Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia 2.0 TDi EVO DSG 4x4 - revoluční bestseller

První generace, která se objevila na trhu v roce 1996, způsobila u značky Škoda doslova revoluci. Do té doby se totiž vyráběla pouze Fabia. Dnes výrobní program zahrnuje devět základních modelů. Z nich se právě také Octavia těší největší oblibě. Dodnes se jí prodalo na sedm milionů.

S příchodem nových generací postupně délka narůstala, poprvé o 61 cm, podruhé o 87 cm, ale nyní jen o 30 cm, zatímco rozvor 2669 mm zůstal stejný s předchozím modelem. Jak to už u českého národa bývá zvykem, největší diskuze se mezi „odbornou“ veřejností vedou kolem tvarů. Také v tomto případě je národ rozdělen na dva tábory. Za nás dáváme Octavii jednoznačně jedničku. V době, kdy hrají prim SUV a hatchbacky, je liftback s elegantní splývavou zádí něčím výjimečným. Z dálky Octavii jen těžko rozeznáme od Superba, naopak vzadu můžeme vystopovat prvky z modelů Scala nebo Kamiq. Nízká silueta v nás tak trochu vyvolává sportovní nádech, stejně jako četné prolisy.


Jestliže se design povedl, tak o interiéru se nemůžeme vyjádřit jinak. Jako první nám padne do oka nový multifukční volant, dále třeba „vznášející“ se displej s uhlopříčkou deseti palců. Přes něj se ovládají buď gesty nebo hlasově přes „paní Lauru“ prakticky všechny funkce. Už nenajdete žádná tlačítka ani ovladače. Škoda. Prostě nastala doba digitální, kterou jsme popsali již u VW Golf.


Marně byste hledali volicí páku, ale místo ní je na středové konzoli výkyvný elektronický minivolič řazení. Ten zároveň umožníautomatickou volbu parkovací polohy a aktivaci brzdy při vypuntí motoru. Na konci středové konzole najdeme zásuvku 230 V.
Jednou z předností všech generací Octavií byl vždy zavazadlový prostor. A nejinak je tomu také nyní. Základní objem 600 litrů můžeme navýšit až na 1100 litrů. Navíc má pravidelný tvar celou řadu vychytávek. Zajímavá je třeba lišta, která po rozdvojení vytváří síťku na různé drobnosti. Nebo si můžete přikoupit stínící roletu do zadního okna. Vzhledem k velkému kufru se určitě vyplatí nějaký ten litr oželet a pořídit rezervu za tři tisíce.
Zadní sedadla, umístěná o něco výš než dřív, poskytují pohodlí třem osobám. Přístup ulehčují široké a hodně vykrojené dveře.


Škoda Octavia se v nové čtvrté generaci nabízí v devíti variantách. Vedle klasického liftbacku a combi ještě jako verze na zemní plyn G-TEC, plug-in hybridní iV a sportovní RS, v případě Combi je navíc ještě varianta Scout.


Z pohonných jednotek můžete zvolit zážehový tříválec 1.0 TSI/81 kW nebo čtyřválec 1.5 TSI/110 kW (u G-TEC 96 kW), 1.4 TSI/150 kW (jen verze iV), 2.0 TSi/180 kW. Ze vznětových je v nabídce nový 2.0 TDi ve výkonových variantách 85 kW, 110 kW nebo 145 kW pro RS. Aby byl výčet úplný, tak pohon všech kol 4x4 je k dispozici pouze pro dva nejsilnější turbodiesely. A můžete vybírat.


My jsme pro první test vyzkoušeli „prostřední“ 2.0 TDi v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol v nejvyšší výbavě Style. Bohužel v době testu jsme na sníh nenarazili, ale z minulé generace víme, že na kluzkém povrchu funguje dobře a přiřazuje pohon zadních kol bleskově.


Nový celohliníkový motor se nejdříve objevil v Audi A6 a Superbu a nyní je osazen v Octavii. Novinek v konstrukci je hned několik. Například vstřikovací čerpadlo s magnetickými ventily s tlakem 2200 baru, rychlejší a přesnější elektrické ovládání lopatek turba místo podtlakového regulátoru, optimalizovaná chladicí soustava nebo ocelové písty, které snižují tepelné ztráty, což umožňuje vyšší teploty hoření ve válci a rychlejší spalování. Výsledkem je snížení hluku a hlavně spotřeby. Výkon 110 kW (150 k) při 3000-4000/min. Točivý moment 360 Nm vrcholí už při 1600 otáčkách za minutu a vystačíme s ním do 2750/min. Dvoulitrový turbodiesel ochotně reaguje na přidání plynu už v nízkých otáčkách. Sedmistupňový automat nemá ve stoupání tendenci zbytečně podřazovat, a využívá sílu dieselu v nižších otáčkách. V Octavii jsme najezdili asi 1500 kilometrů s průměrnou spotřebou kolem 5,5 litru nafty na sto kilometrů. Po okreskách jsme se dostali ještě mnohem níž. Na jednu nádrž se dá ujet až devět set kilometrů.


Vůz byl vybaven základním podvozkem, který umožní jak komfortní pohodlnou jízdu, ale díky jeho nastavení (vzadu vlečená náprava) dovolí i svižné projíždění zatáček. Za příplatek si můžete objednat snížený sportovní podvozek (3300 Kč) anebo adaptivní tlumiče DCC, které za 25 000 Kč umožní až patnáct různých nastavení.


Nejnovější Škoda Octavia pokračuje v úspěšné tradici modelu, jehož éra začala v roce 1996 a prakticky ve všech směrech nasadila laťku hodně vysoko. Skoro bychom řekli, že je to malý Superb. I když slovo malý je hodně relativní. Záleží jen, jakou pohonnou jednotku si zvolíte a jakou výbavu. Kdo najezdí ročně hodně kilometrů, včetně delších tras, potom je volba dieselu a převodovky DSG ideální. S předchozími generacemi jsme najezdili hodně kilometrů, nikdy nás nezklamala a nedáme na ni dopustit.


Přehled cen a výbav najdete:

https://az749841.vo.msecnd.net/sitescscz/alv1/22e810a3-531e-4715-8a9c-76192b50232a/octavia-cenik.551911ebb276ce14c5d94f50a071c85d.pdf


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1968 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 3000-4000/min
Točivý moment: 360 Nm při 1600-2759/min
Převodovka: DSG
Rychlost: 223 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,8/3,3/3,9 l/100 km
Rozměry: 4689 x 1829 x 1470 mm
Rozvor: 2669 mm
Zav.prostor: 600/1109 l
Cena: 797 900 Kč (Style)



JL 5.1.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2021 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar