Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Scala 1.0 TGi - zajímavá alternativa na CNG

Tak bohatou modelovou řadu, jakou má v současné době Škoda-Auto snad ještě nikdy ve více než stoleté historii neměla. Základních devět modelů – Citigo, Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq a k tomu ještě deriváty jako Scout, RS, je přesvědčivým důkazem.

Škodu Scala můžete mít se zážehovým přeplňovaným tříválcem 1.0 TSI o výkonu 70 kW nebo 85 kW, dále s 1.5 TSI s výkonem 110 kW, případně zmíněným turbodieselem 1.6 TDi o výkonu 85 kW. Všechny tři nejsilnější verze si lze opatřit vedle šestistupňové přímo řazené převodovky také sedmistupňovým automatem za příplatek 40 000 Kč. Nově je v nabídce také verze TGi se zážehovým přeplňovaným tříválcem o výkonu 66 kW. A právě ten jsme si vybrali k testu, když dříve jsme vyzkoušeli 1.0 TSI/85 kW a1.6 TDi/85.

O nich se více dozvíte na konci článku.

Přední kola pohání přes šestistupňovou přímo řazenou převodovku zážehový přeplňovaný tříválec o výkonu 66 kW (110 k) při 4000 až 5500 otáčkách za minutu. Točivý moment 160 Nm vrcholí už v 1800 a vystačí do 3800/min. Otáčky jsou oproti 1.0 TSI s pětistupňovou převodovkou zhruba u výkonu o 1000 měnší, u točivého momentu o 200. Přestože je díky nádržím na CNG o sto kilogramů těžší s ním lze jezdit docela svižně.

Zatímco na ca 13,8 kilogramů CNG ujede při průměrné spotřebě kolem 4,5 kg/100 km tři stovky kilometrů, tak na benzinovou nádrž s objemem pouhých devět litrů jen asi 150 kilometrů (v průměru kolem 6 litrů). A tak pokud vám dojde CNG a plnicí stanice není v dosahu, potom asi po padesáti kilometrech pojedete na rezervu.

Přepnutí mezi pohonem na CNG a benzinem ani nepostřehnete, jen vás o něm informuje kontrolka stavu CNG v levé části přístrojového štítu, respektive v otáčkoměru.

Škoda Scala svým příchodem na trh, vyplnila mezeru mezi Fabií a Rapidem, než jeho výroba skončila. Možná, že oba modely měly podobné tvary díky prodlouženému oknu pátých dveří, jako měl Rapid spaceback. Ale to je tak všechno. Na délku je Scala o šest centimetrů delší, v rozvoru o 4,6 centimetru a na šířku dokonce takřka o devět centimetrů. Zvětšil se i rozchod vpředu a vzadu. Záď je více zaoblenější, a také atraktivnější a lépe vybavený. Oproti klasickému modelu se liší jen decentním nápisem G-Tech vzadu a plnicím ventilem pro CNG vedle hrdla benzinové nádrže. V motorovém prostoru pak objevíte směšovač.

Díky větším rozměrům je i více místa uvnitř. Přední sedadla jsou velice pěkně tvarovaná, loketní opěrka je posuvná. Uvítali bychom, kdyby byla i výškově nastavitelná. Palubní deska je celkově modernější a nové koncepce. U klimatizace jsme bohužel postrádali klasické ovladače a vše je nutné nastavit přes displej.

Zavazadlový prostor se díky dvěma tlakovým nádržím (třetí je pod zadním sedadlem), umístěna pod zavazadlovým prostorem. Proto také došlo k jeho zmenšení 467 l na 339 litrů. O rezervě si tudíž můžete nechat zdát.

Páté dveře jsou elektricky ovládané a mj. vybavené vtipnou funkcí „tip to close“, kdy stačí jen lehce zatáhnout a zbytek už za vás udělá elektromotorek.

V základní výbavě nechybí systém udržování v jízdním pruhu, který je někdy „až moc aktivní“, ale lze jej vypnout tlačítkem na volantu. Aktivuje se ovšem při každém nastartování. Nechybí ani automatické brzdění před překážkou nebo asistent rozjezdu do kopce. Automatické parkování si můžete přiobjednat za 20 000 Kč společně s předními i zadními senzory.
Pochválit musíme i dobře nastavený podvozek, s nerovnostmi se vyrovnává komfortně a v rychlých zatáčkách pomáhá systém XDS+ (elektronické přerozdělení točivého momentu přibrzďováním kol).


Všechny motorizace Škoda Scala jsou nabízeny ve třech variantách – Ambition, Style a Monte Carlo, přičemž 1.0 TSI/70 kW je k dispozici pouze v základní výbavě Ambition v ceně 397 900 Kč. Provedení 1.0 TGi stojí v základu (Ambition) 397 000 Kč, testovaná verze 1.0 TGi s výbavou Style stojí 482 900 Kč


Škoda Scala posunula laťka vozů Škoda opět výš, a to jak v otázce komfortu, výbavy, jízdních vlastností. U dieselu navíc hodně potěší spotřeba, verze na zemní plyn CNG je zajímavou alternativou.



Přehled výbav:

https://az749841.vo.msecnd.net/sitescscz/alv1/e2e1d2d7-e8c1-4d80-8d8b-187b7746b5ea/scala-cenik-2020-08-19.c1e0c46a11ed9660d4949c36bb884dcb.pdf


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný tříválec
Objem: 998 cm³
Výkon: 66 kW (100 k) při 4000-5500/min
Točivý moment: 160 Nm při 1800-3800/min
Rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,4 s
Rozměry: 4362 x 1793 x 1469 mm
Rozvor: 2464 mm
Zav.prostor: 339/1282 l
Cena: 482 900 Kč (1.0 TGi Style)


1.0 TSI
Pro první svezení jsme si vybrali silnější litrovou verzi, tedy s výkonem 85 k W (115 k) při 5000 až 5500 otáčkách za minutu a točivým momentem 200 Nm vrcholícím už od 2000 do 3500 otáček. Myslíme si, že vzhledem k ceně bude o něj asi největší zájem a určitě nás nezklamal. Dynamika i spotřeba v průměru mezi 6 až 6,5 litry benzinu na sto kilometrů se šestistupňovou převodovkou jsou hodně slušné. Škoda Scala s litrovým tříválcem si neklade žádné ambice ke sportovní jízdě. K vyloženě sportovní jízdě bude pak vhodnější 1.5 TSi, který se bude dodávat do akční verze Monte Carlo.


1.6 TDI
Podruhé jsme zvolili vznětovou přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru s výkonem 85 kW při 3250 – 4000/min. Točivý moment 150 Nm začíná na 1500 otáčkách a vydrží do 3250/min. Proto také dieselová Scala zrychlí z klidu na stovku za deset sekund. Cestovní rychlost odpovídá výkonu, není to sporťák, ale brzdou provozu rozhodně ne. Překvapila nás spotřeba. V průměru jsme jezdili kolem 5,5 litrů nafty na sto kilometrů, mimo město ještě méně. Tak si spočítejte, kolik kilometrů můžete ujet na nádrž 50 litrů.





J.Lasík 21.10.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar