Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Škoda Octavia Combi 4x4

Pohon všech kol u osobních automobilů se stává v poslední době šlágrem. Začal prakticky v offroadech, pak vznikla kategorie SUV a s nástupem revolučního Audi quattro se dostal i do osobních vozů.

Jen málokdo asi ví, že škodovka kromě soutěžních speciálů WRC použila pohon 4x4 už v první polovině 50. let. Tehdy vyvinula několik prototypů Škoda 973, známých spíše pod přezdívkou Babeta. Nešlo však o klasický automobil, ale vojenský terénní, neboť byl vybaven i redukční převodovkou.

Teprve v roce 1999 vyjela první Octavie se stejným systémem jakým disponují ostatní koncernové vozy, to znamená se spojkou Haldex. Tento systém elektrohydraulické spojky si nechala patentovat švédská společnost Haldex Group, jejímž největším zákazníkem je právě Volkswagen. Takže ji najdeme jak v Golfu, tak třeba v supersportu Bugatti Veyron.

Spojku, nahrazující v podstatě funkci mezinápravového diferenciálu umístěného u Octavie před zadním diferenciálem, tvoří tři části:
- hydraulické čerpadlo poháněné při prokluzu kol

- vícelamelová spojka pracující v olejové lázni

- řídicí ventil s elektronickou jednotkou

Na drážkované části výstupního hřídele vedoucího k zadnímu diferenciálu jsou ve spojce umístěny lamely, mezi nimiž se nacházejí jiné, propojené s pouzdrem, které se otáčí spolu se vstupním hřídelem. Mezi střídavě uloženými lamelami není pevné spojení. Otáčky obou sérií lamel jsou v běžných podmínkách stejné nebo třeba v zatáčkách mírně odlišné.

Točivý moment se přenáší pouze na sérii lamel se vstupním hřídelem, přičemž druhá série lamel disponuje stejnými otáčkami, neboť se zadní kola otáčejí jako přední. Při prokluzu předních kol vyvolají rozdílné otáčky hřídele a tedy i čerpadel zvýšení tlaku působícího na spojkový píst. Jeho posunutím se obě lamely přitlačí k sobě, a vstupní hřídel se propojí s výstupním. Síla se začne přenášet i na zadní kola. Spojka rozděluje točivý moment plynule mezi obě nápravy až na poměr 50:50, případně až 0:100. Od viskózní spojky se Haldex liší prstencovými čerpadly umožňující rychlejší reakci. Čerpadlo pracuje pouze v případě chodu motoru.

Spojka Haldex je propojena s elektronickým systémem vozidla přes komunikační port CAN-bus, čímž získává informace o úhlu natočení volantu, motoru, převodovky, brzd, ABS, ESP. Ty vyhodnocuje procesor a přizpůsobuje charakteristiku spojky podle potřeby, ovšem bez zásahu řidiče. Potěšitelné je, že nový systém pohonu všech kol neubral zavazadlovému prostoru ani litr jeho objemu, to znamená, že je svými 580 litry (po sklopení zadních sedadel) 1620 litrů, na stejné úrovni jako běžné kombi.

Turbodiesel 1.9 o výkonu 105 k při 4000/min se do dvou tisíc otáček za minutu nijak výrazně neprojevuje. Teprve v rozmezí od 2000 do 3000/min je znát větší síla představovaná 250 N.m.

Když jsme pátrali po přímé konkurenci Octavie kombi se vznětovým motorem, tak jsme zjistili, že prakticky žádného nemá. Ve verzi s benzinovým dvoulitrem snad jedině Subaru Legay kombi. To je situace poměrně dost neobvyklá.

Od klasického kombi poznáte čtyřkolku většími mezerami mezi koly a podběhem, větší světlou výškou a malým štítkem na zádi. Také rozdíly jsou nepatrné. Největší rychlost 181 km/h je o 10 km/h menší, zrychlení 12,9 s o jednu sekundu pomalejší, spotřeba v průměru o jeden litr vyšší. To jsou však hodnoty zcela zanedbatelné, když vezmeme v úvahu, že vůz je o 138 kg těžší a hlavně na mokru nebo sněhu mnohem bezpečnější. „Čtyřkolka" je navíc vybavena šestistupňovou mechanickou převodovkou, zatímco ve „dvoukolce" je pouze pětistupňová.

V současné době je pohon 4x4 dodáván výhradně do provedení kombi a kromě turbodieselu ještě ve spojení se zážehovým dvoulitrem FSI o výkonu 150 k. Za větší výkon zaplatíte nejen vyšší spotřebou, ale i cenou, která je o 30 tisíc korun vyšší.

Základní technické údaje:

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1896 cm³

Výkon: 105 k (77 kW) při 4000/min

Točivý moment: 250 N.m při 1900/min

Rychlost: 181 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 12,9 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.): 7,7/4,9/5,9 l/100 km

Rozměry: 4572 x 1769 x 1468 mm

Rozvor: 2578 mm

Základní cena: 659 900 Kč

Jindřich Lasík, 24.4.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar