Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Rapid 1.6 TDi - taková menší Octavie

Pomyslnou mezeru mezi Škodou Fabia a Škodou Octavia zaplňuje model Rapid, a to hned ve dvou provedeních, jako liftback a hatchback s názvem Spaceback, jehož příchod byl v roce 2013 tak trochu překvapením, ale jak se později ukázalo vítaným. Nyní oba modely prošly modernizaci, my jsme si vyzkoušeli klasický Rapid, tedy liftback.

Na otázku, jestli je půvabnější liftback (na rozdíl od sedanu se vyklápí i zadní okno) nebo Spaceback, nechť si každý odpoví sám. Každý má své zastánce i odpůrce. I když bychom spíš řekli, že asi Spaceback získal elegantnější tvary a má navrch, přestože zaostává velikostí zavazadlového prostoru. Designeři zasluhují za tvary bezpochyby jedničku, neboť se jim podařilo „nakreslit“ automobil, který vůbec nevypadá jako odvozenina od liftbacku. Spíš jako by oba vznikaly najednou. Navíc design je natolik nadčasový, že po čtyřech letech nebylo třeba dělat žádné zásadní změny.

Nová je přední část a to hlavně díky světlometům i nárazníkem, který auto opticky rozšiřuje a vyšší verze získaly ještě pochromovanou vodorovnou lištu. Drobné retuše najdeme i vzadu.

Liftback je o 178 mm delší než jeho sourozenec, byť rozvor 2,6 metru zůstal stejný, což se svým způsobem odrazilo na velikosti zavazadlového prostoru. Ten je o 135 litrů větší, a tak je 550 litrů víc než dost. Po sklopení opěradel zadních sedadel se zvětší 1490 litrů. Výhodou je dvojitá podlaha, takže nevzniká žádný schod. Zajímavou vychytávkou, jak u škodovky říkají simply clever je oboustranný koberec zavazadlového prostoru. Dalšími jsou třeba odpadkový koš v kapsách dveří, deštník pod sedadlem spolujezdce nebo škrabka uložená ve víčku palivové nádrže.

Žádné revoluční změny se neodehrály ani v interiéru. Jednoduchý a přehledný, ergonomicky výborně uspořádaný. Pochvalovali jsme si i tříramenný volant z Octavie. O přístrojích, řazení ani sedadlech není třeba se zmiňovat, vše jak má být a jak jsme si už u škodovky zvykli. Na zadních sedadlech je pro kolena dostatek místa, i když vpředu bude sedět osoba metr osmdesát i víc vysoká. Na šířku je to už horší, ale ve dvou se vzadu cestuje pohodlně. Dost prostoru je i nad hlavou. Mezi novinky modernizované verze patří nové multimediální a navigační systémy, komunikující s chytrými telefony.

Z nabídky zážehových pohonných jednotek – tříválců 1.0 TSI – 70 kW a 81 kW a čtyřválce 1.4 TSI/92 kW a vznětové tříválce 1.4 TDi/66 kW a čtyřválce 1.6 TDI/85 kW jsme zvolili posledně jmenovaný turbodiesel. Největšího točivého momentu 250 Nm dosahuje už od 1500 otáček za minutu a vystačí nám až do třech tisíc. Byl spojen sice pouze s pětistupňovou převodovkou, ale dobře odstupňovanou. Řazení je lehké a přesné, jak je u škodovek dobrým zvykem. V průměru jsme jezdili při svižné jízdě do pěti litrů nafty na sto kilometrů. A na jednu nádrž můžete ujet klidně i tisíc kilometrů.

Měli jsme možnost vyzkoušet si poměrně dost automobilů nejrůznějších kategorií, ale opět se potvrdilo, že vozy Škoda patří ve svém segmentu mezi nejkvalitnější, což ostatně potvrzují i celosvětové prodeje. Především kvalita zpracování a ergonomické a jednoduché uspořádání jsou na vysoké úrovni, což platí také o osvědčených pohonných jednotkách.
Modernizovaná Škoda Rapid začíná na ceně 304 900 Kč za nový tříválec 1.0 TSI/70 kw a v základní výbavě Active, ceny dieselů se pohybují od 364 900 Kč za tříválec 1.4 TDI/66 kW ve stejné výbavě. Testované provedení přijde na 427 900 Kč (Ambition), resp 452 900 Kč (Style). Podrobná ceník najdete:


http://www.skoda-auto.cz/SiteCollectionDocuments/skoda-auto/ke-stazeni/rapid-rapidspaceback-cenik.pdf

Škoda
Rapid, ať Spaceback nebo liftback je určitě vítanou nabídkou nejen v modelové řadě škodovek, ale i našeho trhu. Za přijatelný finanční obnos dostanete kvalitní automobil. Vzhledem k tomu, že se současná generace Škody Octavia posunula o kousek výš, tak Rapid trochu supluje předchozí verze nejúspěšnější škodovky všech dob.
Rapid je podle našeho názoru ideální rodinný automobil pro toho, kdo netouží po Octaviií a Fabie je mu malá.


Základní technické údaje


Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1596 cm³
Výkon: 85 kW (115 k) při 3500-4000/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-3000/min
Rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0-100 km/h. 10.0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,7/4,0/4,2 l/10é km
Rozměry: 4483 x 1706 x 1461 mm
Rozvor: 2602 mm
Zav.prostor: 550/1490 l
Cena: 452 900 Kč (1.6 TDI Style)


J.Lasík 10.8.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar