Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Škoda Octavia RS - víc než jsme čekali

Jen málokterá značka se může pochlubit tak bohatou sportovní historií, jako Škoda. Vždyť pánové Vondřich a Toman získávali úspěchy na motocyklech Laurin&Klement už před více než sto lety.

Na druhou stranu však poměrně dost dlouho trvalo, než škodovka zařadila do výrobního programu sériový automobil se sportovním duchem. Na první výkonný, můžeme říct dokonce nejvýkonnější automobil si museli příznivci okřídleného šípu počkat až do roku 2000, než vyjela první Škoda Octavia RS. Pod kapotou měla benzinový čtyřválec 1.8 turbo o výkonu 180 k.

S příchodem druhé generace na sebe nenechal dlouho čekat nový model RS, dosud nejsilnější vůz Škoda, jaký kdy z Mladé Boleslavi vyjel. Přední kola pohání zážehový přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI o výkonu 200 k a točivém momentu 280 N.m. První turbodmychadlem přeplňovaný motor s přímým vstřikem benzinu našel uplatnění mj. v Golfu GTI nebo Audi A4.

Čtyřválec ochotně spolupracuje už od nejnižších otáček, vyznačuje se plochým průběhem točivého momentu v širokém rozsahu otáček a velice kultivovaným chodem. Šestistupňová mechanická převodovka nás nadchla nejen přesným řazením, ale hlavně skvělým odstupňováním.

Prakticky už v 1800 otáčkách cítíme sílu, která zůstává konstantní zhruba do 5000/min, takže vůz ještě pěkně akceleruje i na trojku při rychlosti 100 km/h. Na čtyřku ukazuje ručička otáčkoměru 4700 a rychloměru 140 km/h, na pětku 3500 a 180 km/h a stále ještě zrychluje až na největších 240 km/h. Šestka je vhodná pro jízdu na dálnici, kdy nám šetří benzin a snižuje hladinu hluku na přijatelnou úroveň.

Zátah motoru je plynulý, ale s pedálem plynu je třeba zacházet opatrně, neboť čtyřválec vykazuje stále dostatek síly a kola by se nám mohla lehce protočit.

Nejvíce si RS libovalo na kvalitním asfaltu horských silnic na německé straně Šumavy. Tam jsme si mohli v klidu vychutnat a ověřit výborné jízdní vlastnosti, na nichž nese největší zásluhu o 15 mm snížený podvozek s výborně naladěnou charakteristikou pružin a tlumičů a také speciální výztuhy karoserie. Ke kvalitní jízdě napomáhá nezávislé zavěšení zadních kol na podélných a příčných ramenech. Na nerovnostech je cítit tvrdší nastavení, což umocňují nízkoprofilové pneumatiky. Ale tvrdý podvozek ke správnému sportovnímu vozu patří stejně jako spoilery.

Dynamické jízdě pochopitelně odpovídá vyšší průměrná spotřeba, která se podle palubního počítače vyšplhala také až ke 13 litrům. Na druhou stranu můžeme ale díky široké využitelnosti otáček jezdit i pod 8 litrů. K tomu ale asi nejvíce přispělo zavedení nových dopravních předpisů, které částečně ovlivnily naše testování, takže jsme museli vyhledávat málo frekventované cesty. Až nám při čtyřicítce v obci a sedmdesátce na silnici (většina řidičů se totiž doslova plazí rychlostí o 10 až 20 km/h pomalejší než povolují předpisy) nám bylo Octavie RS líto a trpěli jsme s ní. Na tuto rychlost, i když i na pětku lze jet třeba šedesát, není stavěná.

I přes sportovní ambice zůstává model RS stále rodinným automobilem a uchovává si rysy klasické Octavie ať prostorností, zpracováním nebo velikostí zavazadlového prostoru.

Zvnějšku se od svých sourozenců rozezná podle drobných designerských úprav - mohutným předním nárazníkem s integrovaným spoilerem, zabudovanými mlhovkami a nasávacím otvorem uprostřed a logem na mřížce chladiče. Vzadu upoutá nový zadní nárazník, výrazný spoiler na pátých dveřích, dvojitá koncovka výfuku. Do oka padnou také 17" kola, případně 18". Mezi jejich paprsky prosvítají brzdové třmeny lakované v zelené barvě. Dynamika z vozu vyřazuje na každém kroku.

Také interiér je laděn sportovně. Sedadla s logem RS z dvoubarevné perforované kůže mají skvělé boční vedení, které vás spolehlivě podrží v rychlých zatáčkách a ani po dlouhém cestování necítíte únavu. Přehlednou přístrojovou desku s novým vzhledem a výplně dveří zdobí stříbrné lišty.

Nedlouho před Octavií RS jsme si vyzkoušeli Subaru Impreza WTX STi, takže můžeme srovnávat. Subaru je extrémní automobil, jehož potenciál využijí jen velice zkušení řidiči a to ještě jen zřídka. Na svezení stačí jeden až dva dny, a pak jste buď bez peněz nebo v příkopě, protože jak se říká s jídlem roste chuť. Naopak Škoda Octavia RS poskytuje také výborný zážitek ze sportovní jízdy. Navíc ji můžete využívat ke každodenním jízdám i jako rodinný automobil a za cenu Imprezy WRX máte skoro dvě „er-sesa".

Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1984 cm3

Výkon: 200 k při 5100-6000/min

Točivý moment: 280 N.m při 1800-5000/min

Rychlost: 240 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.): 10,9/6,0/7,8 l/100 km

Rozměry: 4578 x 1769 x 1447 mm

Rozvor: 2577 mm

Cena 754 900 Kč

Jindřich Lasík, 13.7.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar