Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Superb 2.0 TDi 4x4 - zaslouženě na vrcholu

Název Superb se u automobilky Škoda objevilo poprvé v roce 1934. Od začátku symbolizovalo vrchol nabídky po stránce kvality, komfortu a prostoru. A tak je to dodnes.

Již první vozy Superb ve třicátých letech nabízely špičkový komfort a řadu moderních prvků, které se obecně staly standardem až výrazně později, například nezávislé zavěšení kol nebo 12V elektroinstalaci.

Prvním nabízeným motorem byl šestiválec o objemu 2492 cm3, později se pod kapotu dostaly i výkonnější šestiválce o objemu 3 137 cm3 a motory osmiválcové. Mezi lety 1935 a 1949 Škoda vyrobila 2 500 vozů Superb.

Název Superb poté čekal na návrat přes 50 let. První moderní generace modelu Superb byla představená na frankfurtském autosalonu v září 2001 a tato modelová řada je od té doby vlajkovou lodí portfolia vozů Škoda se spalovacími motory.

Nabídku tvoří dnes dva zážehové čtyřválce 1.5 TSI s výkonem 110 kW, resp. 150 kW ve verzi plug-in, dále 2.0 TSI s výkony 1Q50 kW a 195 kW. Pro příznivce nafty je v programu stále dobrý s osvědčená 2.0 TDI /110 kW nebo 142 kW ve verzi s pohonem všech kol.

Pro výlet na vysokohorskou silnici Grossglockner jsme zvolili výkonnější dvoulitrový turbodiesel ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Výkonem 190 k se osvědčil jak zátahem, tak spotřebou, která se pohybovala v v průměru maximálně do šesti litr. Na dálnici dokonce 5,5 litru nafty Při současné ceně nafty bude dobrým parťákem na dlouhé cesty. Superb jsme si na Grossglockneru otestovali jak se patří, za dva jsme tady najezdili přes dvě stovky kilometrů a jízdu jsme si užívali. Jen jsme litovali, že nebyl sníh. Řeknete si, v září a sníh ? Budete s divit, ale ve stejném terénu jsme tady sníh opravdu zažili a nebylo ho málo.

Na pohled je zřejmé že Škoda Superb je ideálním společníkem na dálnice, ale jezdili jsme i po silnicích nižších tříd včetně okresních. Tudíž jsme si vyzkoušeli podvozek ve všech možných situacích a musíme říct, že stejně jako u Octavie je hodně silnou stránkou Superbu. Je vyladěn opravdu skvěle, spíš na komfort, žádné rázy se neozývají, žádné drncání, na nerovnostech se jen pohupuje. V zatáčkách se chová neutrálně, k čemuž přispívá elektronická uzávěrka diferenciálu XDS+, která „tlačí“ zadní část do zatáčky.

Nový Superb, představený vloni opět zvětšil své rozměry a může se pochlubit elegantním vzhledem a širokou škálou nových technologií Superb charakterizují ostře řezané přední světlomety, které poskytují ještě lepší osvětlení než předchozí generace. Součástí Matrix‑LED předních světlometů je nový designový prvek Crystallinium. Top LED zadní světla mají animované ukazatele směru a funkci Coming/Leaving Home. Elegantní liftback dosahuje hodnoty součinitele odporu vzduchu (cₓ) 0,23, což je jedna z nejlepších hodnot v tomto segmentu a o 0,2 lepší nežu kombi.

Superb je dnes k dispozici výhradně s automatickou převodovkou, volič se tak mohl přesunout pod volant a uvolnit středový tunel. Je třeba si na to nejprve zvyknout, třeba ostřikovač čelního skla najdete nyní netradičně ve formě tlačítka na páčce vlevo pod volantem.

Jedničku zaslouží i komfortní a prostorný interiér, stejně jako sedadla vpředu i vzadu. Jen těžko bychom hledali podobný model, který nabídne na zadních sedadlech tolik prostoru jako Superb. Ani dlouháni kolem 185 cm se nedotknou stoupu. K tomu přispěl o 80 delší rozvor a na délku plus 47 mm. Takže je dost místa, jak v podélném, tak příčném směru. Elektrohydraulická parkovací brzda nahradila klasickou ruční.

„Volně“ stojící obrazovka infotainmentu s úhlopříčkou až 13“ tak trochu připomíná širokoúhlé kino. Na náš vkus možná až trochu velká, ale na druhou stranu přehledná. zamlouvala vyhřívaná přední sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a manuálně nastavitelnou délkou sedáku. Součástí standardní výbavy je progresivní řízení a sportovní podvozek snížený o 15 mm. Na přání je k dispozici adaptivní podvozek DCC+ Sport.

Čtvrtá generace přijíždí v e třech výbavách, přičemž testovaný model byl v provedení Sportline, což je nejsportovnější verzí modelu Superb. Její dynamický vzhled na první pohled podtrhují leštěná 18" kola v antracitové barvě, prvky karoserie v lesklé černé barvě a nová plaketa s nápisem Sportline na předních blatnících.

Zajímavým prvkem je automatická úprava rychlosti dle aktuálních podmínek. Tempomat není třeba přerušovat ani kvůli překážkám, protože vůz sám zpomalí a pak se opět vrátí na cestovní rychlost. Tento zásah probíhá jemně a přirozeně.

Zamlouval se nám systém automatického natáčení světel. Vzhledem k tomu, že dvě cesty vedly v noci, tak jsme byli jsme překvapeni, jak skvěle funguje. V situacích, kdy byste už přepínali z dálkových na tlumená světla, abyste neoslňovali, tak automatika sama odstíní dálková světla, aniž by došlo k jejich přepnutí. Můžete tak stále jet se zapnutými dálkovými světly. Inovativní systém světel v jakékoli dopravní situaci zajistí optimální dosah světelného kužele. Prostřednictvím multifunkční kamery systém Smart Light Assist rozpozná při snížené viditelnosti vozy v protisměru nebo vpředu a v těchto oblastech cíleně odstíní dálková světla. Každá „legrace“ sice něco stojí, v tomto případě 20 000 Kč. Ale k tomu dostanete eště Lane Assist – asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu včetně varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, asistent hlídání „mrtvého úhlu“ (Blind Spot Detect) a asistent vyparkování (Rear Traffic Aler).

Zavazadlový prostor má objem 625 litrů, což je o 30 l více než v předchozí generaci. Na délku má úctyhodných 116 cm, na šířku 101 cm a pod plato je vysoký 55 cm. Pokud si připlatíte 2100 Kč za dojezdovou rezervu, což rozhodně doporučujeme z vlastní zkušenosti, potom se vám zmenší o zanedbatelných 25 litrů.

Nejlevnější Škodu Superb se zážehovým čtyřválcem 1,5 litru TSI pořídíte za 935 000 Kč v základní výbavě Selection, zatímco za 2.0 TDI se stejným výkonem 110 kW zaplatíte o 60 000 Kč víc. Testované provedení ve výbavě SportLine stojí 1 280 00 00 Kč.

Škoda Superb nás oslovila, když pomineme jedinečný design, hlavně jízdními vlastnostmi, úsporným motorem, vnitřním prostorem a komfortem. Nemáme rádi výraz vlajková loď, ale v tomhle případě je na místě.

Přehled výbav


https://www.skoda-auto.cz/_doc/54fe9deb-2019-4fae-85f9-dda9a2ea91b3

Základní
technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1968 cm
Výkon: 143 kW při 3500-4200/min
Točivý moment: 400 Nm při 1750-3250/min
Rychlost: 1238 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,5 s
Kombin.spotřeba: 5,7-6,1 l/100 km
Pohon: 4x4
Převodovka: sedmistupňová DSG
Rozměry: 4912 x 1849 x 1481 mm
Rozvor: 2837 mm
Cena: 1 280 000 Kč (2,.0 TDI/147 kW Sportline)



JL 21.10.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar