Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia Combi 1.6 MPI LPG ujede tisíc kilometrů

Ceny benzinu i nafty se sice trochu ustálily, ale bohužel jsou stále hodně vysoké, a o nějakém zlevňování nemůže být ani řeč. Ušetřit sice můžete nějakou korunu úspornou jízdou, ale kdo by se po silnících „ploužil“ osmdesátkou. Proto jsme byli zvědavi, jestli se vyplatí osobní automobil na LPG.

Zatímco pohon na CNG není u stále dvakrát právě rozšířený, tak na zkapalněný plyn (propan butan) mají celkem dlouhou tradici. Kromě přestaveb specializovaných firem nabízí automobily na LPG řada automobilek, jako třeba Fiat, Subaru, a také Škoda. Proto jsme uvítali možnost vyzkoušet si Octavii Combi se zážehovým motorem 1.6 MPI, upravený na provoz benzinu i LPG. Výhodou této pohonné jednotky je snížené spotřeby paliva, jednoduchost a dlouhá životnost. Někdo si řekne, proč se na LPG nevyužívá i jiný motor. Odpověď je celkem jednoduchá. Pro kombinaci benzin/LPG nelze dnes použít motory s přímým vstřikováním. A „jedna-šestka“ používá vícebodové vstřikováním MPI. To jen na vysvětlenou.
Při spalování benzinu dosahuje výkon hodnoty 75 kW, na LPG asi o 3 kW méně. Ale při jízdě rozdíl vůbec nepostřehnete, což je i smyslem těchto úprav. Klasická nádrž na benzin má objem 55 litrů. Tlaková toroidní nádrž na LPG má 44 l plynu a je umístěna místo rezervy, a tudíž nijak neomezuje objem zavazadlového prostoru 580 litrů. O stavu plynu vás informuje ukazatel integrovaný do otáčkoměru, benzinový je na svém místě, v rámci rychloměru.
Po otočení klíčkem čerpá motor benzin, ale po jeho zahřátí, a když se dostane do otáček, tak se přepne na plyn. Po vyjetí nádrže se zase automaticky přepne na benzin. Přepínat obě pohony můžete i tlačítkem pod radiem
A kolik kilometrů jsme ujeli? Hodně záleží na způsobu jízdy, ale necelou tisícovku kilometrů jsme zvládli v pohodě. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 8 litrů benzinu a zhruba deset litrů LPG na sto kilometrů. K úspoře přispívá i pětistupňová přímo řazená převodovka.
Někdo může mát obavy z tankování plynu, jestli to zvládne. Můžeme vás ujistit, že se není čeho bát. Je jednoduché a bezpečné. K dispozici máte dva druhy nástavců, kdyby jste náhodou narazili na odlišné stojany s plynem. Otevřeme kryt palivová nádrže, odšroubujeme krytku plnicího hrdla a našroubujeme patřičný adaptér. Pak už můžete vesele tankovat.
Škoda Octavia Combi na LPG je sice o třicet tisíc dražší. V případě benzinové verze se nám investice vrátím za dva roky a pak už budeme jezdit levněji. U vznětové verze je návratnost prakticky hned.
Jeden kilometr na plyn nás přijde asi na 1,30 Kč, na benzin pak na 2 Kč. Jediné, co nesmíte od 1.6 očekávat je dynamika. Vůz si neklade za cíl umožnit sportovní jízdu, ale hlavně ekonomickou, a to se mu daří na sto procent.
V současné době lze akční verzi Edition CZ pořídit za 394 900 Kč, jinak se ceny pohybují od 443 900 Kč s výbavou Prima.


Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1595 cm³
Výkon: 77 kW
Točivý moment:148 Nm při 3800/min
Rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13, 1
Spotřeba – benzin: 9,8/5,7/7,2 l/100 km
Spotřeba – LPG: 12,3/7,3/9,2 l/100 km
Objem nádrže – benzin: 55 l
Objem nádrže – LPG: 44 l
Rozměry: 4569 x 1769 x 1468 mm
Rozvor kol: 2578 mm
Cena: 394 900 Kč (Edition CZ)
443 900 Kč (Prima)


J.Lasík, 1.7.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar