Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Scala 1.6 TDi s nízkou spotřebou

Tak bohatou modelovou řadu, jakou má v současné době Škoda-Auto snad ještě nikdy ve více než stoleté historii neměla. Základních devět modelů – Citigo, Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq a k tomu ještě deriváty jako Scout, RS, je přesvědčivým důkazem.

Před časem jsme vyzkoušeli zážehový litrový tříválec, nyní jsme usedli do vznětového čtyřválce a hned musím prozradit, že tak nízkou spotřebu jsme nečekali.
Škoda Scala dnes vyplňuje mezeru mezi Fabií a Rapidem, i když by si mnozí mohli myslet, že nahrazuje Rapid nebo jde o jeho další generaci, ale není to tak úplně pravda. Možná, že oba modely mají podobné tvary díky prodlouženému oknu pátých dveří, jako měl Rapid spaceback. Ale to je tak všechno. Na délku je Scala o šest centimetrů delší, v rozvoru o 4,6 centimetru a na šířku dokonce takřka o devět centimetrů. Zvětšil se i rozchod vpředu a vzadu. Záď je více zaoblenější, a také atraktivnější a lépe vybavený. Některé prvky se u škodovky objevují poprvé.

Díky větším rozměrům je i více místa uvnitř. Přední sedadla jsou velice pěkně tvarovaná a také větší než v Rapidu a dostaly bederní opěrku. Loketní opěrka je posuvná. Uvítali bychom, kdyby byla i výškově nastavitelná. Palubní deska je celkově modernější a nové koncepce. U klimatizace jsme bohužel postrádali klasické ovladače a vše je nutné nastavit přes displej.
Zavazadlový prostor se oproti Rapidu zvětšil ze 415 na 467 litrů. Dvojitá podlaha, kterou můžeme v případě potřeby zafixovat ve svislé poloze, vyrovná schod po sklopení opěradel zadních sedadel (1410 l). Kufr je široký 100 cm, na délku 84 cm (146 cm) a na výšku 43 cm.
Páté dveře jsou elektricky ovládané a mj. vybavené vtipnou funkcí „tip to close“, kdy stačí jen lehce zatáhnout a zbytek už za vás udělá elektromotorek. Pod podlahou najdeme dojezdovou rezervu.

V základní výbavě nechybí systém udržování v jízdním pruhu, který je někdy „až moc aktivní“, ale lze jej vypnout tlačítkem na volantu. Aktivuje se ovšem při každém nastartování. Nechybí ani automatické brzdění před překážkou nebo asistent rozjezdu do kopce. Automatické parkování si můžete přiobjednat za 20 000 Kč společně s předními i zadními senzory.

Škodu Scala můžete mít se zážehovým přeplňovaným tříválcem 1.0 o výkonu 70 kW nebo 85 kW, dále s 1.5 TSI s výkonem 110 kW, případně zmíněným turbodieselem 1.6 TDi o výkonu 85 kW. Všechny tři nejsilnější verze si lze opatřit vedle šestistupňové přímo řazené převodovky také sedmistupňovým automatem za příplatek 40 000 Kč.

Pro první svezení jsme si vybrali silnější litrovou verzi, tedy s výkonem 85 k W (115 k) při 5000 až 5500 otáčkách za minutu a točivým momentem 200 Nm vrcholícím už od 2000 do 3500 otáček. Myslíme si, že vzhledem k ceně bude o něj asi největší zájem a určitě nás nezklamal. Dynamika i spotřeba v průměru mezi 6 až 6,5 litry benzinu na sto kilometrů se šestistupňovou převodovkou jsou hodně slušné. Škoda Scala s litrovým tříválcem si neklade žádné ambice ke sportovní jízdě. K vyloženě sportovní jízdě bude pak vhodnější 1.5 TSi, který se bude dodávat do akční verze Monte Carlo.

Podruhé jsme zvolili vznětovou přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru s výkonem 85 kW při 3250 – 4000/min. Točivý moment 150 Nm začíná na 1500 otáčkách a vydrží do 3250/min. Proto také dieselová Scala zrychlí z klidu na stovku za deset sekund. Cestovní rychlost odpovídá výkonu, není to sporťák, ale brzdou provozu rozhodně ne. Překvapila nás spotřeba. V průměru jsme jezdili kolem 5,5 litrů nafty na sto kilometrů, mimo město ještě méně. Tak si spočítejte, kolik kilometrů můžete ujet na nádrž 50 litrů.

Pochválit musíme i dobře nastavený podvozek, s nerovnostmi se vyrovnává komfortně a v rychlých zatáčkách pomáhá systém XDS+ (elektronické přerozdělení točivého momentu přibrzďováním kol).

Všechny motorizace Škoda Scala jsou nabízeny ve třech variantách – Ambition, Style a Monte Carlo, přičemž 1.0 TSI/70 kW je k dispozici pouze v základní výbavě Ambition v ceně 377 900 Kč. Vznětová verze 1.6 s ručně řazenou převodovkou začíná na466 900 Kč a končí na 545 900 Kč u Monte Carla.


Škoda Scala posunula laťka vozů Škoda opět výš, a to jak v otázce komfortu, výbavy, jízdních vlastností. U dieselu navíc hodně potěší spotřeba


Přehled výbav:

https://az749841.vo.msecnd.net/sitescscz/alv1/e2e1d2d7-e8c1-4d80-8d8b-187b7746b5ea/scala-cenik.5dbddcc1ca587104233d0b3530403c42.pdf


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 85 kW (115 k) při 3250-4000/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-3250/min
Rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,1 s
Rozměry: 4362 x 1793 x 1471 mm
Rozvor: 2636 mm
Zav.prostor: 467/1410 l
Cena: 501 900 Kč (Style)



J.Lasík 19.11.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar