Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Rapid 1.4 TDi s atraktivní výbavou Monte Carlo

Pomyslnou mezeru mezi Škodou Fabia a Škodou Octavia zaplňuje model Rapid, a to hned ve dvou provedeních. Příchod Spacebacku byl tak trochu překvapením, ale jak se ukázalo vítaným. My se ale podíváme na klasický Rapid, tedy liftback.

Na otázku, jestli je půvabnější liftback (na rozdíl od sedanu se vyklápí i zadní okno) nebo Spaceback, nechť si každý odpoví sám. Každý má své zastánce i odpůrce. I když bychom spíš řekli, že asi Spaceback získal elegantnější tvary a má navrch, přestože zaostává velikostí zavazadlového prostoru. Designeři zasluhují za tvary bezpochyby jedničku, neboť se jim podařilo „nakreslit“ automobil, který vůbec nevypadá jako odvozenina od liftbacku. Spíš jako by oba vznikaly najednou. Nám se o něco víc líbí liftback, možná i proto, že nám připomíná Octavii.

Liftback je o 178 mm delší než jeho sourozenec, byť rozvor 2,6 metru zůstal stejný, což se svým způsobem odrazilo na velikosti zavazadlového prostoru. Ten je o 135 litrů větší, a tak je 550 litrů víc než dost. Praktickým a vítaným doplňkem, zvláště když převážíte drobnosti, je síťový program, který se dodává podle zvolené výbavy od 1000 do 1900 Kč.
Záměrně jsme přeskočili interiér, a nepotřebuje zvláštní komentář. Jednoduchý a přehledný, ergonomicky výborně uspořádaný. Pochvalovali jsme si i tříramenný volant z Octavie.

O přístrojích, řazení ani sedadlech není třeba se zmiňovat, vše jak má být a jak jsme si už u škodovky zvykli. Na zadních sedadlech je pro kolena dostatek místa, i když vpředu bude sedět osoba metr osmdesát i víc vysoká. Na šířku je to už horší, ale ve dvou se vzadu cestuje pohodlně. Dost prostoru je i nad hlavou.

Z nabídky zážehových pohonných jednotek 1.2 TSI/66 kW a 81 kW, 1.4 TSI/92 kW a vznětových 1.4 TDi a 1.6 TDI jsme byli zvědavi na vznětový přeplňovaný tříválec objemu 1,4 litru. Poznáte jej podle charakteristického zvuku, ale při jízdě vám ani nepřijde, že máte o válec méně. Výkon 66 kW stačí na klidnou rodinnou jízdu, v kopci a hlavně při předjíždění musíte trochu víc šlápnout na plyn. Ovšem „nedostatečný“ výkon se vám odmění ve spotřebě, která se při ustálené jízdě po dálnici pohybovala maximálně do pěti litrů. Ještě dodejme, že byl spojen s bezchybně pracující dvoujspojkovou převodovkou DSG.

Už dříve jsme vyzkoušeli zážehovou přeplňovanou „jedna-dvojku“ s výkonem 81 kW (110 k), kterého dosahuje při 5000/min. Je tedy dostatečně výkonný už v nízkých otáčkách, zhruba už od 1500/min, kdy se dostává k nejvyššímu točivému momentu 175 Nm, který máme k dispozici až do čtyř tisíc. Jeho předností je nezvykle tichý a kultivovaný chod. Během testu se průměrná spotřeby pohybovala na hranici 5,5 litru benzinu na sto kilometrů. Převodovka je sice pouze pětistupňová, ale dobře odstupňovaná. Řazení je lehké a přesné.

Testovaný rapid byl v provedení Monte Carlo, které poznáme podle černých kol z lehkých slitin, černě lakovaného rámečku masky chladiče, krytů vnějších zpětných zrcátek, předního a zadního spoileru, prahových lišt a difuzoru na zádi vozu. Na obou sloupcích B je plaketa Monte Carlo. Zadní boční skla jsou zatmavená, podobně jako zadní skupinové svítilny nebo přední mlhovky s LED denním svícením a Corner funkcí. Součástí sériové výbavy jsou elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Low-Xenonové světlomety. V interiéru jsou kvalitní sportovní sedadla, hliníkové pedály a malým koženým paketem, obsahujícím červené stehování na sportovním volantu, hlavici řadicí páky a madlo páky ruční brzdy. Výbava vychází ze stupně Ambition, proti němuž je o 43 000 Kč vyšší.

Měli jsme možnost vyzkoušet si poměrně dost automobilů nejrůznějších kategorií, ale opět se potvrdilo, že vozy Škoda patří ve svém segmentu mezi nejkvalitnější, což ostatně potvrzují i celosvětové prodeje. Především kvalita zpracování a ergonomické a jednoduché uspořádání jsou na vysoké úrovni, což platí také o osvědčených pohonných jednotkách.
V nejnižší výbavě Active stojí Rapid 1.2 TSi/66 kW od 314 900 Kč, zatímco Monte Carlo přijde o 381 900 Kč.

Škoda Rapid, ať Spaceback nebo liftback je určitě vítanou nabídkou nejen v modelové řadě škodovek, ale i našeho trhu. Za přijatelný finanční obnos dostanete kvalitní automobil.




Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný tříválec
Objem: 1422 cm³
Výkon: 66 kW (90 k) při 3000-3250/min
Točivý moment: 230 Nm při 1750-2500/min
Rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,2/3,4/3,6 l/100 km
Zav.prostor: 550/1490 l
Rozměry: 4483 x 1706 x 1461 mm
Rozvor kol: 2602 mm




J.Lasík 20.7.2016



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar