zdát turbodiesel 1.6 pro Superb slabý, ale můžeme ujistit, že na běžné cestování stačí, byť disponuje výkonem jen 77 kW, tedy 105 k. Rozhodně nás překvapil kultivovaným chodem a svojí pružností. Největšího točivého momentu 250 Nm lze využívat od 1500 až do 2500 otáček za minutu. Výborně si rozumí s dvouspojkovou samočinnou převodovkou DSG. Se Superbem Combi a obsazením pěti osobami jsme najeli asi 1200 kilometrů s průměrnou spotřebou kolem pěti litrů na sto kilometrů za nejrůznějších podmínek. A nepochybujeme, že lze jezdit i za méně.

Pro super Combi jsou k dispozici zážehové motory 1.4 TSI/92 kW, 1.8 TSI/118 kW, 2.0 TSI/147 kW a 3.6 FSI V6/191 kW a vznětové 2.0 TDI/103 kW a 125 kW.

Interiér bychom charakterizovali jako luxusní a prostorný víc než dost. Pokud posuneme přední sedadla dozadu, zbývá cestujícím na zadních sedadlech stále hodně místa pro nohy. Klidně si můžete dát nohu přes nohu. Skoro si troufneme říct, že možná až příliš. Sedadla jsou pohodlná s dobrým bočním vedením, mají potřebnou délku a optimální tuhost. Výšku trochu omezuje střešní okno, ale osoby do 180 centimetrů mohou sedět pohodlně.
Přístroje jsou ergonomicky přehledné a ovladače seskupeny do funkčních celků. Bíle podsvícené ukazatele jsou vsazeny do samostatných elegantních tubusů s chromovaným rámečkem a dobře čitelné.

Základní objem 633 litrů bez rezervy můžeme po sklopení zadních opěradel zvětšit na 1865 litrů. V našem případě byla rezerva ve voze, a tak se nám přeci jen cestovalo klidněji. Neradi bychom podruhé „obtěžovali“ UAMK, zajišťující službu Škoda Assistance. A těch několik litrů navíc v případě lepicí sady už nehraje roli.

Nejlevnější vznětová verze 1.6 TDI Active prodává od 604 900 Kč, s převodovkou DSG za 684 900 Kč. Druhý stupeň výbavy Ambition stojí 774 900 Kč a nejluxusnější Elegance 844 900 Kč. Můžete mít i verzi Greenline od 611 900 Kč. Už výbava Active zahrnuje mj. čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbagy asistent rozjedu do kopce, systémy ESP ve spojení s ABS, MSR, ASR, EDS, mlhovky, klimatizaci Climatic s automatickou regulací, výškově seřiditelné sedadlo řidiče a spolujezdce, multifunkční ukazatele.
Testované provedení Ambition mělo ještě mj. dvouzónovou klimatizaci, tempomat, vyhřívání předních sedadel, bi-xenonové světlomety.

Škoda Superb Combi se vznětovým motorem 1.6 TDI nás určitě nezklamala, a kromě komfortu, skvělého podvozku a dílenského zpracování „za jedna s hvězdičkou“ uspokojí hlavně hospodárností. A tu dnes vyhledává stále větší počet řidičů.



Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 4400/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-2500/min
Rychlost: 192 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.). 5,6/4,2/4,7 l/100 km
Rozměry: 4838 x 1817 x 1462 mm
Rozvor: 2761 mm
Cena: 774 900 Kč (Ambition)




J.Lasík 8.10.2014




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar