Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia Scout - dobrá volba do hor

Když jsme si začátkem července plánovali test vozu Škoda Octavia Scout, zdaleka jsme nemohli tušit, že ji budeme zkoušet v náročnějších podmínkách než při únorové presentaci v Sestriere.

Říkali jsme, zda jsme si „skota“ neměli raději půjčit až v zimě, ale ukázalo se, že jsme zase tak špatně neudělali. Vydali jsme se sním na veteránskou Silvretta Classic do oblasti rakouského Montafonu, kde nás však několik dní provázal hustý déšť, což byla jedinečná příležitost vyzkoušet vůz na hliněných a rozbahněných cestách. A věřte nebo ne, 10. července jsme si zajezdili také na sněhu, který ležel ve výšce dvou tisíc metrů, venku bylo kolem nuly, mlha, a padal sníh. Tedy podmínky, pro které je vlastně Octavia Scout určena, přestože většina řidičů s ní bude jezdit spíš po silnicích.
Pro jízdu na nezpevněných cestách je vybavena osvědčenou mezinápravovou elektronicky řízenou spojkou Haldex, jenž za normálních podmínek převádí až 98 procent síly na přední kola, ale při jejich protočení může v extrémním případě přenést stejný točivý moment dozadu. Také světlá výška 180 milimetrů, což je o 40 mm víc oproti normální Octavii (o 17 mm než verze 4x4) dokáže bez problému překonat drobné nerovnosti. Zvýšení světlosti se dosáhlo kombinací výměny pružin a tlumičů a také většími 17“ koly. Jinak Scout není vhodný pro větší offroadové ježdění, které omezují poměrně dlouhé převisy karosérie a nájezdové úhly 16,3º a 16,9º vpředu a vzadu.
Škoda Octavia Scout vychází z modelu 4x4 Combi, od něhož se liší už umíněným zvýšeným podvozkem, modifikovanými předními a zadními nárazníky s vodorovnými odrazkami a dvojitou koncovkou výfuku, zvýrazněnými lemy blatníků nebo ochrannými stříbrnými kryty v imitaci hliníku vpředu a vzadu. Tyto prvky více či méně vyniknou podle zvolené barvy karosérie, nejvíce v kombinaci s červenou nebo stříbrnou, nejméně nápadné jsou v béžové barvě, jak lze ostatně vidět z fotografií.
Octavia Scout se dodává se dvěma dvoulitrovými motory – benzinovým FSI a dieselovým TDI, které ač mají takřka shodný výkon, 103 kW resp. 110 kW, tak se liší výrazně hodnotou točivého momentu, která je u TDI svými 320 N.m o 120 N.m vyšší než u FSI. Obě pohonné jednotky jsou kombinovány se šestistupňovou mechanickou převodovkou převzatou z modelu 4x4.
Jízda se Scoutem je velice příjemná, působí tvrdším dojem, ostatně jako celý podvozek, jenž se však velice dobře vyrovnává s nerovnostmi. Ani přes větší světlost se v zatáčkách příliš nenaklání.
Interiér je rovněž shodný s verzí 4x4, před spolujezdcem pouze přibylo stříbrné madlo a sedadla dostala nové čalounění se strukturou jemné síťoviny. Sezení je pohodlné i při dlouhé cestě, také boční opora je optimální, o čemž jsme se přesvědčili při průjezdu desítkami vlásenkovitých zatáček ať již po vysokohorské silnici Silvretta nebo po horské silnici na Kaunertalgletscher, kde jsme se vyšplhali až k ledovci, do výšky 2700 metrů nad mořem.
Scout s turbodieselm je o 46 tisíc korun dražší, ale dosahuje podstatně nižší spotřeby, v průměru 6,4 litru nafty oproti 8,7 litru benzinu. Do výrobcem udávané spotřeby jsme se kupodivu vešli, což většinou nebývá zvykem. V kopcích sice palubní počítač ukazoval i 10 až 12 litrů, ale na dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h jsme jeli zhruba za šest litr,ů a když nikam nepospícháte, tak se dostanete ještě níž. Dvoulitrový TD se vstřikováním čerpadlo-tryska tedy nezklamal stejně jako v dřívějších testech osvědčený motor 1.9 TDI.
Škoda Octavia Scout je levnější alternativou k charakterově podobným automobilům jako je třeba Volvo XC 70, Subaru Outback nebo Audi Allroad quattro. Když si odpustíme některé prvky luxusnější výbavy, potom nám udělá naprosto stejnou službu. Scout má v základní výbavě např. čtyři airbagy, ESP, projektorové halogenové světlomety, centrální zamykání, tempomat, asistent rozjezdu do koopce nebo kola z lehké slitiny.


Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem. 1968 cm³
Výkon: 103 kW (140 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 N.m při 1750/min
Rychlost: 197 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 8,0/5,4/6,4 l/100 km
Zav.prostor: 580 – 1620 l
Rozměry: 4581 x 1784 x 1533 mm
Rozvor: 2578 mm
Nájezdové úhly vpředu/vzadu: 16,3º/16,9º
Světlá výška: 180 mm
Cena: 815 900 Kč

Jindřich Lasík, 19.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar