Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Škoda Roomster 1.4 - odvážná koncepce

Ještě žádný škodovácký automobil nevyvolal tolik diskusí mezi motoristickou veřejností jako Škoda Roomster. První mini MPV s okřídleným šípem zaujme hlavně designem a velkým vnitřním prostorem se systémem VarioFlex.

 

Nejvíce názorů jsme vyslechli právě na design, zvláště pak boční tvary. Máme tím na mysli rozdílně velká a tvarovaná boční okna. Pro někoho jsou příliš odvážná, pro jiné naopak přijatelná. Asi jde o zvyk. Ať tak nebo tak, podle našeho názoru je dobře, že vznikají „atypické" automobily jako je právě Roomster. Při současné unifikaci různých modelů bychom za chvíli na silnicích pomalu ani nerozeznali jednotlivé značky.

Zepředu vyniká Roomster výškou 1608 mm, přičemž díky šířce 1684 mm vypadá spíš vyšší a užší. Pak se ani nechce věřit, že má o 39 mm delší rozvor než Octavie kombi.

Škoda Roomster nevychází ze žádné sériové podlahové plošiny, ale z každého současného modelu si půjčila něco. Přední část včetně zavěšení kol a uložení motoru z Fabie, zadní část s vlečenými rameny spojenými s torzně poddajnou příčkou z Octavie. Nová je pouze prostřední část, která prodlouží rozvor vyloženě „na míru". Právě z ní těží velkoryse řešený interiér s variabilním uspořádáním sedadel VarioFlex, umožňující přes dvacet různých kombinací. Tak třeba:

  • - obě krajní sedadla lze posouvat o 150 mm
  • - opěradla mohou měnit sklon
  • - při vyjmutí prostředního sedadla se mohou krajní posunout ksobě a vznikne čtyřmístná verze

Vzhledem k tomu, že jsou zadní sedala lehká (krajní váží 16 kg, prostřední 11 kg) můžeme s nimi velmi snadno manipulovat, případně je nechat i doma. Vzadu je místa v oblasti nohou i hlavy na rozdávání, jen ve třech se budou cestující trochu tísnit. Pokud budeme cestovat jen ve čtyřech, potom se vyplatí nechat prostřední sedadlo doma a krajní posunout k sobě.

Podle nastavení zadních sedadel se také mění objem zavazadlového prostoru ze základních 450 až 530 litrů až na celkových 1750 litrů při sklopených sedadlech. Takže není obav, že bychom v něm nepřevezli větší předměty, na délku může být úložná plocha dlouhá až 1,6 metru.

Ze šesti nabízených motorizací jsme tentokrát sáhli po zlaté střední cestě -

benzinovém čtyřválci 1.4 16V. Sice neoplývá žádným převratným výkonem, ale jeho 85 k nás uspokojilo a umožnilo i svižnější jízdu. Ve 3300 otáčkách za minutu dosahuje největšího točivého momentu 126 N.m. V běžném provozu po silnicích všeho druhu včetně dálnic se naše spotřeba pohybovala kolem sedmi litrů na sto kilometrů, což odpovídá dojezdu přes sedm stovek kilometrů na jednu nádrž (55 l).

Mile nás překvapily jízdní vlastnosti, i přes vysokou stavbu karoserie se v zatáčkách kupodivu takřka nenaklání a chová se neutrálně. Ke stabilitě přispívá také specialita Roomsteru - větší rozchod kol vzadu než vpředu. Šest centimetrů dělá divy. Také tužší odpružení nám vyhovovalo. Řazení pětistupňové mechanické převodovky je přesné, stejně jako řízení volantem, důvěrně známým z Octavie nebo Superbu.

Šťastnou ruku měli vývojáři při dvoubarevném provedení interiéru - je vkusné, elegantní a kvalita použitých materiálů na vysoké úrovni.

Nová je také přístrojová deska s dobře čitelným kruhovým rychloměrem a otáčkoměrem. Mezi nimi se zobrazují provozní údaje nebo stav paliva. Středový panel je sice jednoduchý, ale ovladače přehledně umístěné a lehce dosažitelné. K praktickým doplňkům patří dvojitá schránka před spolujezdcem.

Škoda Roomster, jako představitel zcela nové modelové řady Škoda, založila vlastní kategorii. Svým pojetím se blíží spíše minivanům na platformě vozů nižší střední třídy. Jeho největší předností je bezpochyby variabilní interiér. I když je dodáván v jediné karosářské variantě, tak si můžete vybrat celkem z 28 provedení, dvou převodovek, šesti motorů a čtyř stupňů výbavy. Vybírat je tedy z čeho.

 

Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec

Objem: 1390 cm³

Výkon: 85 k (63 kW) při 5000/min

Toč.moment: 126 N.m při 3300/min

Rychlost: 171 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 13,0 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.): 8,9/5,6/6,8 l/100 km

Rozměry: 4205 x 1684 x 1607 mm

Rozvor: 2617 mm

Základní cena: 369 900 Kč (1.4 16V)

 

Jindřich Lasík, 26.10.2006

 

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar